(kleine) bout krukaspoelie afgebroken

 
 
 
 
 
Knarf
 
Avatar
 
Subject:

(kleine) bout krukaspoelie afgebroken

 · 
Posted: 06.10.2013 - 18:01  ·  #1
Tja, begonnen aan de klus "distributieriem vervangen"...
wel eerder bij een andere auto gedaan, maar nog niet bij deze (v70 140pk aut. 2001).

alles gaat goed tot dat: de kleine 10mm bout (waarvan er vier zijn) van de krukaspoelie afbreekt bij het losdraaien!
Ik vermoed (te veel) locktite gebruik of zoiets in het verleden...maar is ook niet zo relevant; de elende is er nu eenmaal.
bout is zo te zien gebroken ongeveer op de plek waar de krukaspoelie vast zit op het deel daarachter (hoe heet dat ding? "crankshaft sprocket" geloof ik in het engels). De poelie zal dus nog wel loskomen en wilde ik zowiezo al wel preventief gaan vernieuwen...gezien km-stand 210d.

Vraag is wat te doen met het afgebroken deel van de bout wat nu dus nog in de "crankshaft sprocket" zit?! gaat 'm niet meer worden om er die uit te krijgen ben ik bang... :'(
Iemand ervaring en/of ideeen wat beste nu te doen?

hoor graag jullie advies!

greets,
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: (kleine) bout krukaspoelie afgebroken

 · 
Posted: 06.10.2013 - 18:58  ·  #2
Nieuw tandwiel kopen en niet proberen de afgebroken bout uit te boren.
Als de motor op tijd staat, kun je na verwijdering krukaspoelie en grote moer, de distributie spanner loshalen en de riem verwijderen en daarna het onderste tandwiel/crankshaft sprocket verwijderen.
Succes
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Uitboren.

 · 
Posted: 06.10.2013 - 18:58  ·  #3
Lastig. De anderen wel goed gegaan? Anders heet stoken voor het losdraaien. Uitboren met een boor met fijnere spoed dan de normale boren. Boort dan lekker makkelijk zonder weg te lopen. Verkrijgbaar bij de betere ijzerwaren handel. Met een haakse boormachine moet je er wel tussen komen. Wel snij olie gebruiken. Moet lukken. Succes.
Knarf
 
Avatar
 
Subject:

Re: (kleine) bout krukaspoelie afgebroken

 · 
Posted: 13.10.2013 - 00:15  ·  #4
Het liep met een sisser af gelukkig. De bout was gebroken ter hoogte van de grens tussen krukastandwiel en de poelie...
De poelie ging er dus nog redelijk makkelijk vanaf, en vervolgens had ik nog voldoende grip op het afgebroken deel van de bout om die uit het tandwiel te draaien!
Even gecontroleerd of er schade was aan de schroefdraad, maar die voldeed nog. Tandwiel dus niet hoeven te vervangen gelukkig. Wel een nieuwe poelie, bouten en moer er op.
8-)

Greets!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: (kleine) bout krukaspoelie afgebroken

 · 
Posted: 13.10.2013 - 01:25  ·  #5
Mooi dat het zo gelukt is man! Dus hier mag een slotje op??
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: (kleine) bout krukaspoelie afgebroken

 · 
Posted: 13.10.2013 - 13:01  ·  #6
Mooi dat het gelukt is Frank.

@Trissy1979,
Slotje lijkt me overbodig.
Als er nog iemand komt met hetzelfde probleem, dan kan hij of zij hierop reageren. ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0