Isofix aansluiting en stoeltjes

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Isofix aansluiting en stoeltjes

· 
Posted: Gisteren om 18:01  ·  #1
Om onze kleinkinderen makkelijk mee te nemen wil ik isofix steunen in onze Volvo aanbrengen. Die zijn te koop, dus dat is geen probleem.
Echter ik lees op de site van de ANWB dat niet elk isofix stoeltje past op een isofix-steun.
Er zijn universele zitjes en semi-universele. Die laatste zouden alleen gebruikt mogen worden in daarvoor vrijgegeven auto's. Valt onze V70 daaronder?

De universele isofix stoeltjes vragen een derde aanhechtingspunt in de auto: de z.g.n. Top Tether. Een ding weet ik wel: dat bevestigingspunt zit er bij ons niet in.

De vraag is nu welk stoeltje past nu wel? Aangezien Volvo Isofix steunen voor onze auto verkoopt, moeten er toch ook isofix stoeltjes zijn?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Isofix aansluiting en stoeltjes

· 
Posted: Gisteren om 18:53  ·  #2
Volgens mij is die top tether enkel een riempje waarmee je de boven-achterzijde van de stoel aan de achterkant van de achterbank vastgespt, zodat die niet naar voren kan kiepen, waardoor de druk op hoofd en nek bij een ongeval zou verminderen. Maar kind&stoel worden al vastgehouden door de autogordel, die op veel meer kracht berekend is, dus ik zie de toegevoegde waarde er niet zo van in qua veiligheid.
Ook al koop je een stoeltje met top tether, dan is die volgens mij ook prima veilig zonder te gebruiken, of je maakt zelf een lus achter de bank waar je de top tether aan vast haakt. Het is enkel tegen het kiepen van het stoeltje, er komt niet zoveel kracht op. Maar check het maar even online...
Selected quotes for multi-quoting:   0