Kletsnat interieur

 
 
 
 
 
Slujje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Kletsnat interieur

 · 
Posted: 02.12.2023 - 18:55  ·  #1
Ik maak me ongerust, omdat ik het gewoon niet snap. De interieurvloer behorend bij de plek rechtsachter is doorweekt. Echt doorweekt! Bij drukken op de vloer ontstaat er een plasje, de plek lijkt vol water te staan, zoals een zwembad. De rest van de vloer is droog. Waar kan dit water vandaan komen... Ik dacht in eerste instantie uit de vloer ventilatie, maar die is alleen aan het begin nat, er lijkt geen spoor te zijn vanuit het achterliggende kanaal. Ik heb wel al een tijdje een voorruit waar wel een druppel langs loopt, maar dat kan niet verklaren waarom het water bij de achterbank terecht komt...

Ik hoor graag suggesties. Over waar het water vandaan komt, maar ook hoe dit droog te maken. Er lijkt een dikke schuimlaag onder de vloerbedekking te zitten die zo te voelen ook doorweekt is.
Wat zijn de risico's op roesten ?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Kletsnat interieur

 · 
Posted: 02.12.2023 - 19:35  ·  #2
Weet niet welk model je hebt maar hoe is het met je voorruit ?

Heb het gehad met een s80 uit 2010. Achter zat het meeste water maar het kwam van de voorkant.
Achter is echter het laagste punt.

Heb dit zelf opgelost door het tapijt eruit te halen.
Paar dagen straal kacheltjes erin gehad en toen echt ALLEs droog was…
Nieuwe voorruit gekozen ( maar nieuw lijmen kan ook.


Dit is een van de mogelijkheden . Lekkend schuifdak oid is ook mogelijk, achterruit heb ik ook al eens voorbij horen komen.


Wat ook nog zou kunnen is dat het airco vocht is en dat de ontwatering naar buiten niet werkt..
Slujje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Kletsnat interieur

 · 
Posted: 05.12.2023 - 07:32  ·  #3
He MTE,

Bedankt voor je antwoord. Inderdaad stom om niet te vermelden dat het om een V70NN gaat.

Ik heb ondertussen een kleine interieur inspectie gedaan en alleen de plek rechtsachter is nat. Ik heb nog niet gevonden waar het vandaan komt. Weet je toevallig waar de afwateringskanalen van het dakraam uitkomen?

Het tapijt eruit halen is veel werk verwacht ik, dan moet de vloer eerst leeg neem ik aan (Stoelen en bank eruit ?

Ik heb op youtube een video gevonden van een inspectie van het ventilatie afwatering. Daar moet ik ook nog naar kijken.

Meer tips of verwijzing naar how to's die hiermee te maken hebben hoor ik graag.

BVD, Sander
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Kletsnat interieur

 · 
Posted: 05.12.2023 - 10:01  ·  #4
Ik denk dat de dakraamafwatering via de A-stijl loopt. Als je het dakraam open zet zie je in de hoekjes aan de voorzijde kleine gaatjes (ik schat 4 mm), je kan daar eens een ietwat stugge draad insteken (bijv. glasvezel of grastrimmerdraad). Doe wel voorzichtig want onderin de leiding zit een hoekje, dat wil je niet beschadigen. Of voorzichtig doorblazen met perslucht, maar ik zou zelf eerder voor doorprikken kiezen om de druk op die leidinkjes (en evt koppelstukjes) niet te zeer te verhogen en daardoor meer kans op lekkage te krijgen. Nochtans lijkt het mij stug dat dat het probleem is. Als die afwatering aan beide kanten zicht zou zitten, zou de binnenrand van het frame van het dakraam overlopen, en aangezien water altijd naar beneden loopt moet het dan volgens mij op je hemelbekleding uitkomen en zou je daar natte plekken krijgen. Lijkt mij raar dat het water naar beneden zou lopen zonder dat je het kan zien.

En kijk eens of je voorruit los zit? Dat kan je zo makkelijk zien: de passagiersvoordeur openzetten terwijl je zelf buiten blijft staan, over de bovenrand van de voorruit kijken terwijl je met je hand aan de binnenzijde de voorruit bovenaan wat naar buiten duwt. Als je de ruit dan ziet bewegen zit hij los en kan hij ook water doorlaten. Dat gebeurt niet altijd maar kan net verschillen met hoe je auto geparkeerd staat, hoeveel regen erop valt, of het bevriest etc. Er zit toch altijd wat torsie in de carrosserie als je een parkeergarage in- of uitrijdt, over een drempel etc. dus het kan best wel lekken langs die ruit.
Mijn voorruit zit ook los maar lekt niet voor zover ik heb kunnen nagaan, behalve 1 keer toen ik met mijn dorpel de grond raakte in een bergdorpje met erg krappe bochten terwijl het snoeihard regende...toen zag ik druppels langs de binnenkant vd ruit. En dat zie je dan ook wel later omdat de (bij mij toch wel altijd in enige mate aanwezige) grijze waas aan de binnenkant vd ruit dan ineens verticaal is weggewassen :-) Toch al weer een voordeel van je auto niet té schoon te hebben.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Kletsnat interieur

 · 
Posted: 05.12.2023 - 10:09  ·  #5
Ik heb het bij het dakraam gehad; een verstopt kanaaltje aan 1 kant. Zoals Bolbo aangeeft met een dunne ietwat stugge draad doorgestoken en toen was het probleem opgelost.
Het water loopt dan inderdaad via de A Stijl naar beneden en hoopt zich op onder de voeten van de passagier. Totdat daar genoeg water instaat waarna het overloopt naar de ruimte onder de stoel. Daar bleef het bij mij.
Ik had niet door dat het onder de voeten nat was (waarschijnlijk door de rubber matten), maar pas toen de radio ging haperen kwam ik erachter dat de versterker onder de bijrijdersstoel in een laagje water stond. Oeps....
De matten zuigen zich zo vol, dat je het niet snel door hebt. Er kwam echt veel water uit...
Maar dit was bij de N, bij de NN is het wellicht anders..
Wonder boven wonder werkt de versterker nog steeds nadat deze weer goed droog was.
Een veel voorkomende kwaal bij de NN is idd de vooruit die los kan zitten.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Kletsnat interieur

 · 
Posted: 05.12.2023 - 10:34  ·  #6
Het verschil/overeenkomst qua interieur opbouw van een s80 2010 en een v70NN weet ik niet precies.

