Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 
 
 
 
 
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 26.09.2022 - 09:39  ·  #16
Herkenbaar dilemma en leuk om de verschillende reacties te lezen.

Mijn twee centen: ook ik heb een wat luxere en zuinigere daily driver (in ieder geval voor de langere afstanden, sleepwerk en de korte slecht-weer en/of "te lui" afstanden) en altijd minimaal één "klassieker" op de weg ernaast. Die oudere Volvo's zijn een hobby en dat kost geld. Iedereen die denkt een oudere auto of zelfs een heuse oldtimer te rijden "om het lekker goedkoop te houden", komt vaker bedrogen uit. Dan kun je inderdaad beter een koekblikje gaan rijden.

Ik vind het rijden in een oudere auto (> 20 jaar) voornamelijk de moeite waard omdat ik van mening ben dat die wagens meer karakter hebben dan de modernere exemplaren. Ook logisch, want met de nadruk op Cw-waarde gaat alles vanzelf op elkaar lijken... Het zal ook vast met leeftijd van doen hebben, want naarmate de scherpte afneemt gaat voor mij sowieso alles meer op elkaar lijken! :o

Ik zou dus ook de Classic behouden en er op termijn een oldtimer van maken. Daarbij heb je het geluk om wat dat betreft in een normaal EU-land te wonen, want die wordt dat dan dan al over een jaar of zeven.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 209
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 26.09.2022 - 10:17  ·  #17
Quote door DDH

Ik kan wel sleutelen en weet ook wel waar ik mijn onderdelen haal. Laatst de draagarm vervangen. Maar ik sleutel in de tuin op de grond....en dat wordt vervelender.
Onderdelen kosten niet veel. Die draagarm was 37 euro bijvoorbeeld bij polar parts.
Zal eens een compleet onderstel in mn winkelwagentje doen bij polar parts.....Zal wel meevallen. En van apk naar apk rijden is ook een optie.

Over carterventilatieproblemen bij de AEL motoren van VAG heb ik overigens niet eerder gelezen.

Ach wat zoek ik in een Duitse stad? En voor de verdere reizen heb ik toch de nn.


Check ook Motointegrator.de of daparto.de

PolarParts verkoopt geloof ik eigen merk en dat is vaak niet van de beste kwaliteit...

Op de hier boven genoemde websites koop je origineel spul ( Lemforder, Sachs etc..) Voor een goede prijs.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 26.09.2022 - 11:41  ·  #18
David,

Vooropgesteld vind ik dat jij zelf bepaalt wat acceptabel is om te houden, en wat je eraan uitgeeft. Ongeacht wat mensen er hier van vinden.

Wat ik van je dilemma vindt: je keuring is net verlengd en dat maakt dat je weer een jaar bedenktijd hebt omdat je legaal kan rijden. Wat ik wel vind is dat behoorlijke olie lekkage verholpen moet worden omdat olie lekkage voor milieu (iets wat erg belangrijk is in Oostenrijk) en veiligheid (van motorrijders) niet goed is.

Is het verlies acceptabel en ligt er niet tot nauwelijks wat op de grond kan je ervoor kiezen het met enige regelmaat af te spuiten in een wasbox of zo.

Ik heb geen idee hoe ernstig die roestvorming is, oppervlakte roest is eenvoudig te behandelen, maar rottende delen natuurlijk niet.

Je doet er verstandig aan om financieel helder te krijgen wat het kost om zaken aan te pakken die spelen en hoeveel jaar je dan nog met de auto kan doen.

Stel je investeert €2500,- maar je kan 5 jaar rijden, nu veel geld maar per jaar voor mij acceptabel.

