kleine beurt of nog niet...

 
 
 
 
 
erikarnhem
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 105
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 12.02.2016 - 14:08  ·  #1
hallo allen,

ik zit te dubben.....
mijn v70 heeft 5000k geleden een grote beurt gehad waarbij alle vloeistoffen zijn vernieuwd maar daarna heeft hij 2 jaar sporadisch gereden.... nu gebruik ik hem dagelijks.
zal ik hem alsnog een olie en koelvloeistof wissel geven?

wat zouden jullie doen?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 12.02.2016 - 14:32  ·  #2
Ik zou eerder aan AC koelmiddel en remvloeistof denken. Het AC koelmiddel vervliegt en de remvloeistof is hygroscopisch en neemt dus water op. Ook als het niet gebruikt wordt!
erikarnhem
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 105
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 12.02.2016 - 15:02  ·  #3
idd das een goeie....maar dat is nou net wat ik niet kan... ha ha qua klein onderhoud...
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 12.02.2016 - 15:25  ·  #4
Olie is nog prima lijkt me. OF het nu in een plastic bus zit of in een motorblok dat stilstaat, maakt niet veel uit.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 12.02.2016 - 18:21  ·  #5
juist de olie zou je even kunnen verversen vanwege het weinige gebruik. er verzameld zich dan vocht in de olie die er niet uitdampt doordat de olie lekker warm wordt. maar verder niet teveel aan doen en eerst even lekker doorrijden. AC doe je als je AC het niet meer doet en remvloeistof kan echt wel wat langer mee. even de vloeistof in je reservoir bekijken. is die nog helder en niet te geel/bruin geen probleem. :thumb:
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 12.02.2016 - 18:56  ·  #6
Niet twijfelen en olie met filter en remvloeistof vervangen. Airco is ook wel aan te bevelen. Van de buitenkant is niet te zien hoeveel koelmiddel er nog in zit. Dikke kans dat dit ook bij de beurt twee jaar terug niet is gecheckt. Zonder koelmiddel gaat de boel stuk.

Tom
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 12.02.2016 - 19:05  ·  #7
Vraag was wat er echt nodig is:

een airco gaat niet stuk als het koelmiddel te weinig aanwezig is. wel als er geen airco olie in zit. Die verdwijnt alleen bij een lek in het systeem.
bij te weinig koelmiddel stopt de airco ivm een te lage druk. dit wordt gemeten met een druksensor.

remvloeistof kan normaliter echt wel langer mee dan 2 jaar. zoals ik al aangaf makkelijk te checken.

olie wissel is altijd goed zou ik denken.



Quote door Turbotom

Niet twijfelen en olie met filter en remvloeistof vervangen. Airco is ook wel aan te bevelen. Van de buitenkant is niet te zien hoeveel koelmiddel er nog in zit. Dikke kans dat dit ook bij de beurt twee jaar terug niet is gecheckt. Zonder koelmiddel gaat de boel stuk.

Tom
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 12.02.2016 - 21:22  ·  #8
Oliewissel lijkt me geen slecht idee. Je kunt natuurlijk even kijken welke kleur de olie aan de peilstok heeft, dat geeft ook een klein beetje een indicatie. Lang stilstaan is in principe niet heel kwalijk, het is vooral de temperatuur die het 'm doet, maar vocht kan wel een dingetje zijn, zeker als die 5000 km korte stukjes zijn geweest.

Wat betreft de remvloeistof, snelste check is inderdaad het reservoir controleren. Dat zegt echter niet alles over de stand van zaken. Bij onze BMW was de vloeistof in het reservoir nog heel redelijk, voor wat je na 19 jaar mag verwachten althans (lees ongeveer appelsap kleur), maar uit de leidingen kwam het toch nog wel wat donkerder.... Vooral uit de koppelingscilinder, dat had bijna de kleur van slootwater o.O
Maar goed, 2 jaar is geen 19 jaar, dus als het toen vervangen is (weet je dat?), heb je best kans dat het nog behoorlijk meevalt ;-)
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 12.02.2016 - 21:32  ·  #9
Gewoon olie en oliefilter wisselen. In het blok kan condens vorming plaats vinden. Door stil staan warmt dit niet op en kan het ook niet verdampen. Verder ook even remolie vervangen, trekt vocht aan. Remolie hoort doorgaans elke 2jr wel vervangen te worden (bij veel kms per jaar eerder zelfs).

Het hoeft ook echt niet zoveel te kosten verder. 6 liter olie €30,-, oliefilter €10,- en liter remolie €10,.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 12.02.2016 - 21:38  ·  #10
En ik weet niet waar je vandaan komt, maar er zijn hier vast wel mensen die je kunnen helpen met remolie wisselen, moeilijk is het namelijk niet. Wel van te voren de ontluchtingsnippels inspuiten met kruipolie, kan handig zijn! :yes:
En meerdere mensen hier hebben mooie kitjes waarmee je in je eentje kunt ontluchten: de Eezibleed
Zijn ook niet waanzinnig prijzig, maar vast te leen.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 12.02.2016 - 21:45  ·  #11
Ik heb ook een paar keer met een Eezibleed gewerkt en was er niet zo tevreden over. Goedkope prut, lekte aan alle kanten en bovendien heb je een compressor nodig om je band weer op druk te krijgen (heeft ook niet iedereen).

Daarom maar een Motive Powerbleeder aangeschaft. Is wel iets duurder dan een Eezibleed maar zo'n ding gaat een leven lang mee. De slang sluit je aan op je remoliereservoir en met het pompje breng je het eenvoudig op druk. Ideaal!
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=QSDQCAXxkh8

Goede tip overigens; er is vast wel iemand in de buurt die je een handje wil helpen.
erikarnhem
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 105
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 12.02.2016 - 22:21  ·  #12
ik woon in het prachtige Arnhem
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: kleine beurt of nog niet...

 · 
Posted: 13.02.2016 - 01:51  ·  #13
Je kunt de remvloeistof ook even laten controleren natuurlijk. Die van mij was in de twee jaar voor aankoop nooit vervangen (geen factuur van te vinden), maar ook na 50k in mijn bezit was er nog niks aan de hand. Kost je de kop niet, maar zonde om iets te vervangen dat niet nodig is.
Olie kan slim zijn, maar is ook niet per se noodzakelijk. Eerste paar ritjes rustig aan doen en daarna een keer stevig planken, dan zal het allemaal wel meevallen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0