Klapband bij 100km/h op de snelweg

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Klapband bij 100km/h op de snelweg

· 
Posted: Vandaag om 09:42  ·  #1
Gisteren vanuit Breda naar Leeuwarden gereden voor een concert. Vlak voor het aquaduct bij Grou staat een motorrijder stil op de vluchtstrook met een bergingsauto erbij. Dat heeft mijn aandacht en ik zie niet dat er iets op de weg ligt waar ik met 100km/u overheen rijd. Enorme klap onder de auto en ik voel meteen dat er iets mis is. Ik zet zsm de auto op de vluchtstrook, maar dat is net beneden in de tunnelbak. Niet de meest fijne plek om stil te komen staan.
Rechts achter is de band lek en de auto moet afgesleept worden, mede ook door de gevaarlijke plaats waar ik sta. De eerste bergingsauto heeft z'n collega al gebeld en die is er na 10 minuten. S60 achterop en ik wordt afgezet op een carpoolplaats. Daar wordt ik gedropt en kan het verder zelf uitzoeken.
Gelukkig heeft mijn auto nog een thuiskomertje en die heb ik erop gezet. Toen was het inmiddels 16.30 en omdat ik diezelfde avond weer terug moest naar Breda (270km) heb ik de Kwikfit in Leeuwarden bereid gevonden om wat langer open te blijven en mijn band te vervangen. Dat was de enige bandenzaak die nog net open was...

Helaas hadden ze geen Michelin op voorraad, dus nu rijd ik met 3 Michelin banden (1 jaar oud met nog uitstekend profiel) en 1 Bridgestone Turanza. Ik lees dat zoiets mag voor de APK maar dat het geen ideale situatie is. Omdat we deze zomer serieus gaan kijken naar een vervanger voor de D5 blijf ik wel even met deze setup rijden en ga niet weer €150 aan een andere band uitgeven....

Oh ja, een stuk daarvoor had ik nog wel deze mooie km stand.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
olaf
Geslacht:
Subject:

Re: Klapband bij 100km/h op de snelweg

· 
Posted: Vandaag om 09:52  ·  #2
Dat is balen , maar volgens mij mag het juist niet , je mag wel verschillende banden heben voor en achter , maar niet op dezelfde as .
rejaatje
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 10:07  ·  #3
Pfoe jeetje, dat is ook schrikken.. :o Fijn dat ze je bij de Kwikfit nog wilden helpen.

Vwb de APK, volgens mij maakt het merk band per as niet uit, maar moeten ze wel hetzelfde zijn in bandenmaat en het soort band.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 13:29  ·  #4
Mooi dat de auto niet ineens naar rechts trok, zal achter ook wel meevallen.

Ga je hem niet meer naar 1 miljoen rijden?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 15:40  ·  #5
Als je de regels van de Apk naleest die voor Nederland gelden, staat er alleen aangegeven dat de banden de zelfde maat moeten hebben op één as. Dus zomer. Winter, all season, merk maakt niet uit.

Zelfde maat,
Draairichting,
Oudside/inside.
Juiste draagvermogen per as bij zwaardere voertuigen. (Busjes etc)

Daar wordt opgelet.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 17:12  ·  #6
Fijn om te weten dat dit wel is toegestaan.
Jeroen, om naar de miljoen km te rijden moet ik nog zeker 3 jaar door want we rijden zo'n 35k per jaar. Ik kan natuurlijk een crowdfunding actie opzetten zodat we met z'n allen kunnen bijdragen, maar anders gaat dit toch een beetje in de papieren lopen. Dat we overstappen naar een gebruikte EV is ondertussen wel een uitgemaakte zaak.

Wil je hem anders van me overnemen en de mijlpaal bereiken?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 18:56  ·  #7
ja snap ik hoor, vooral de MRB voor zo'n diesel. Toen ik de D5 schorste was dat al 140 per maand, en dat was net voor de roettax er bij zou komen want dan werd het 161.
Nee ik kan je er niet vanaf helpen ;) heb zelf nog eentje
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 19:11  ·  #8
Precies. Nu is het al €197,- per maand en dat zal niet minder worden.
Selected quotes for multi-quoting:   0