Kilometerteller wijkt af

 
 
 
 
 
tds
 
Avatar
 
Subject:

Kilometerteller wijkt af

 · 
Posted: 05.02.2010 - 22:58  ·  #1
Hallo, ik heb sinds enkele maanden een Volvo 70 2.5D van 2001. Ik heb opgemerkt dat de kilometerteller niet correct is, d.w.z. méér doortelt dan eigenlijk zou moeten (wanneer ik volgens Tomtom 100 km heb gereden, heeft de auto er bijna 103 geteld, dit zowel op de dagteller als op de echte kilometerteller). Probleem is natuurlijk niet zo belangrijk, alleen sta ik natuurlijk altijd sneller in de garage voor onderhoud. Gebeurt dit nog?

Banden zijn nog nieuw en de correcte afmetingen (205/55R16). Zou de vorige eigenaar grotere banden kunnen gehad hebben en dat het systeem daarop afgesteld staat? Of sla ik hier de bal helemaal mis?
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Kilometerteller wijkt af

 · 
Posted: 06.02.2010 - 00:41  ·  #2
Hallo TDS,

Snelheidsmeters/kilometertellers zijn geen precisie instrumenten en elke snelheidsmeter/kilometerteller wijkt af en dan wel altijd zo dat de snelheidsmeter altijd iets te veel aangeeft. Dit wordt door de fabrikanten
gedaan om een enorme vloedgolf aan claims te voorkomen, die ze anders zouden krijgen van mensen die op hun meter keurig de max. snelheid aanhouden en vervolgens toch een boete thuis zouden krijgen.

En een snelheidsmeter die iets te weinig aangeeft, heeft volgens mij, als die tenminste niet los staat van de kilometerteller (en dat kan haast niet want beiden krijgen hun informatie vanaf dezelfde sensor), het resultaat dat ook de werkelijk afgelegde afstand iets groter is. Overigens is een navigatiesysteem ook nog altijd geen precisie instrument en ook daarin zitten afwijkingen. Mijns inziens is de afwijking die je aangeeft dan ook vrij normaal en wijkt niet buitensporig af. Een band die 1 cm breder is, dus een 215/55/16, zou reeds een afwijking geven van 1,74% (zie: http://www.gbshop.nl/content/i…kening.htm)
Maar ook al heeft de vorige eigenaar te brede (en dus te grote want de hoogte van de band, 55, is het percentage van de breedte) banden gemonteerd gehad, dan past 'het systeem' zich daar niet op aan, met de montage van de juiste maat banden zou dit dan weer op de normale fabrieks-afwijking terugkomen.

In mijn dagelijks leven werk ik eigenlijk uitsluitend met geijkte snelheidsmeters in voertuigen, d.w.z. ze worden jaarlijks geijkt door een erkende instantie en de afgelezen snelheid op de boordsnelheidsmeter kan dan op de ijkingslijst worden gecontroleerd op de werkelijk gereden snelheid. Daarin zie je ook dat de snelheidsmeters altijd te weinig aangeven en dan geldt meestal de regel: Hoe hoger de snelheid, des te groter de afwijking. Dit verschilt wel van merk tot merk. Een oudere Ford Mondeo spande de kroon, reeds bij 80 km/u op de snelheidsmeter, was de geijkte snelheid slechts 72 km/u. Dusssss, heb allen een beetje begrip voor Mondeo-rijders als ze het verkeer weer eens ophouden... 😉
klokkie
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kilometerteller wijkt af

 · 
Posted: 06.02.2010 - 14:33  ·  #3
Bij mijn S60 zitten er standaard 215-55-16 banden onder. De 215 is idd de breedte. De 55 geeft aan 55% van die breedte. Als je dus 205 neemt als breedte heb je daar ook 55% van en dus een iets lager geheel. Dit kan de afwijking verklaren.

Als je de standaard 215-55-16 invult en vergelijkt met de 205-55-16 in het schema van V70 2.4 T zoals hierboven genoemd krijg je bij 120 km per uur ongeveer een verschil van 3 km. Bij deze dus het antwoord.
tds
 
Avatar
 
Subject:

Bedankt voor de informatie!

 · 
Posted: 09.02.2010 - 14:46  ·  #4
Bedankt voor de informatie! Inderdaad, wanneer ik de bandenmaat 215/55/R16 erop laat zetten, zou ik waarschijnlijk een pak dichter in de buurt van de juiste gereden afstand zitten!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0