Kachel bediening informatie en lampjes

V70lvo
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Kachel bediening informatie en lampjes

· 
Posted: 11.09.2025 - 16:06  ·  #1
Ik wilde wat meer weten over het kachel bedieningspaneel, dus maar eentje bij de sloop gehaald. Liever die mollen dan degene uit mijn auto.
Paneel had de bekende vieze knopjes en deze gedemonteerd mbv een broodmes, bleek ideaal daarvoor. Die in een bakje met baking soda, zijn ze straks ook weer proper.
Broodmes ook gebruikt (muv schroefjes) om de rest los te halen.
Nu heeft mijn model de niet automatische luchttoevoer interieur functie mbt de knop links boven, ik heb dus ook het dunnere interieurfilter (geloof 2,5 tov 3,5 cm).
Snap ook totaal niet waarom Volvo daar nu weer een apart filter voor moest regelen en dat dat filter op de andere verdieping in het ventilatorhuis moest?
Vraag is zelfs of je het lipje aldaar kan wegbreken en alsnog het dikkere filter kan plaatsen??

Ik even het internet op en paneeltjes kieken, kwam ik ook de versie met de grote draaiknop in het midden tegen (Volvo nr. 8651238) ipv het poppetje verdeeld over drie druktoetsen.
Vraag mij af of deze uitwisselbaar zijn? 
Toen ik trouwens het paneel los haalde, werkte mijn centrale vergrendeling niet meer (ivm canbus gebeuren?) Dus hoeveel is dan eigenlijk (nog) uitwisselbaar, men wil dit blijkbaar zoveel mogelijk voorkomen?
Nu heeft mijn versie 3 druktoets mogelijkheden links onder in, waarvan twee bezet (STC aan/uit en alarm sensoren interieur aan/uit).
Diegene van de sloop heeft 7 plaatsen, waarvan twee bezet (nekbreker aan? [kopsteunen achterbank naar beneden?] en alarm sensoren aan/uit).
Ik dacht eerst dat er een verschil in bouwjaar zou zijn, immers voor/na 2004 of verschil mbt tot wel/niet automatische luchttoevoer interieur? Maar op dat gebied lijkt alles door elkaar heen te lopen. Vraag is dan wel, hoeveel verschillende printplaten zijn er mbt de bediening versie met lucht meet roostertje, twee, versie tot 3 en versie tot 7 opties?

Nu zag ik dat er een lampje (of twee .. etc) kapot zijn, maar dat deze mooi met een draai te demonteren zijn. Volvo nummer lampje is 2x White 30739356 en 4x grey 30739358, (evt voor ander model zwarte fitting 30739357) wel prijzig spul.
Hoewel in de slopert alle grijs zijn, maar Ali&Co hebben daar vast wel iets leuks voor, zelfs in Led. Iemand een tip?
Zo te zien moet ik dan zoeken naar de T4,2 (10 mm diameter fitting), ik meet 5,5 mm voor de lamp, 9,7 voor de fitting en 14,3 lengte. T 3= 8 mm fitting en T4,7 = 12 mm fitting.
Zo even zoeken, misschien dat ik wat leuks kan vinden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
elevating
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Kachel bediening informatie en lampjes

· 
Posted: 11.09.2025 - 16:30  ·  #2
Lampjes zou ik origineel kopen. Mijn mening is dat dat echt het mooiste is. Al het andere valt op kwa locht of kleur.

Zonder stekker werkt je cv inderdaad niet, ecc paneel is namelijk via canbus ook met het alarm verbonden.

Paneel met draaiknop? Is denk ik handmatige aanjager. Dat is geen automatische climat control.
V70lvo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.09.2025 - 17:57  ·  #3
Klopt, die versie heeft niet dat roostertje, waar achter de 'lucht' gemeten wordt, je regelt zelf de luchtstroom verhouding met de draaiknop.
Wist niet dat P2 Volvo's die 'basis' optie ook hadden. Ben wel een beetje benieuwd of je die kan uitwisselen met elkaar of dat het canbus systeem dan op tilt slaat?
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Homepage: rogerkuypers.eu
Subject:

· 
Posted: 11.09.2025 - 18:35  ·  #4
Weet je ook welke lampjes er in de drukknoppen aan de onderkant van het paneel zitten? Jij hebt daar 2 drukknoppen en ik heb er 6 waarvan 4 al niet meer verlicht zijn .... na 398.000 km kan dat natuurlijk gebeuren.
V70lvo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.09.2025 - 18:52  ·  #5
Ik heb er 6 ....., jaja.... ;-/
Zo te zien zijn dat de T3, maatje kleiner met de 8 mm fitting. Maar ik krijgt ze er zo 1,2,3 niet makkelijk uit.
Zie plaatje.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.09.2025 - 18:57  ·  #6
Dank je voor de duidelijke foto, nu weet ik dat je ze er zo uit kunt halen. Ik dacht al dat die dingen op een of andere manier gesoldeerd zouden zijn.
V70lvo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.09.2025 - 18:59  ·  #7
Mooi hé Volvo ;-)
Ook net het Volvo nummer gevonden: 30752175
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.09.2025 - 19:02  ·  #8
Ik heb een hele stapel lampjes van ali gekocht en in het fittinkje gezet. Gaat prima, geen verschil. Amazon verkoopt ledjes met 4.2 fitting, zijn wel polariteit gevoelig
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.09.2025 - 19:04  ·  #9
Quote door GrumpyXXL

Dank je voor de duidelijke foto, nu weet ik dat je ze er zo uit kunt halen. Ik dacht al dat die dingen op een of andere manier gesoldeerd zouden zijn.

Je kan het afdekplaatje wat om je schakelaars zit eraf halen en dan de schakelaars eruit trekken. Achterop zit dan een bajonet fitting
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.09.2025 - 20:37  ·  #10
Quote door Tim Post

Quote door GrumpyXXL

Je kan het afdekplaatje wat om je schakelaars zit eraf halen en dan de schakelaars eruit trekken. Achterop zit dan een bajonet fitting

Kijk, dat had ik nog niet geprobeerd. Zal ik dit weekend eens even kijken en lampjes bestellen.
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.09.2025 - 20:48  ·  #11
Ik had deze besteld:

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €3,21 | 25 Stuks 5Mm 4Mm 3Mm Heldere 12V Mini Bol Van Tarwe Rijstbollen Voor Gm Gmc Chevy Toyota Klimaat Radio Schakelaar Knop Bollen
https://a.aliexpress.com/_Ezkfyie
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.09.2025 - 07:41  ·  #12
Met Mini Bol van Tarwe Rijstbollen gaat het zeker goedkomen :-)
Hoe lang houden die het vol is de vraag... maar als het vervangen makkelijk is, kan het uit. Zo moet ik voor de 2e keer het motortje van onze melkopschuimer vervangen (mini-koolborsteltjes versleten)... kost €0,52 versus €15 voor een nieuwe... al vind ik het ook gewoon leuk om een beetje te prutsen :-)
Tim Post
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 12.09.2025 - 07:57  ·  #13
Bij mij zitten ze er weer een maand of 3/4 in. En het brand altijd
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 12.09.2025 - 08:50  ·  #14
15 cent verzendkosten.. Ik slaap er nog even een nachtje over
V70lvo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.09.2025 - 09:26  ·  #15
Als je bij Ali zoekt op T3 en T4.2 krijg je ze incl. fitting en in led versie. Vraag is vaak of die Led niet te vel zijn.
Kun je ook kiezen uit kleurtjes ;-)

T lichtjes
Selected quotes for multi-quoting:   0