Klapband bij 100km/h op de snelweg

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Klapband bij 100km/h op de snelweg

· 
Posted: 07.06.2026 - 09:42  ·  #1
Gisteren vanuit Breda naar Leeuwarden gereden voor een concert. Vlak voor het aquaduct bij Grou staat een motorrijder stil op de vluchtstrook met een bergingsauto erbij. Dat heeft mijn aandacht en ik zie niet dat er iets op de weg ligt waar ik met 100km/u overheen rijd. Enorme klap onder de auto en ik voel meteen dat er iets mis is. Ik zet zsm de auto op de vluchtstrook, maar dat is net beneden in de tunnelbak. Niet de meest fijne plek om stil te komen staan.
Rechts achter is de band lek en de auto moet afgesleept worden, mede ook door de gevaarlijke plaats waar ik sta. De eerste bergingsauto heeft z'n collega al gebeld en die is er na 10 minuten. S60 achterop en ik wordt afgezet op een carpoolplaats. Daar wordt ik gedropt en kan het verder zelf uitzoeken.
Gelukkig heeft mijn auto nog een thuiskomertje en die heb ik erop gezet. Toen was het inmiddels 16.30 en omdat ik diezelfde avond weer terug moest naar Breda (270km) heb ik de Kwikfit in Leeuwarden bereid gevonden om wat langer open te blijven en mijn band te vervangen. Dat was de enige bandenzaak die nog net open was...

Helaas hadden ze geen Michelin op voorraad, dus nu rijd ik met 3 Michelin banden (1 jaar oud met nog uitstekend profiel) en 1 Bridgestone Turanza. Ik lees dat zoiets mag voor de APK maar dat het geen ideale situatie is. Omdat we deze zomer serieus gaan kijken naar een vervanger voor de D5 blijf ik wel even met deze setup rijden en ga niet weer €150 aan een andere band uitgeven....

Oh ja, een stuk daarvoor had ik nog wel deze mooie km stand.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
olaf
Geslacht:
Subject:

Re: Klapband bij 100km/h op de snelweg

· 
Posted: 07.06.2026 - 09:52  ·  #2
Dat is balen , maar volgens mij mag het juist niet , je mag wel verschillende banden heben voor en achter , maar niet op dezelfde as .
rejaatje
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: 07.06.2026 - 10:07  ·  #3
Pfoe jeetje, dat is ook schrikken.. :o Fijn dat ze je bij de Kwikfit nog wilden helpen.

Vwb de APK, volgens mij maakt het merk band per as niet uit, maar moeten ze wel hetzelfde zijn in bandenmaat en het soort band.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 07.06.2026 - 13:29  ·  #4
Mooi dat de auto niet ineens naar rechts trok, zal achter ook wel meevallen.

Ga je hem niet meer naar 1 miljoen rijden?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 07.06.2026 - 15:40  ·  #5
Als je de regels van de Apk naleest die voor Nederland gelden, staat er alleen aangegeven dat de banden de zelfde maat moeten hebben op één as. Dus zomer. Winter, all season, merk maakt niet uit.

Zelfde maat,
Draairichting,
Oudside/inside.
Juiste draagvermogen per as bij zwaardere voertuigen. (Busjes etc)

Daar wordt opgelet.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.06.2026 - 17:12  ·  #6
Fijn om te weten dat dit wel is toegestaan.
Jeroen, om naar de miljoen km te rijden moet ik nog zeker 3 jaar door want we rijden zo'n 35k per jaar. Ik kan natuurlijk een crowdfunding actie opzetten zodat we met z'n allen kunnen bijdragen, maar anders gaat dit toch een beetje in de papieren lopen. Dat we overstappen naar een gebruikte EV is ondertussen wel een uitgemaakte zaak.

Wil je hem anders van me overnemen en de mijlpaal bereiken?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 07.06.2026 - 18:56  ·  #7
ja snap ik hoor, vooral de MRB voor zo'n diesel. Toen ik de D5 schorste was dat al 140 per maand, en dat was net voor de roettax er bij zou komen want dan werd het 161.
Nee ik kan je er niet vanaf helpen ;) heb zelf nog eentje
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.06.2026 - 19:11  ·  #8
Precies. Nu is het al €197,- per maand en dat zal niet minder worden.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 08.06.2026 - 09:10  ·  #9
Quote door Musicus

Dat we overstappen naar een gebruikte EV is ondertussen wel een uitgemaakte zaak.