Het tapijt van de S80 bestaat uit meerdere delen dus dat scheelt. Het is erg veel plastic dat los moet . Dat is op zich niet moeilijk mits je weet waar en hoe.

Waar zit je ergens in het land ?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1465
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Kletsnat interieur

 · 
Posted: 08.12.2023 - 03:24  ·  #7
Een andere optie is dat je dakrail lekt en het door de B-stijl naar beneden loopt.
Ook de slang van de ruitensproeier op de achterklep kan geknapt zijn, maar dan zou de dat waarschijnlijk ruiken. (afhankelijk wat je in je tankje giet)
Slujje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Kletsnat interieur

 · 
Posted: 11.12.2023 - 13:09  ·  #8
Even een update. Ik ben er ondertussen achter dat toch de hele vloer nat is dus beide zijden voor en achter. Ik heb ondertussen zeker een emmer water uit de bekleding gehaald.

De volgende checks heb ik gedaan:
- Water in het dakraam gieten en komt er aan beide zijden achter het voorwiel uit, de afvoer van dakraam zijn dus open. Ik verwacht dus niet dat het probleem daar zit. Zo te zien zit er idd alleen via de A-stijl een afvoer.
- Airco behuizing afvoer bekeken (rubberen slangetje aan de rechtsvoor zijde aan de middenconsole). Ik zie er niets vreemds aan, geen zichtbare lek sporen, maar ik krijg het bochtje ook niet uit de tunnel, dus kan niet goed kijken of het vrij is. Aangezien de vloer aan beide zijden nat is zal dit ook hoogstwaarschijnlijk het probleem niet zijn.
- Plastic rand boven de accu's en ventilator verwijderd en goed gekeken of er daar ergens iets verstopt zit. Kan niet alles goed zien, vooral de ventilator unit zit ver naar binnen. Zou nog kunnen dat daar water vandaan komt. Zit er bij de ventilator ergens een afvoer?
- Voorruit zit echt los, als ik aan de binnenkant tegen de bovenrand druk dan komt er zeker 1-2mm ruimte. Wat mij betreft is dit nu de grootste verdachte, omdat de vloer toch aan beide zijdes nat is. Ik zie alleen nooit water aan de binnenkant, dus dan zou het wrs via de voorruit naar de zijkant lopen en daar naar binnen. Dus de voorruit ga ik sowieso laten vervangen. Nog tips ?

In de tussentijd heb ik de voorstoelen en de achterzitting eruit. Vloermatten voor zijn inderdaad losse stukken die hangen nu te drogen. Het achterste stuk van de vloer (van halverwege de voorstoel t/m de achterbank) heb ik aan beide zijden omhoog geklapt zodat het kan drogen dmv een kachel en ventilator. Gaat niet zo snel.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Kletsnat interieur

 · 
Posted: 11.12.2023 - 13:57  ·  #9
In die matten zitten echt liters water. Ik heb heel veel eruit gezogen met een water stofzuiger en ze vervolgens ene paar dagen in verwarmde ruimte laten drogen. Pas toen echt droog was is het weer terug gegaan. Was beetje huiverig voor schimmel vorming met de stank als gevolg.

In De auto zelf heb ik een straalkacheltje gezet met een ventilator. De boel echt droog gestookt.
Bij de voetruimte heb ik de bekleding wat ruimte gegeven. Daar zitten veel kabels etc en dat wilde ik echt droog droog hebben.
Dit kost even tijd en het weer werkt wat minder mee.
Bij mij was vorig jaar feb maar toen was het wat droger weer.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kletsnat interieur

 · 
Posted: 11.12.2023 - 17:55  ·  #10
Quote door Slujje

Voorruit zit echt los,


Bekende kwaal,
Deze zou ik z.s.m. laten verhelpen.
Buiten dat de vloer nat is, vormt dit ook een serieus risico voor je electronica.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de CEM.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Kletsnat interieur

 · 
Posted: 11.12.2023 - 18:19  ·  #11
Ik weet niet of er klein formaat bouwdrogers zijn maar dat spul werkt erg goed tegen vocht.
Slujje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Kletsnat interieur

 · 
Posted: 08.01.2024 - 19:54  ·  #12
Even een update. Het interieur is eindelijk droog. Ik heb verder geen lekkages gevonden dus ga ervan uit dat het inderdaad de voorruit is die toch behoorlijk lekte. De voorruit is ondertussen vervangen, helaas er niet heel uitgekomen dus er moest een nieuwe in. Gisteren het interieur weer in elkaar gezet en meteen maar even de interieur temperatuur sensor schoongemaakt, de climatronic deed nogal raar recent. Er zat veel stof op de sensor dus wellicht heeft het geholpen.

Bedankt voor jullie hulp. Groet Sander
 
Selected quotes for multi-quoting:   0