"kapot" stuurhuis / bekrachtiging en APK

 
 
 
 
 
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 246
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

"kapot" stuurhuis / bekrachtiging en APK

 · 
Posted: 24.04.2018 - 19:38  ·  #1
Hoi allemaal,


Ook ik heb de kwaal dat het sturen in langere bochten met tegendruk etc gaat.
Nu is de vraag of dit nog te verhelpen is met flushen of dat het stuurhuis vervangen moet worden.
Wie kan daar wat zinnigs over zeggen? Ik heb geen idee hoe lang dit al is,mij heb de auto net een week.

Is dit een APK -afkeurpunt?
Ik heb de eisen erbij gehad daarin staat dat de bekrachtiging moet werken. Maar ja.......wat verstaan ze daaronder?

Is er een APK expert op het forum die hier uitsluitsel over kan geven?

Groet ruben
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5211
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: "kapot" stuurhuis / bekrachtiging en APK

 · 
Posted: 24.04.2018 - 19:39  ·  #2
Absoluut geen apk afkeur. Hij werkt. Klaar. Hij mag alleen niet lekken. Zweten wel.

Uiteraard eerst goed verversen en een aantal 100km weer mee rijden. Vaak is het daarmee opgelost.

Ik heb er inmiddels al heel wat ververst en met veel succes.
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 246
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: "kapot" stuurhuis / bekrachtiging en APK

 · 
Posted: 24.04.2018 - 19:56  ·  #3
Ok duidelijk mbt apk

Wat is de manier om te verversen?
Officieel flushen of de dhz manier?

Ik dacht ook ergens iets gelezen te hebben over pijpje in reservoir... Weet alleen niet meer wat precies en waar.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5211
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: "kapot" stuurhuis / bekrachtiging en APK

 · 
Posted: 24.04.2018 - 19:59  ·  #4
Pijpje wil weleens afbreken.

Dhz manier gaat prima.

Ik doe het iets anders dan met een injectiespuit en haal daardoor meer oude olie eruit.

Ik ‘spoel’ (ververs) met 3L
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 246
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: "kapot" stuurhuis / bekrachtiging en APK

 · 
Posted: 24.04.2018 - 20:04  ·  #5
En hoe doe jij dat dan?

Is het pijpje van invloed op werking?
Is het makkelijk te zien? Zo ja waar zou die zichtbaar moeten zijn?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5211
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: "kapot" stuurhuis / bekrachtiging en APK

 · 
Posted: 24.04.2018 - 20:13  ·  #6
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5211
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: "kapot" stuurhuis / bekrachtiging en APK

 · 
Posted: 24.04.2018 - 20:35  ·  #7
Oh en hoe ik het doe:

Motor uit.

Potje goed leeg zuigen met carterafzuig apparaat. En dan de afzuigslang in potje houden. Dan stap je in de auto en ga je lekker sturen. Zo komt er nog een hoop oude olie terug in het potje die meteen word weg gezogen.


Systeem afvullen en starten, dan even lekker gaan sturen. Bovenstaand verhaal herhalen met ongv 3L groene hydraulische olie (ik gebruik kroon)

Laat de pomp nooit zonder olie draaien!

Graag met wielen van de grond. Vinden de banden wel zo fijn, en de evt geverfde vloer ook.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 179
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: "kapot" stuurhuis / bekrachtiging en APK

 · 
Posted: 26.04.2018 - 22:52  ·  #8
heb ook zelf olie vervangen maar binnenkort toch ook maar is langs Gerry Slot voor een echte flush van het stuurhuis want vergeleken met andere modernere autos vind ik hem best zwaar sturen (kan ook zijn dat modernere wagens gewoon lichter sturen ofzo)

Maar met bijna 220.000 km kan het zeker geen kwaad en zie het ook als preventieve kosten om hogere kosten te voorkomen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2849
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: "kapot" stuurhuis / bekrachtiging en APK

 · 
Posted: 27.04.2018 - 10:42  ·  #9
Het valt te proberen inderdaad.

Een stuurhuisflush maakt ook gebruik van je eigen stuurbekrachtigingspomp. Wat dat betreft is er niet heel veel verschil wanneer je het zelf een aantal keer achterelkaar doet.

Als je vindt dat hij zwaar stuurt zou je eens moeten kijken wat de geleverde druk is van je pomp en zou je ervoor kunnen kiezen om er eentje op te zetten die een ietsjes hogere druk levert.

Of je stuurhuis daar tegen kan steek ik m’n handen niet voor in ‘t vuur.

Succes!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: "kapot" stuurhuis / bekrachtiging en APK

 · 
Posted: 27.04.2018 - 13:51  ·  #10
Ik heb een paar weken terug een tijdje in een 2015 skoda gereden. Die stuurde ook heel erg licht. Het is dus wel van belang om een goed vergelijk te hebben, dus probeer eens eenzelfde model.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5211
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: "kapot" stuurhuis / bekrachtiging en APK

 · 
Posted: 27.04.2018 - 14:35  ·  #11
De stuurhuizen met electrische pomp gaan over het algemeen ook veel lichter.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0