Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 
 
 
 
 
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 24.09.2022 - 22:18  ·  #1
Ik zou graag jullie mening horen wat wijsheid is.
Even wat feiten:
Per jaar rijd ik ongeveer 12.000km.
Woon-werk is 25km enkele reis.

Heb een v70nn (2008) met roetfilter en de Classic (1999). Beiden hebben circa 245.000km en een jaar apk.
De nn gebruiik ik voor lange afstanden vanwege het roetfilter en goede bedrijfstemperatuur.

Wat is de vraag? Wat te doen met de Classic (de nn blijft sowieso)
De Classic heeft net een nieuwe apk voor een jaar. Maar lekt olie (krukaskeering) en is roestig aan de onderkant. Niet doorgeroest. maar volgend jaar zit er eea aan te komen en moet dus geinvesteerd worden. Ophangingsdelen, de achterremmen, remmen maar zullen volgend jaar vervangen moeten. Het is niet de mooiste....23 jaar oud, elke hoek heeft schaafplekken, achterklep begint te roesten.
Maar hij rijdt zo fijn. ;-)
Woon-werk doe ik met Classic.

Nu zat ik te denken.....Verkoop nu de classic en zoek een leuke nieuwere C70 op benzine voor erbij en de kortere afstanden.
Maar ja, Zo'n classic...cind je nooit meer.

Wat te doen?

Ooh ja, ik sleutel wel wat.....maar een krukaskeerring vervangen wordt het niet. Heb geen brug oid.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 24.09.2022 - 22:44  ·  #2
De classic verkeert in matige staat. Die auto vraagt om een flinke investering die de auto niet waard is.
Kijk naar een alternatief voor WW verkeer. Een V40 of een V50 kan een goede vervanger zijn.
Beide zijn te vinden voor veel minder dan de kosten die je aan de classic moet maken.

Om de tijd te overbruggen die ik nodig had om een V70 diesel te vinden heb ik een V40 gekocht.
Prima auto zelfs voor een 2 daags tripje naar Zwitserland.

Dit is een nuchtere overweging zonder rekening tehouden met emoties.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39712
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 03:28  ·  #3
Lastige keuze David.
Je bent emotioneel betrokken en ik in deze geen goede raadgever.
Succes met je keuze, of juist niet….🤔
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 07:05  ·  #4
Het valt me op dat de Classic met gevorderde slijtage aan het onderstel toch nog APK gekeurd is.
Is dat wel juist?
Er wordt nog geen 10.000 km per jaar mee gereden. Dan zijn de onderdelen van het onderstel nu toch al aan vervanging toe?

Het is niet helemaal on topic maar het speelt wel een rol.
Komen oudere Volvo's zo makkelijk door de keuring?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 08:54  ·  #5
De Classic is met de huidige minpunten/mankementen erg weinig, vrijwel niets waard. Dat zal volgend jaar niet anders zijn, ook in de zin dat als er meer mankementen zijn, de auto niet nog minder waard zal zijn.
De NN heeft in NL nog wel wat waarde, vooral vanwege de schaarste op de automarkt. En natuurlijk omdat dat erg fijne en toch nog moderne auto’s zijn. Ik weet niet hoe de markt in Duitsland is, ik had het idee dat diesel daar nog meer weggejaagd worden dan in NL.
Een C70 koop je op het moment, na de zomer, relatief goedkoop. Dus wat dat betreft heb je wel het juiste moment gekozen ;)
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 09:15  ·  #6
Leuk om de reacties te lezen. Bedankt daarvoor.
-Emoties ja, want de classic rijdt zo fijn.....en is anders.
-Wel ten rechte goedgekeurd vorige week. Moest wel een draagarm vervangen. Maar zelf mee gekeken en je ziet dat er eea aan zit te komen.

Dus ja, misschien nog een jaar van genieten...of niet, of wel....Luxe probleem. ;-)

Het is ook leuk andere auto's te kijken.... C70, zoiets:
C70, zoiets..... ;-)
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 09:40  ·  #7
Hoewel een lastige vraag is, de classic kent geen ander. Als tie eenmaal goed is blijft het een fantastische baksteen waar je alles mee kan doen en waar bijna alles in past.
Als de krukaskeering lekt, dan is zeer waarschijnlijk je marterventilatie ook aan de beurt. Aan de andere kant je weet wat je er aan hebt.
Er zijn forum sleutellaars actief op het 850 forum die je graag helpen om je classic op de weg te houden.

