Kleppenstellen

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 02.07.2017 - 19:09  ·  #46
Alvast naar voren kijkend in de Vida-instructie: daar zie ik 3 verschillende speciale adaptergereedschappen voor het plaatsen van de keerringen. 2 daarvan zien er wat ' speciaal' uit: 999 5450 en 999 5718.





De diameter van de keerringen zijn ong. 65 mm, dus geen standaard dop past daar op.
Heeft iemand nog tips hoe die zonder dat speciale gereedschap te plaatsen zijn?
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 496
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 02.07.2017 - 22:01  ·  #47
Hallo brulkjaer

De markers op de krukastandwiel zijn bij met het blok in de auto moeilijker tezien dan bij een uitgebouwde moter en de bewegings ruimte is velemalen groter.

De kering kun je eenvoudig monteren met een houten plankje.met de diameter van de kering en een gat in het midden met een diameter van de krukas bout.

Hiermee kun je de kering netjes monteren

Groeten BUM
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 02.07.2017 - 22:43  ·  #48
@Meijer,
Geniaal!. Zo simpel kan het zijn.
Dat ik daar zelf niet op gekomen ben...
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 03.07.2017 - 23:12  ·  #49
Hierbij de merktekens die ik heb kunnen ontdekken. Wel is voor mij de vraag of de kerfjes te zien zijn als de spanner gemonteerd is, aangezien die er schuin boven zit.
De andere vraag blijft wat de betekenis is van de gele merktekens. Als de 'kerfjes' goed staan, staan de gele markeringen NIET tegenover elkaar.

meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 496
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 03.07.2017 - 23:23  ·  #50
Hallo brulkjaer

Je bent in het bezit van een timingset waar mee je de krukas en de nokken assen blokkeerd, plaats dat set en alle vragen zijn dan beantwoord.

Groeten BUM
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 03.07.2017 - 23:26  ·  #51
Bij de mijne had ook iemand met verf iets gemarkeerd op de nokkenassen. Maar dat was dus wel verkeerd! Eentje stond 1 tand verkeerd. Na dit veranderd te hebben liep het blok een stuk beter.
Dus: alleen letten op de originele merktekens.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5026
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 04.07.2017 - 06:38  ·  #52
Krukas keering is met een dop maat 36 op zijn plek te zetten.
alleen zit die niet standaard in een doppenset.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 04.07.2017 - 12:37  ·  #53
idd dop 36 en gele markeringen negeren is zelfwerk van iemand .

andere kant van uitseeksel dat jij als afstelpunt neemt (dus onder ipv bovenkant) moet gelijk staan met tand op tandwiel aangegeven door afstelpunt daarnaast met gele markering dr op.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 04.07.2017 - 23:27  ·  #54
Vanavond de kop gelicht van het oefenblok en de lekkage-test van de kleppen uitgevoerd.
Mijn idee, dat ik eerder bij een PSA blok uitvoert heb, om bij de klepveerzijde benzine in te gieten om de klepafdichting te testen, lukt echter met dit blok niet. Alle klepveerruimtes staan bij dit blok in een open verbinding met elkaar.
Het idee om de test met een endoscoop uit te voeren bij een gemonteerde kop gaat helaas dus niet lukken.

Dat betekent voor nu dus andersom werken: bougies er weer in en benzine gieten op de kleppen:



Als er nu een klep niet goed afdicht, zakt het niveau van de benzine. Bij 1 inlaatklep blijkt het niveau heel langzaam iets te zakken. Een volgende keer even op de klepsteel tikken en dan de actie voor die klep nog een keer herhalen.

Het valt mij op dat er maar weinig aanslag op de kleppen zit:



brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 13.10.2017 - 20:01  ·  #55
Vandaag eindelijk weer eens tijd gehad om het project verder op te pakken.
Met pakkingreiniger de pakkingsresten van het kleppendeksel verwijderd. Verder zo goed mogelijk de kop intern gereinigd. Maar helaas kan ik niet overal intern goed bij. Iemand misschien een tip hoe de kop brandschoon te krijgen is?



Daarna de lekkende inlaatklep verwijderd met een zelfgemaakte tool en een lijmklem. Wel even oppassen met een lijmklem dat je alleen de klep vast klemt en niet de rand van de verbrandingsruimte raakt. Het beste kan je dit doen door een stevige rubberen rondje te knippen (of een rond blokje hout) en dat op de mond van de lijmklem te bevestigen.

De klep met fijne slijppasta opnieuw ingeslepen en de boel weer gemonteerd. Een beetje vet aan de spie-tjes vergemakkelijkt de montage, doordat ze minder aan 'de wandel' gaan bij de montage. Klepsteel voor montage uiteraard even ingeolied.



Uiteraard meteen de lekkageltest gedaan: gelukt, de klep dicht nu goed af: de benzine blijft nu keurig in de kopholte staan en lekt niet weg!



Overigens heb ik wel een klepveertangenset besteld. Met mijn tooltje werkt het wel, maar duurt wel lang als je 20 kleppen zou willen behandelen. Overigens is dat voor het oefenblok niet nodig, daarvan zijn alle kleppen nu dicht.
peter71
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 851
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 13.10.2017 - 20:15  ·  #56
Kop even wegbrengen naar revisie bedrijf om te laten reinigen in spoelmachine wordt die brandschoon. Kosten paar tientjes.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 496
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 15.10.2017 - 21:56  ·  #57
Hallo brulkjaer

De kop in de vaatwasser met een blokje doet wonderen.

Groeten BUM
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 17.10.2017 - 12:19  ·  #58
Revisiebedrijf benaderd voor spoelen: Hebben geen interesse..
In vaatwasser: Ga ik proberen. Oude vaatwasser op de kop getikt.
Het idee dat olieresten in je vaatwasser achterblijven... Ik repareer wel eens een vaatwasser en als je ziet wat er na van loop van tijd in de leidingen achterblijft..
Ik laat het resultaat van de spoeling weten.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 17.10.2017 - 14:05  ·  #59
De kop met gemonteerde kleppen en nokkenassen in de vaatwasser lijkt me niet zo'n goed idee. Als je het doet doe het dan goed, maar elk zijn zin natuurlijk.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 18.10.2017 - 21:25  ·  #60
De nokkenassen zitten er sowieso niet bij in. Als het kleppendeksel los is, liggen de nokkenassen ook al bijna los.
Over het evt. verwijderen van de kleppen zit ik nog even na te denken. Wat is het nadeel om ze er in te laten zitten? Aantasting van de klepsteelafdichtingen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0