Kilowatts en Paardenkrachten

kW & pk

 
 
 
 
 
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Kilowatts en Paardenkrachten

 · 
Posted: 27.04.2014 - 22:05  ·  #1
Bij mijn studie Mechanica en Calorische Werktuigen, (midden vorige eeuw) werd ik geconfronteerd met eenheden als Meters, Kilo's, graden Kelvin, Paardenkrachten en Kilowatts. Er werd gevierd in 1970 dat de eenheden al 150 jaar wettelijk vastgelegde eenheden waren en dat Engeland en de VS nu snel zouden volgen, omdat dat onontkoombaar zou zijn. Vlak voor mijn examens werd echter de eenheid kW als standaard vastgelegd als eenheid om vermogens uit te drukken en moet ik snel al mijn formules aanpassen, wilde ik echt slagen.
Als in nu naar onze lijst van benzine, diesel en gas gestookte kilometervreters kijk, zie ik uitsluitend waardes voorbij komen uitgedrukt in pk's. Als ik de advertentie op de radio hoor voor de nieuwe Volvo V40 met 140 kW (dus 190 pk), zijn we alles bij elkaar in de afgelopen 45 jaar niet veel opgeschoten.

Zie lezing dd 1970:
http://archief.knvvk.nl/downloads/6k19703.pdf
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kilowatts en Paardenkrachten

 · 
Posted: 28.04.2014 - 07:38  ·  #2
En? Kw is de rekeneenheid maar pk is meer herkenbaar nog voor veel mensen, dat wordt er nog bij vermeld dus. Beetje zoals bij de euro en de gulden in het begin.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Kilowatts en Paardenkrachten

 · 
Posted: 28.04.2014 - 07:50  ·  #3
En wat het omzetten betreft...
Vermenigvuldig gewoon kW met 1,36 en je komt op PK uit. :-)
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Kilowatts en Paardenkrachten

 · 
Posted: 28.04.2014 - 11:52  ·  #4
Pk's verkopen beter voor de autoindustrie. Want factor 1,36 meer dan kW's. Als er een aantal fabrikanten het voortouw zouden nemen in adverteren met kW's zou er wellicht een overgang kunnen plaats vinden.
In de industrie is het al lang niet meer gebruikelijk om in pk's te praten en worden vermogens van elektro/brandstofmotoren, gasturbines enz gewoon in Watts, kiloWatts of MegaWatts uitgedrukt.

Vwb je rekensommetjes, alle overige waarden als warmteinhoud, verbrandingswaarden, koppel enz zijn al in metriek toch? Dat maakt het rekenen in kW's alleen maar makkelijker.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0