Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 07.05.2015 - 19:25  ·  #1


De Volvo XC90 is als T8 goed voor 7 procent bijtelling. Daar is het CDA helemaal niet tevreden mee. Er worden Kamervragen gesteld.

CDA-leden Omtzigt en Van Velvert van CDA hebben Kamervragen voorbereid aan de staatssecretarissen van Financiën en Infrastructuur en Milieu "over het dreigende gat in de begroting door de snel stijgende verkoop van o.a. de Volvo XC90 T8."

De leden willen opheldering over het verbruik van de auto, hoeveel milieuwinst er wordt geboekt en hoe dat in verhouding staat tot de belastingsubsidie. Bovendien willen de leden weten hoeveel de XC90 T8 'de schatkist kost aan gemiste BPM, MRB en bijtelling' en of de staatssecratrissen reden zien om de verhoging van de bijtelling van 7 naar 15 procent versneld in te voeren.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 07.05.2015 - 21:32  ·  #2
Goede zaak, maar betrek het niet alleen op de XC90 T8, maar op die hele bijtellingsNondeju. De Europese testcyclus is een wassen neus, verder slaat het subsidiëren van dit soort voertuigen nergens op. Er dient gewoon betaald te worden naar daadwerkelijk verbruik. Niet naar wat zo'n ding verbruikt tijdens een volkomen achterhaalde meetmethode
Kr@mmetje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 41
Berichten: 121
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 07.05.2015 - 21:51  ·  #3
En als we dan toch bezig zijn over hoe zuinig of onzuinig ze nu echt zijn... gelijk de discussie omtrent de leeftijdsdiscriminatie van diesels in Utrecht, Rotterdam enz. behandelen in de kamer!
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 07.05.2015 - 22:36  ·  #4
De getallen die Volvo noemt zijn inderdaad heel bijzonder.
Verbruik gecombineerd: 2,1 l/100km
..met een leeggewicht van ruim 2200 kg.
En met dat gewicht van nul tot 100 in ruim 5,5 seconde
...met 4 cilinder motortje van 2 liter
...en een elektromotor goed voor ruim 400 pk 640 Nm

Ik vraag me werkelijk af hoe ze dat verbruik berekenen. Zo'n beetje 1 op 50. Hoe doe je dat met een auto van 2200 kg? Tank inhoud is 50 liter, retourtje zuid frankrijk mogelijk dus?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 07.05.2015 - 23:03  ·  #5
Collega van me kocht zo'n 5 jaar geleden een Seat met een zuinige dieselmotor. Hoefde geen BPM te betalen en geen WB. Inmiddels werd deze regeling na 18 maanden beeindigd en werd WB actueel voor hem. Hij heeft nog geprobeerd het ding te verkopen, maar niemand wil zo'n ding met een dieselmotor, waarvoor fors betaald moet worden, terwijl er nieuwer en goedkoper (gesubsidieerd)op de markt komt. Zit ie mooi met z'n Seat opgescheept.
De Tesla's worden bij bosjes gekocht, met subsidie en een stopkontakt bij de deur en op de werkplek en na 18 maanden doorverkocht naar Duitsland. Lang leve de lol.

Laat mij voorlopig maar met een 5 cylinder met een "eeuwigdurende" levensduur rijden, zonder Zweeds kristallen schakelhefboom of een loodzwaar accupakket, dat 8 jaar meegaat van Tesla. Wie wil zo'n ding na 3 , 5 of 8 jaar nog kopen? OK, de leasemarkt absorbeert het grootste gedeelte nieuw, maar die zal op enig moment ook moeten doorverkopen als die contracten zijn afgelopen. Dan staat die dealer te roepen: Wie wil mijn 2e hands XC90 kopen? Voor een scheetprijs misschien of hij wil ze niet eens in z'n showroom hebben!
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 07.05.2015 - 23:54  ·  #6
kamervragen of niet, het blijven prutsers daar in Den Haag die er niets van snappen.
Het is heel bekend ( weten we al jaren en is vele malen op TV geweest ) dat geen enkele A label wagen de emissie normen in praktijk haalt...
Toch hebben ze BPM vrijstelling en geen MRB gehad ( voor jaren )
Verder is het een zeer bekend feit, dat bijna ( zo niet alle merken ) op papier daadwerkelijk aan de homologatie w.b.t uitstoot hebben voldaan, met een paar proefmodellen, echter, voordat ze daadwerkeijk de weg op gaan doet men in de garage voor aflevering nog even een software "update " . Dus zin 80% van de "zuinige en schone "wagens dat niet meer.
Een hele bekende is o.a. BMW, die overschreden de normen met ruim 40%.
En wij maar betalen voor wat zei niet hoefden te betalen...
Jaja, zo stom zijn ze daar in Den Haag.
Kennelijk zijn er toch een paar prutsers wakker geworden, of zijn ze jaloers geworden?
Die X90's zouden totaal uitverkocht zijn al... besteld vanuit de folder..
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 08.05.2015 - 08:36  ·  #7
Quote door Mekstra

Ik vraag me werkelijk af hoe ze dat verbruik berekenen. Zo'n beetje 1 op 50. Hoe doe je dat met een auto van 2200 kg? Tank inhoud is 50 liter, retourtje zuid frankrijk mogelijk dus?


