de keuze van een V70

 
 
 
 
 
dueporte
 
Avatar
 
Subject:

de keuze van een V70

 · 
Posted: 13.06.2013 - 17:58  ·  #1
Hoi, mijn naam is Jeroen en ben op zoek naar een V70 van de voorlaatste serie. ik zoek een diesel en wil eigenlijk het type met alle (zoveel mogelijk het budget toelaat) toeters en bellen erop. Echter daar ik geen verstand heb van volvo's zie ik door de bomen het bos niet meer om te komen tot een goede keuze/ zoektocht naar het juiste type. Meestal zijn het bussines editions volgens mij die het meest volledig zijn uitgerust. Daarnaast wil ik een beetje koppel hebben. ik begrijp dat de 163 pk qua koppel niet veel onderdoet voor de 185pk?

dus een paar vragen.

- welke type raden jullie mij aan?
- tot welke km stand zou jullie mij adviseren. (ik heb al even rondgekeken en ik begrijp dat er een omslagpunt is bij ongeveer 250dkm wat betreft grote problemen?)
- handbak of automaat, zijn er problemen met een bepaald type automaat? van af welk jaar zijn ze bijv.verbeterd? ook in relatie tot verbruik?
- wat zijn veel voorkomende mankementen als het gaat om deze serie?

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 13.06.2013 - 19:17  ·  #2
Hallo Jeroen,

Welkom hier.
Een D5 is een goede optie.
Wel is het zo dat de versies v.a. 2005 duidelijk royaler zijn.
Ook is er een 2.4D uitvoering, iets minder PK's, maar wel erg zuinig.
Automaat is een mogelijkheid, mits goed onderhouden.
Overigens, dit geldt ook voor de rest van de auto.
Succes met je zoektocht.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 13.06.2013 - 19:35  ·  #3
Hoi Jeroen, leuk net van je te horen dat je je hier gemeld hebt, en dat mijn Volvo pleidooi bij je er misschien wel toe bijgedragen heeft.
Help Jeroen maar eens goed, heren! Jullie weten beter de verschillen tussen de diesels dan ik.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 13.06.2013 - 19:38  ·  #4
...
dueporte
 
Avatar
 
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 13.06.2013 - 20:06  ·  #5
De d5 is toch een 2.4?
Maar de keuze voor een summum, momentum, edities II? Etc. Waar zouden voor kiezen? Budget is ongeveer 10d.
En het aantal km? Wat raden jullie mij aan om voor te gaan?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 13.06.2013 - 20:12  ·  #6
Er zijn 2 versies t.w., de D5 en de 2.4D
Momentum en Summum hebben standaard de meeste opties, maar dit wil niet zeggen dat het dan ook de mooisten zijn.
Een ding is een feit, hoe lager de kilometerstand, des te hoger de prijs is.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 15.06.2013 - 10:31  ·  #7
Kom op, mannen, geef alsjeblieft wat input!

Ergens las ik dat de 185 pk minder goed was dan de 163 pk, is dat werkelijk zo, welke kilometrages zijn verantwoord om de auto aan te schaffen, maw met welk kilometrage zitten er grote dingen aan te komen, wat is beter: automaat of handgeschakeld (geartronic zou erg langzaam zijn, zo lees ik wel eens) etc etc.
Volvo Harry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veluwe
Leeftijd: 60
Berichten: 48
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 15.06.2013 - 13:21  ·  #8
Ik zou niet voor de geartronic gaan, alleen al vanwege het duidelijk hogere verbruik. Zo af en toe hebben die automaten toch wel serieuze problemen.
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 15.06.2013 - 14:22  ·  #9
@ Volvo Harry,

Hoezo, beduidend hoger verbruik? Ik kom met een V70 D5 AWD Geartronic van 2004 op een gemiddeld verbruik van 5.9 ltr per 100 km. O-) En de geartronic functioneert al 259.000 kilometer probleemloos! ;-) Bovendien rijdt het ook nog eens fantastisch! :lol:

Groet, Hans.
superbraam
 
Avatar
 
Subject:

Maar

 · 
Posted: 15.06.2013 - 14:47  ·  #10
Mijn zoektocht sluit hier wel op aan.

Alleen wil ik voor de helft slagen, 5000 Euro.
Waar moet ik dan op letten naast het onderhoudsverleden?

Toch handbak? Andere slijtage onderdelen?
Heb er 1 op het oog, een D5 met 340.000 op de tellen.

Absoluut niet doen, of ....?

