Keuzehulp gevraagd - welke benzinemotor

 
 
 
 
 
Volvo_jenkie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 25
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 / 2025
Subject:

Keuzehulp gevraagd - welke benzinemotor

 · 
Posted: 30.09.2025 - 06:17  ·  #1
Ola Volvokenners
Als newby hoop ik dit in het goede topic te posten.
Ik ben op zoek naar een betrouwbare V70. Mijn voorkeur gaat uit naar een V70 MY 2008-2016. Voordeel daarbij is wat meer ruimte op de achterbank dan oudere V70s die nodig is voor de kids. Gezien het aantal jaarlijkse KM’s (ca 17.500) is benzine de meest voor de hand liggende keuze en met de verschillende/wisselende verhalen over automaten heeft een handbak de voorkeur.
Voor ons is vooral voldoende koppel om soepel met aanhanger te kunnen rijden en een betrouwbare motor die met fatsoenlijk onderhoud nog een fors aantal KM’s mee zal gaan, van belang. Geen enkele V70 is een zuinigheidsmonsters, maar met ook een behoorlijk aandeel KM’s in de bebouwde kom is een beetje zuinige motor wel prettig. Daarom staat nu de 2.0 T4 op nummer 1 op de lijstjes. Naar ik begreep is het probleem met olieverbruik van deze na 2015-2016 door de aangepaste olieschraapveren (correct me if i'm wrong). Nadeel is wel dat deze (nog) aan de prijs zijn...

Zodoende staan er nog 3 motoren op de shortlist:
2.0T
2.5T
2.5FT

En de hulpvraag aan jullie: Wat zijn jullie beschouwing op de betrouwbaarheid / verbruik van deze motoren? C.q. zijn er nog aandachtspunten bij deze motoren of wat zijn de voors en tegens bij deze motoren?
Of zit ik met onze wensen op een heel verkeerd spoor…
Alvast hartelijk dank voor jullie meedenken!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5149
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Keuzehulp gevraagd - welke benzinemotor

 · 
Posted: 30.09.2025 - 06:40  ·  #2
De 2.0t is een Ford motor.
De 2.5T is een gewone 5 cilinder turbo. Een door borduursel van de originele Volvo Motor.
De 2.5FT is aangepast naar Flexifluel.

Mijn keuze zou een 2.5T zijn.
De 2.5T is er als 200 en 231 PK uitvoering. Zelfde blok alleen andere mapping.
Met een Ricatune erop breng je beide naar 245PK en loopt hij nog beter.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 921
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Keuzehulp gevraagd - welke benzinemotor

 · 
Posted: 30.09.2025 - 11:08  ·  #3
2.5FT heeft geharde kleppen en klepzittingen en is daarmee geschikt gemaakt voor ethanol (e85). Daardoor ook geschikt voor lpg.
Volgens Rica is de FT makkelijker te tunen (stage 1) dan de T.
Deze motor is in geval van een automaat altijd gekoppeld aan de Geartronic 6-bak volautomaat.
6 versnelling handbak kan ook.

De 2.0 T heeft de (niet als de beste bekend staande) Powershift automaat van Ford. De m56 handbak kan ook, deze staat beter bekend.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 2376
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Keuzehulp gevraagd - welke benzinemotor

 · 
Posted: 30.09.2025 - 11:12  ·  #4
De badges achterop de V70 zijn erg verwarrend. Ik laat de zescilinders (3.2 en T6) even buiten beschouwing.
Modeljaren, die globaal lopen van halverwege het vorige jaar (maar hoe precies is niet te zeggen):
2008-2010 2.0/2.0F = 1999cc Ford Duratec HE viercilinder motor zonder turbo, 145 pk.
2008-2010 2.5T/FT = 2521cc Volvo Modular Engine vijfcilinder met turbo, 200 of 231 pk.
2011-2014 T4/T4F = 1596cc Ford Ecoboost motor met turbo, 180 pk. (deze zijn tot januari 2015 geleverd om het extra verwarrend te maken)
2011 2.0T = 1999cc Ford Ecoboost viercilinder motor met turbo, 203 pk.
2011 T5 = 1999cc Ford Ecoboost viercilinder motor met turbo, 240 pk.
2015-2016 T4 =1969cc Volvo Engine Architecture viercilinder motor, 190 pk.
2015-2016 T5 = 1969cc Volvo Engine Architecture viercilinder motor, 245 pk.

Met automaatbakken hoef je alleen op te passen met de Ford-motoren, want de Powershi(f)t bakken staan niet bekend om hun duurzaamheid. De Ford-benzinemotoren is qua duurzaamheid niet veel mis mee, de VEA-motoren uit het laatste modeljaar ook niet, volgens mij waren er voornamelijk problemen met de dieselmotoren.
Er gaat natuurlijk niets boven de geweldige sound van een vijfcilinder, maar die lusten ook een flinke slok benzine, de viercilinder turbomotoren zijn een stuk zuiniger.
Zoals Richard al aangaf zijn de F-motoren flexifuels, die kunnen op E85 rijden, in Frankrijk Superéthanol genaamd, kost daar ongeveer 70 cent per liter. Verbruik is wel 30% hoger en de flexifuel-motoren hebben een gehalveerd olieverversingsinterval, omdat bij de koude start extra benzine wordt ingespoten om het ethanolgehalte te bepalen.
Selected quotes for multi-quoting:   0