In een standaardcyclus kan dat wel ja, alles is geoptimaliseerd daarvoor. Dat die bak in praktijk gewoon 1:10 of slechter loopt, ach ja... who cares? Het belastingvoordeel is immers al binnen en er zit toch een tankpas bij!

Retour Zuid-Frankrijk betekent dus gewoon vier of vijf keer tanken.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 08.05.2015 - 09:15  ·  #8
Exact, daarom zie je een Prius alleen maar op de linkerbaan jagen en de Outlanders ook.
Ik jen diverse bedrijven die nog nooit zulke hoge brandstofkosten hebben gehad.. maar, ja de 0% bijtelling was wel binnen, en al die subsidies ook. Of dachten ze in Den Haag dat die mensen die dergelijke wagens reden dat echt om het milieu deden?
Laten we het eens omkeren, mij ex S80 was een default CNG uitvoering, schakelde standaard op CNG over, dus hij gimg pas op benzine over als de CNG tanks leeg waren.
Na CNG tanken, ging hij automatisch weer over op CNG, de meest schone fossiele brandstof...
Nou, hoe gaan we dat straffen?
Het uitgangspunt voor Den Haag was, hij kan ook op benzine, dus pakken we je lekker op de benzine MRB ( ding was zwaar door die zware CNG tanks ) , nou dat was voor mij dan nog net ( eigenlijk niet ) acceptabel.
In het kader van de ontmoediging heb ik even mogen genieten van de MRB op benzine tarief, en al heel snel werd het weer LPG G3 tarief, niet dat hij daarop kon rijden hoor, maar die grapje kostte mij gewoon 65 euro per maand extra boven op de toch al niet geringe MRB voor een 1685kg wegende S80.
Dan rij je schoon, en ze pakken je... dus ik had mijn broek helemaal vol daarvan, en ben toen maar een D5 gaan zoeken.
Nu rijden alleen de gemeentes massaal op CNG, ( en een enkel taxi busje ) helaas is dat meer symbolisch geworden, want in Den Haag veranderen ze de spelregels als het spel aan de gang is..( meer in het kader van zijn ze nu allemaal over op CNG wagens? mooi zo, dan kunnen we nu weer lekker extra graaien door ze even lekker extra te pakken op de MRB en de aardgas inkomsten, in 3 jaar tijd was de CNG prijs aan de pomp met 60% omhoog gegaan)
Ergo, het heeft alleen met centen te maken, en meestal slaan ze de plank mis.
Ooit een radioprogramma zitten beluisteren in de auto, waarbij ( experts ) zich afvroegen waarom men in Den Haag alleen maar inzette op Hybride, en electrische wagens, en waarom niet ( wij hebben zelf aardgas ) op CNG?
Als je echt iets wilt betekenen voor het milieu dan laat je alle bussen en vrachtvervoer in de steden zo veel mogelijk op CNG rijden...?
Is mijn bescheiden mening...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 08.05.2015 - 11:57  ·  #9
Quote door Mekstra

De getallen die Volvo noemt zijn inderdaad heel bijzonder.
Verbruik gecombineerd: 2,1 l/100km
..met een leeggewicht van ruim 2200 kg.
En met dat gewicht van nul tot 100 in ruim 5,5 seconde
...met 4 cilinder motortje van 2 liter
...en een elektromotor goed voor ruim 400 pk 640 Nm

Ik vraag me werkelijk af hoe ze dat verbruik berekenen. Zo'n beetje 1 op 50. Hoe doe je dat met een auto van 2200 kg? Tank inhoud is 50 liter, retourtje zuid frankrijk mogelijk dus?

Dat verbruik berekenen ze aan de hand van deze testcyclus


Let vooral op de te behalen snelheid, en in welke tijd dat moet (daar mag je dus niet van afwijken!). Ik heb tijdens mijn studie die testcyclus een aantal keren gereden op een rollenbank, haast niet te doen, zo sloom.
Autofabrikanten zijn zo slim dat ze de ECU zo programmeren dat die de testcyclus herkent, en zo in een aparte, extra zuinige 'modus' gaat lopen. Dat, en i.c.m. een dikke accu en elektro motor, krijg je zelfs een XC90 dus op een _theoretisch_ verbruik van 1:50 ;)
Kaaskop
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 239
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 08.05.2015 - 12:08  ·  #10
Die extra dikke accu dient twee doelen want om in China een paar voordelen te krijgen als eigenaar van zo'n auto moet er een iets grotere accu in zodat je net X kilometer op alleen de batterij kunt halen. Aangezien China dé groeimarkt is van dit moment is dat het idee erachter naast die rare Nederlandse regelgeving.