Maak eens een lijstje wat er precies aan de classic moet gebeuren en vraag een forum sleutelaar eens? Niet alles hoeft vervangen te worden met originele onderdelen maar kan ook met aftermarket onderdelen. Die zijn een pak goedkoper, houden het iets minder lang maar 20 jaar ga je hem toch niet houden.
Je kan ook wat minder enthousiast te werk gaan en doen wat er moet gedaan worden en over 3-5 jaar weer kijken.....

Lastige keuze.....
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 10:48  ·  #8
Mooi nieuw woord "Marterventilatie".

Doeke ziet het goed oudere diesels zijn in Duitsland niet meer in trek.
Dat is het gevolg van de instelling van milieuzones in grote aantallen steden.
Er zijn zelfs steden zoals München waar helemaal geen diesels meer welkom zijn.
In Nederland zijn dat nog maar 4 steden. Die hanteren ook nog verschillende voorwaarden.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 11:24  ·  #9
Ik kan wel sleutelen en weet ook wel waar ik mijn onderdelen haal. Laatst de draagarm vervangen. Maar ik sleutel in de tuin op de grond....en dat wordt vervelender.
Onderdelen kosten niet veel. Die draagarm was 37 euro bijvoorbeeld bij polar parts.
Zal eens een compleet onderstel in mn winkelwagentje doen bij polar parts.....Zal wel meevallen. En van apk naar apk rijden is ook een optie.

Over carterventilatieproblemen bij de AEL motoren van VAG heb ik overigens niet eerder gelezen.

Ach wat zoek ik in een Duitse stad? En voor de verdere reizen heb ik toch de nn.
Dazzle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 121
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 15:05  ·  #10
Eens met BBS. Ben t zelfde te werk gegaan bij mijn V70 ‘97. Lijstje maken van noodzakelijk, binnen jaar, wanneer er geld is en nice to have. Daarin natuurlijk t Nice to have niet als minste prio gehanteerd 😏. Dan kostenraming ertegenover en afwegen. Ben nog iedere keer enthousiast als ik er in stap en gaat ook voorlopig niet meer weg. En dat blije gevoel is echt wel wat (geld) waard als je t mij vraagt..,..
Dazzle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 121
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 15:08  ·  #11
Oja… en er is enorm veel te vinden op t 850forum en intussen goed contact met een aantal uitstekende sleutelaars….dat helpt natuurlijk…
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 15:15  ·  #12
Quote door Dazzle

Ben nog iedere keer enthousiast als ik er in stap en gaat ook voorlopig niet meer weg. En dat blije gevoel is echt wel wat (geld) waard als je t mij vraagt..,..



Precies dit!! Met plezier rijd ik erin. Heerlijk!



Zit ondertussen op polar parts en skandix te kijken....Voor 500 euro heb je zo ongeveer alles wat er aan de onderkant zit. Inklusief complete achterremmen. Dat is het geld niet. Blijft nog even...zeg ik nu. ;-)
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 21:40  ·  #13
Je kan idd ook van apk naar apk rijden, wel jaarlijks beurtje in de zin van nieuwe olie en wat filters. Probeer je het zo goedkoop mogelijk te houden. Met 2 auto’s moet je toch vaak kiezen waar ze meeste tlc naartoe gaat..
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 25.09.2022 - 22:50  ·  #14
Dat is typisch Nederlands, iedere keer met de hakken over de sloot bij de APK.
Dat heeft weinig te maken met genieten van een oudere Volvo.
Sluit je aan bij de posters die klagen over piepjes en kraakjes, die van het ene evenement naar het volgende gaan.
Het is niet mijn keuze. Wanneer het niet kan zoals het zou moeten dan maar niet.

Koop of lease dan liever een klein Japans koekblik, die dingen zijn onverwoestbaar.
Een KIA mag ook, die scoort goed als betrouwbare auto.

Rijden met een quasi oldtimer is goed te begrijpen maar hou het een beetje deftig.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Jullie mening is gevraagd....Ik zet een hulplijn in.

 · 
Posted: 26.09.2022 - 08:17  ·  #15
Quote door Wakkerewilly

Het valt me op dat de Classic met gevorderde slijtage aan het onderstel toch nog APK gekeurd is.
Is dat wel juist?
Er wordt nog geen 10.000 km per jaar mee gereden. Dan zijn de onderdelen van het onderstel nu toch al aan vervanging toe?

Het is niet helemaal on topic maar het speelt wel een rol.
Komen oudere Volvo's zo makkelijk door de keuring?

Afkeur is als b.v. de rubbers zover vergaan zijn dat het metaal op metaal is. Dat ondertussen de meeste oude Volvo's ondertussen rijden als een natte dweil maakt voor de APK niet uit (dempers/rubbers/veerpootlagers versleten)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0