Kleppenstellen

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 20.06.2017 - 18:54  ·  #16
@Meijer,
Dank. Dan weet ik nu wat ik moet doen mocht ik met de bussen van mijn oefenblok niet uitkomen.

Ik meen mij te herinneren dat er een maataanduiding in de bussen zou staan. Ik ben ze echter niet tegengekomen.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 496
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 20.06.2017 - 21:43  ·  #17
Hallo BLukjaer

Er staat een maat voering in de binnen kant van de bus

De maat is tussen de vlakke kant van de dus en de pen in de bus.

Meet deze maat eerst voor je gaat slijpen naar de juiste maat.

Groeten BUM
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 23.06.2017 - 23:55  ·  #18
Vandaag de klepspeling van het oefenblok gemeten, allemaal uitermate keurige waarden. Da's mooi, want ik wil die kop bewaren voor slechtere tijden, of iemand anders uit de brand helpen.

Vervolgens alle bussen opgemeten.


De in de bussen vermelde waarden zijn helaas zonder schoonmaken niet zichtbaar, een mooi lichtbruin laagje bedekt de cijfers. Met pure Tickopur R33, zijn de cijfers weer zichtbaar te maken (wel goed spoelen daarna, want redelijk agressief spul).

Met een eigen gemaakte tegenhouder getracht het krukas-wiel tegen te houden om de centrale moer te verwijderen.
Het gereedschap was stevig genoeg, centrale moer zit echter zo vast dat de bouten die ik in het krukas-wiel draaide, krom getrokken werden.
Toen maar het originele Volvo gereedschap (9999543321) aangeschaft.
En de boel maar eens in de kruipolie gezet. Als het die centrale moer bij de andere motor ook zo vast zit kan het nog een leuke uitdaging worden. Maar goed, ik weet dat het dus kan gebeuren.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 24.06.2017 - 08:46  ·  #19
Ik heb respect voor je doorzettingsvermogen!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 24.06.2017 - 11:23  ·  #20
Ja goede aanpak. Je bent nu kleppenspecialist!
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 24.06.2017 - 13:10  ·  #21
welk motortype is dit?
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 496
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 24.06.2017 - 14:26  ·  #22
Hallo brulkjaer

Waren de kleppen nog binnen de toleratie ?.

De centrale moer van de krukas verwijderen met een krachtige lucht sleutel.
Ik ga dan eerst naar de garage om hen even los maken, dan met 190 nm vast zetten en terug naar huis om daarna de distributie riem te vervangen.

Vraag heb je al een bus op maakt geslepen ?

Groeten BUM
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 24.06.2017 - 16:18  ·  #23
Knap werk hoor....

We weten nu wie ons feilloos kan uitleggen hoe het moet...
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 24.06.2017 - 23:59  ·  #24
Motor is een B5244S2.

De klepspeling van het oefenblok was keurig (maar ook niet zo gek, had nog maar 150.000 km gelopen, maar had het beruchte o-ringen probleem waar door de krukaslagers kapot gedraaid zijn, waardoor ik het voor een schappelijk bedrag kon overnemen).

Het idee om de krukasmoer los te krijgen heb ik ook al even aan zitten denken.

Ik heb nog geen klep geslepen, ik wacht eerst even of ik straks met het 'rijdende' blok, nog een bus moet slijpen, omdat ik natuurlijk ook de bussen van het oefenblok ter beschikking heb voor het 'rijdende' blok.
Maar slijpen ga ik waarschijnlijk zeker proberen omdat ik ook het oefenblok (althans de kop) helemaal in orde wil hebben, zodat het evt. weer dienst kan doen.

De volgende stap is het bekijken hoe de variabele inlaatconstructie in elkaar zit, zodat ik ook weet hoe ik e.e.a. kan merken.