Hoor graag jullie mening.
Volvo Harry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veluwe
Leeftijd: 60
Berichten: 48
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 15.06.2013 - 15:43  ·  #11
@ Bootsman,
Ik zeg niet dat iedereen problemen heeft met de geartonic. ^_^
Wat het verbruik betreft, baseer ik mij op de ECE verbruikswaarden van de fabrikant. Dat zijn weliswaar geen praktijkwaarden maar geven naar mijn mening wel goed weer hoe de ene auto verbruikt ten opzichte van de andere. Zo staat jouw auto te boek met een normverbruik van 1:11,9 en de handbak uitvoering 1:13,3. Kennelijk heb jij een zuinig rechtervoetje. :D
Bij andere V70's is het verschil vaak groter.

@ Superbraam,
Niks mis mee wat de kilometerstand betreft. Dit zijn auto's die makkelijk nog een tijd mee kunnen, kijk maar hoeveel oude Volvo's er nog rondrijden.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 15.06.2013 - 20:49  ·  #12
Hoe jonger de auto, hoe meer toeters en bellen er op zitten om aan de stijgende milieu eisen te voldoen. Helaas verbruiken de auto's door zaken als uitlaatgasrecirculatie en regeneratie van partikelfilters wel meer brandstof en leidt meer techniek soms tot meer storingen.

Mijns inziens is het niet heel spannend of je een D5 of de basis 2.4D koopt. Verschil zal in de dagelijkse praktijk niet heel schokkend zijn. Ga dus vooral af op km-stand, onderhoudshistorie, garantie, uitrusting en looks.

Voorspelbaar zijn alleen zaken als de voorgeschreven distributieriemwissel (om de 180.000 km). Slijtage of storingen laten zich slecht voorspellen.

De 185 pk motoren zijn gevoelig voor de kwaliteit van de olie. Keertje extra wisselen tussen de voorgeschreven beurten is verstandig. Kost je iets extra, maar voorkomt dure reparaties aan tuimelaars e.d..

Of een automaat op termijn duurder uitpakt dan een handbak is een lastig te beantwoorden vraag. Ook de handbakken beschikken met b.v. het duomassa vliegwiel over dure techniek en de koppeling heeft ook niet het eeuwige leven! Persoonlijk geniet ik van mijn geartronic en da's mij best wat waard, al hoop ik natuurlijk van dure reparaties gespaard te blijven. De Volvo automaten zijn inderdaad niet de allersnelsten vanuit stilstand, maar als de boel eenmaal rolt schakelen ze prima. Niets fijner dan een loeiende vijfpitter na een kickdown :love:
Veel hangt af van de rijstijl van de vorige bestuurder(s) en een automaat met trekhaak zou ik niet snel kopen.

Wel vind ik het opvallend hoe gemakkelijk er vaak over forse km-standen wordt heengestapt in de verwachting dat dergelijke auto's probleemloos nog tonnen door kunnen zonder kosten. Volvo's zijn degelijke auto's, maar slijten natuurlijk wel. Onderdelen als wieldraagarmen, remmen, airco, lagers, aandrijfsassen e.d. zijn vroeg of laat een keer aan de beurt.

Tom
Chris de Vries
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 51
Homepage: Www.stalhetpeertje…
Berichten: 366
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 15.06.2013 - 21:08  ·  #13
Ik sluit mij aan het het verhaal van Tom, maar ook moet een een beetje geluk hebben. Met het beschikbare budget, loopt je het risico dat je een V70 koopt, waar iets aan kan mankeren.

Ik heb in dec '12 een 2.4d gekocht met 250.000 op de teller, na 12.000 km grote kosten gehad. (Lees het verhaal bij voorstellen). Maar het is een geweldige auto, voor mij niet anders....
marcel56
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eefde
Leeftijd: 48
Berichten: 541
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 15.06.2013 - 21:15  ·  #14
Het verschil tussen een 163 pk / 185 pk schijnt niet zo groot te zijn.
Voor het budget zou ik een handgeschakelde nemen: minder risico bij hogere km standen.
Onderhoudshistorie is belangrijk. Als je hem particulier koopt zonder garantie kijk dan wanneer de distributieriem nodig is. op dat onderhoud moet je niet op bezuinigen.
Verder kun je het beste een aankoopkeuring doen als je een proefrit maakt, dan weet je wat er mis is. Persoonlijk zou ik voor zwart half leer / leer gaan: bij oudere V70 modellen met beige interieur wordt het vaak wat smoezelig.
http://link.marktplaats.nl/682023329
dueporte
 
Avatar
 
Subject:

Re: de keuze van een V70

 · 
Posted: 15.06.2013 - 23:20  ·  #15
Weer wat wijzer geworden. Ik heb de trekhaak nodig voor de vouwwagen en af en toe een aanhanger. Dus ik begrijp dat ik beter voor een handbak kan gaan al ik rekening hou met het voorgaande?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0