Voor de rest een storm in een glas water. Die Outlanders werden ook per dozijn verkocht en daar maakte niemand zich druk om. Dat de hele regeling een wassen neus dat is allang duidelijk. Maar ondertussen rijden wij privé mooi in een Auris Hybrid met 14% bijtelling ;-)
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 08.05.2015 - 12:50  ·  #11
Quote door Kaaskop

Die extra dikke accu dient twee doelen want om in China een paar voordelen te krijgen als eigenaar van zo'n auto moet er een iets grotere accu in zodat je net X kilometer op alleen de batterij kunt halen. Aangezien China dé groeimarkt is van dit moment is dat het idee erachter naast die rare Nederlandse regelgeving.

Voor de rest een storm in een glas water. Die Outlanders werden ook per dozijn verkocht en daar maakte niemand zich druk om. Dat de hele regeling een wassen neus dat is allang duidelijk. Maar ondertussen rijden wij privé mooi in een Auris Hybrid met 14% bijtelling ;-)

'Tis maar wat je mooi noemt ;)
De regeling begint te veel geld te kosten, dan komt er een moment waarop men eens gaat kijken hoe en wat. Testcycli waarbij het reeele gebruik en dus verbruik niet meegenomen worden, heb je niets aan. Het betreft mn leaseauto's en laat dat nu net de auto's zijn die relatief veel kms maken. Fijn dat dat gedeeltelijk elektrisch zou kunnen maar 'relatief veel kms' worden niet gemaakt in situaties waarin de elektrische modus werkt. Er blijft dan niet veel meer dan een ondergemotoriseerd benzinevoertuig over met wat hulpmiddelen aan boord.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 08.05.2015 - 13:40  ·  #12
Las laatst op DasKapital dat die Mitsubishi PHEV per auto 116.000 euro subsidie heeft gekost over de looptijd als je alle regelingen meetelt. Bizar. Ben het er wel mee eens dat dit soort auto's wordt beteugeld. Stond bij de pomp laatst naast iemand met een Chevy Spark op LPG. Rijdt 1:17.

Die categorieën auto's slaan nergens op. Allemaal leuk, elektrisch, maar érgens staat een kolencentrale de CO2 uit te braken die anders uit je uitlaat komt.

Gewoon: kleine autootjes met een reëel verbruik van minder dan 1:20 vrijstellen. Onder de 800 kg gewicht ofzo.
Kaaskop
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 239
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 08.05.2015 - 14:12  ·  #13
Quote door R-W

'Tis maar wat je mooi noemt ;)


Ach, afgezet tegen een Prius of een Honda Civic/Insight hebben we een auto die verrassend strak stuurt, comfortabel is en daarnaast ook nog een heel redelijk voorkomen heeft (stationwagon). Er zijn maar weinig auto's tot 30 mille waar ik überhaupt warm voor kan lopen qua design.

In de winter reden we 1 op 16,5, nu is dat 1 op 18,5/19. Woensdag een ritje (200 km v.v.) Amsterdam 1 op 21 (trajectcontrole 🇳🇴 )

Maar dat kan ook met een moderne diesel lijkt me. Zit je weer met fijn-stof normen waar Brussel over jankt etc etc. <_<
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 368
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 08.05.2015 - 15:44  ·  #14
Helemaal met de meesten hier eens, het is gewoon een wassen neus.
En wij (prive) maar de volle roffel betalen. Maar zo lang ik het me kan permitteren rij ik toch liever die mooie V70 van mij.
Ik mag ook leasen maar als ik dan zie wat dat (inclusief bijdrage aan de werkgever voor privegebruik) allemaal kost en wat voor hok je dan kunt rijden... 🇳🇴 nee, dank u.

Maar ik zou ook graag zien dat die achterlijke regelingen nu eens verdwijnen (sorry voor de leaserijders).
Kaaskop
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 239
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Kamervragen over 7% bijtelling Volvo XC90 T8

 · 
Posted: 08.05.2015 - 17:07  ·  #15
Quote door FritsieV70

Helemaal met de meesten hier eens, het is gewoon een wassen neus.
En wij (prive) maar de volle roffel betalen. Maar zo lang ik het me kan permitteren rij ik toch liever die mooie V70 van mij.
Ik mag ook leasen maar als ik dan zie wat dat (inclusief bijdrage aan de werkgever voor privegebruik) allemaal kost en wat voor hok je dan kunt rijden... 🇳🇴 nee, dank u.

Maar ik zou ook graag zien dat die achterlijke regelingen nu eens verdwijnen (sorry voor de leaserijders).


Ik denk dat als we weer eens een fatsoenlijke km vergoeding zouden krijgen (na een eeuwigheid op 19 cent/km vast te zitten) daar wel weer verandering in komt. Dan wordt leasen minder aantrekkelijk.

In landen om ons heen ligt de belastingheffing op leasewagens fors lager (4-15 % bijtelling Beligë, 12% Duitsland). Dus zo raar is die 7-14% regeling nog niet hoor :happy:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0