Dat is hier al gebeurd. Mijn vrouw moet 3 tot 4 dagen per week, soms 5, op en neer naar haar werk (32 km enkele reis) en met openbaar laden voor 35ct/kWh kost dat met de ID.3 nog geen 4 euro per dag. Met de V70 is dat minstens 12,50, dan moet je niet teveel files hebben en bij de allergoedkoopste pomp tanken (verbruik 1 op 11, 2,12 per liter).
(edit: dat is wel benzine, met diesel is het iets goedkoper, maar betaal je weer de hoofdprijs aan mrb)
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.06.2026 - 11:28  ·  #10
Dan vergeet je waarschijnlijk dat de oude wagen is afgeschreven , en de vervangende niet , dan wordt het plaatje iets anders .
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.06.2026 - 13:14  ·  #11
Nou is de S60 van Musicus met bijna 9 ton op de teller wel een extreem geval van afgeschreven, maar de V70 van mij, die ik al 9 jaar heb, is inmiddels 15 jaar oud en heeft bijna 2,5 ton op de teller, daar krijg je ook niet veel meer voor terug. Dat gezegd hebbende, de 4 1/2 jaar oude (eigenlijk 5 - is met 4 km op de teller eind 2021 door Pon geïmporteerd) elektrische auto die ik heb gekocht, kostte ondanks slechts 44k op de teller nog niet de helft van de oorspronkelijke nieuwprijs.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.06.2026 - 20:03  ·  #12
Klopt, je hebt met een nieuwere EV natuurlijk flink afschrijving en daarnaast zal ook de verzekering hoger zijn? Nu heb ik alleen WA+ en dat zal straks wellicht wel een aantal jaar Volledig Casco worden.
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 69
Homepage: elverdesign.nl
Subject:

Jawel, maar toch...

· 
Posted: 09.06.2026 - 12:38  ·  #13
je volvo naar de 1.000.000 is best wel bijzonder! Het doet na 7 jaar of zo nog steeds een beetje pijn dat we gestrand zijn bij de 932.000 Ondanks hulp van garage, leden van de volvo club die naar mij zijn toegekomen, wegenwacht en mijn schietgebedjes.

jaren later ben ik wel blij met de hoge uitstap van mijn XC90, uit de 945 klimmen werd minder fijn, en ook de 70XC was een uitdaging. Vermoed wel dat er begin volgend jaar een electrische auto (bij) gaat komen. Elke week oppasoma in Apeldoorn telt lekker aan in de kilometers schat ik zo in.
chris86
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.06.2026 - 19:31  ·  #14
Quote door Musicus

Helaas hadden ze geen Michelin op voorraad, dus nu rijd ik met 3 Michelin banden (1 jaar oud met nog uitstekend profiel) en 1 Bridgestone Turanza...

Herkenbaar. In het kader van 'gedeelde smart...' Ik had in februari mijn banden rondom vervangen door Continental all season.
Aantal weken geleden klapband in de tunnel bij Leiden. Met 30 km per uur de tunnel uitgekropen en daar op de vluchtstrook gezet.
ANBW servicecentrum had alleen Continental zomerband op voorraad, dus nu ook een 'mank been' in de setup. Wil de zomerband binnenkort vervangen door een all season in de hoop dat het profiel t.o.v. de andere 3 niet te veel afwijkt.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.06.2026 - 09:58  ·  #15
Quote door Musicus

Klopt, je hebt met een nieuwere EV natuurlijk flink afschrijving en daarnaast zal ook de verzekering hoger zijn? Nu heb ik alleen WA+ en dat zal straks wellicht wel een aantal jaar Volledig Casco worden.

All-risk verzekering van nieuwe auto's, zowel EV als ICE, is een stuk duurder omdat ze tjokvol sensoren zitten, waar nog eens bij komt dat een elektrische auto (tenminste, die van mij wel) een pyro-fuse heeft, die acuut de elektrische verbinding onderbreekt in het geval van een botsing, vervanging daarvan is duur. Wat WA verzekering betreft kan ik niet goedkoper rijden dan met mijn beide oude Volvo's, die ieder 66 euro per jaar in de oldtimerverzekering zijn.
Afschrijving van een tweedehandse EV is momenteel licht negatief, omdat iedereen paniekvoetbal aan het doen is met de benzineprijzen. Elektrisch rijden is het nieuwe LPG, al kun je het niet achteraf inbouwen uiteraard, maar je krijgt er ook geen extra gezeur met onderhoud voor terug.
Selected quotes for multi-quoting:   0