Daarna: het bepalen van eventuele lekkage langs de klepzittingen. Als een kop er af ligt is dat gemakkelijk: benzine gieten in de holte van de klep (steelzijde) en kijken aan de andere kant van de klep of daar een vochtige plek rond de klapzitting ontstaat, of erger, de benzine er uitstroomt. (Wel met benzine uitvoeren, dat heeft een lagere viscositeit dan bv. diesel).

Met de kop er op is dat wat lastiger. Ik wil proberen of het mogelijk is met een endoscoop via het bougiegat de klepzitting te bekijken en dan dezelfde actie met de benzine uit te voeren.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 23:07  ·  #25
Vanavond eerst maar eens de pakking van het kleppendeksel verwijderd.
Eerst met een pakkingschraper de restanten van de afdichting rondom de bougiegaten.
Daarna met schuurpapier korrel 240 en diesel, de hele dunne hard geworden harsachtige laag voorzichtig weggeschuurd.
Eerst had ik het geprobeerd met een klein stukje met RVS "staal"wol, maar dat kraste te veel.

De oliekanalen doorgespoeld.
Het liefst wil ik de donkerbruine aanslag eigenlijk ook nog weg hebben van de rest van het deksel, maar echt noodzakelijk is dat natuurlijk niet (maar ja, dat is een afwijking van mij, ik wil eigenlijk alles perfect hebben). Daarvoor laat ik een dag een laagje diesel inweken.



Ik ben wel benieuwd hoe anderen de pakking verwijderd hebben van het kleppendeksel.
Nog een bepaalde pakkingsverwijderingsvloeistof gebruikt?
En of iemand nog een tip heeft om de overige aanslag weg te krijgen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 23:48  ·  #26
Ik ben een beetje jaloers op je! Heel leuk hoe je bezig bent én ons op de hoogte houdt!
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 496
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 28.06.2017 - 20:52  ·  #27
Hallo Brulkjaer

De oude pakking verwijder ik met een los stanley mesje, hiermee kun je gecontroleerd de oude pakking verwijderen en voorkomen dat er pakking resten in de olie kanalen komen.

Gebruik altijd de orginele volvo pakking en breng dit gelijkmatig met een roller aan en niet te dik.

Als je dan het deksel weer monteerd dan komt er een heel klein rood randje van de pakking langs het deksel rand en in de bougie gaten.

Groeten BUM
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 28.06.2017 - 21:26  ·  #28
Ah, los Stanley mesje is handig. Beter te hanteren dan een scheermesje.
Inderdaad ga ik originele pakking en roller gebruiken, heb het al in huis.

Zo vanavond de donkerbruine aanslag er maar zoveel mogelijk uitgehaald. Wat een werk. Met diesel, ontvetters en stugge kwastjes in de weer geweest. En uiteindelijk de hoge drukspuit. Daarna alles met de compressor goed drooggeblazen. Alle oliekanalen gecontroleerd.



Zo, die kan even de kast in.

Vandaag even een stevige luchtsleutel kunnen lenen van een garage, om de krukasmoer te verwijderen. Helaas, ook met deze luchtsleutel lukte het niet. Mogelijk is de compressor toch te klein (215 l/m).
De moer al flink verhit met een verfbrander, maar ook dat mocht niet baten. Nu is dat voor dit oefenblok niet zo erg, maar wel iets om rekening te houden met de 'echte' klus. Daar zal ik dus als eerste actie proberen of de krukasmoer wel los wil. Dan kan ik nog evt. rijdend naar een vrachtwagengarage gaan, mocht ie niet lossen willen.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5026
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 28.06.2017 - 21:34  ·  #29
SweetS60 had mijn geholpen met vervangen van distributie.
Bij het Volvo filiaal waar hij werkt hebben ze een vrachtwagen lucht tol die op 1000Nm kan om de krukasmoer los te slaan.
Anders hebben ze een stalen verleng pijp van 2 meter. :D

Ik had er in de garage waar ik was 1 van 600NM en die trok het ook niet.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 28.06.2017 - 22:07  ·  #30
Gaaf hoor zo'n oefenblok! Wil ik ook wel......
 
Selected quotes for multi-quoting:   0