Succes met je overwegingen!
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 01.10.2022 - 07:51  ·  #19
Zo vrienden, lot en forumgenoten,

Dank voor jullie meningen!
Als eerste zou ik willen zeggen, misschien was ik wat te negatief over haar carroserie. Ze is best nog wel mooi. Elke oude Dame heeft wel haar littekens. Patine, toch..... ;-)

Ze mag sowieso blijven, en omdat de apk zo makkelijk ging en dagelijks met mij op pad is heeft ze een 'verwenpakket' verdiend.
Het zal niet allemaal tegelijk gebeuren, maar beetje bij beetje. Twijfel nog of ik lagere veren zal monteren of niet..... Maar daar mogen jullie je mening over geven.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3185
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 01.10.2022 - 07:55  ·  #20
Goede beslissing David.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 01.10.2022 - 08:15  ·  #21
Verwen pakket, daar doe je de auto goed mee. Lagere veren, optisch mooi, maar mijn ervaring is dat je na een tijdje toch wel een beetje klaar bent met het stugge veergedrag. Leuk voor even, zeg maar.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 01.10.2022 - 09:21  ·  #22
Mijne heeft een sportonderstel, en ik was het al snel zat na aankoop. Ik vind het er mooi uitzien maar merk ook dat die paar centimeter lager niet altijd praktisch is. Op elke varkensrug in een parkeervak raak ik de motorafdekking. En elke verkeerdrempel is keihard voor je lijf.

Verlagen vind ik inmiddels voor jongere berijders en sportievere wagens zoals een R-Design of een audi met een “R” in het type plaatje. 😉
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 01.10.2022 - 11:17  ·  #23
Zoals ik al vertelde, ik ben een slechte raadgever.
Ik had namelijk exact hetzelfde gedaan.
Iets met zwak voor Volvo…
Toch mooi dat je doorgepakt hebt, want het is inderdaad een mooi exemplaar.
Zonde om deze weg te doen….
Geniet ervan.
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 01.10.2022 - 14:42  ·  #24
Hoera, lang leve de oude Dame! :smilie_flag_holland:
Verlagen zou ik niet doen, eerder verhogen. Maar ja, ik ben erg van de XCs (en ook o zo jammer dat Volvo de gewone V60 indertijd gekozen heeft als PIH en niet de XC60 - zie dat mooie plaatje bovenaan de Home-pagina).
Dazzle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 121
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 01.10.2022 - 14:44  ·  #25
Denk goeie keuze gemaakt…. Hoeft echt niet altijd rationeel te zijn….. 😁Mbt verlagen, vanochtend R-veren geassembleerd op nieuwe dempers, lagers en rubbers. Volgende week hoop ik je te weten of t n goeie keuze is geweest….. maar denk t wel 😉
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 01.10.2022 - 19:27  ·  #26
Weet je zeker dat je de veren goed gemonteerd hebt? Lijkt net of ze verkeerd om zitten, aan de onderkant draagt de winding erg weinig op de onderkant
Of lijkt dat maar zo?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 01.10.2022 - 21:03  ·  #27
Bij een classic is de onderste winding vd voorveren klein inderdaad. Valt mooi in de schokdemper, als het goed is. De veren hebben ook altijd een ‘kromming’ zoals je kan zien ook bij deze. Is met originele veren ook zo. Heel vreemd. Geen idee waarom.
Dazzle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 121
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 01.10.2022 - 21:13  ·  #28
Lijkt denk ik door de hoek vd foto. Andersom lag ie juist niet lekker in t rubber en op de onderkant. Misschien dat de veren ook net wat anders zijn bij dit bouwjaar (1997)….
Dazzle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 121
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 01.10.2022 - 21:14  ·  #29
Blade was me voor 😆
Exero
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groesbeek
Leeftijd: 27
Berichten: 74
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 03.10.2022 - 11:22  ·  #30
Ben eigenlijk wel benieuwd, ik dacht altijd dat die standaard schokdempers niet ideaal waren voor verlaging.
Hoe bevallen die standaard schokdempers met R veren?
Zat zelf te denken om Bilstein B6 schokdempers te kopen voor die veren, doe verder niks bijzonders, alleen rijden op de openbare weg.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0