kleverige knoppen

 
 
 
 
 
107mb
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 18
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

kleverige knoppen

 · 
Posted: 27.04.2014 - 21:16  ·  #1
mijn nieuwe V70 C uit 2000 moet even helemaal opgefrist worden. Wat mij opvalt is dat een aantal veelgebruikte knoppen zoals verwarming en AC erg vies zijn. Er zit een kleverige laag op. Die laag kan ik met mijn nagel er af krabben. Wat is dit? Is dit huidsmeer en andere ranzigheden van de vorige eigenaar, of beginnen de knoppen op te lossen?

Kan ik eenvoudig de draaiknoppen van de verwarming eraftrekken? Hoe zit het met de overige knoppen naast de stuurkolom? Zijn deze eenvoudig los te trekken?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: kleverige knoppen

 · 
Posted: 27.04.2014 - 21:50  ·  #2
Da's geen huidsmeer maar domweg loslatende coating.

Om een 'premiumgevoel' te creëren mogen kunststoffen vooral niet hard aanvoelen en wordt er een soort rubberlaagje overheen getrokken dat na verloop van tijd verdroogt/verteert/loslaat. Ik heb hetzelfde met de volumeknop van de radio. En die knop trek je er niet zomaar af :D >_<
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: kleverige knoppen

 · 
Posted: 27.04.2014 - 23:10  ·  #3
V40 heeft precies hetzelfde :)

Heb er weinig aan kunnen doen tot op heden, wat opvalt is dat het met warm weer meer is dan met koeler weer. Het is al zo lang dat ik me er eigenlijk niet meer aan erger ;)
mirage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: alphen aan den rijn
Berichten: 48
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: kleverige knoppen

 · 
Posted: 27.04.2014 - 23:22  ·  #4
Quote door yannickdv

V40 heeft precies hetzelfde :)

Heb er weinig aan kunnen doen tot op heden, wat opvalt is dat het met warm weer meer is dan met koeler weer. Het is al zo lang dat ik me er eigenlijk niet meer aan erger ;)


Bij mijn oude V40 phase 1 heb ik alle knoppen losgehaald en geboend met schuurmiddel en een schuurspons. Dit net zo lang totdat alle rubber eraf was. Je krast heel licht de knoppen maar dit is bijna onzichtbaar als ik het je vertel zie je het pas.

Eigenlijk alles wat rubber afweekt maar het plastic intact houd is te gebruiken.

In onderstaande howto voor de v40 is het met thinner gedaan.
http://www.volvo40forum.nl/for…=31&t=4762

Alleen als de knoppen niet losgaan wordt het enigszins een lastig karwei maar bij mij is de volume knop van de radio ook aardig heen. De radio wordt nog vervangen voor een hu803 dus ik ga er op dit moment niks aan doen.

zagen mijn knoppen er na reinigen uit op mijn oude v40. De draai en drukknoppen hadden allemaal dus van dat bekraste rubber.

yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: kleverige knoppen

 · 
Posted: 27.04.2014 - 23:24  ·  #5
Ah mooi. "Helaas" hebben wij ECC en zijn de knoppen niet zo makkelijk los te krijgen. Hier moet ik het paneel dus een keer uit elkaar halen. Bedankt voor de tip! *Bookmarked* ;)
107mb
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 18
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: kleverige knoppen

 · 
Posted: 28.04.2014 - 08:14  ·  #6
zijn de knoppen bij een V70 dus niet eenvoudig te verwijderen? Ik vond ze idd al erg vast zitten.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: kleverige knoppen

 · 
Posted: 28.04.2014 - 08:40  ·  #7
Hey thanks. Mijn hu heeft er ook last van... maar s n niddagje gaan schuren dan... @mirage... kun je die howto ook hierheen kopieren? Ik kan m alleen lezen als ik lid word van t v40 forum...
mirage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: alphen aan den rijn
Berichten: 48
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

howto

 · 
Posted: 28.04.2014 - 09:03  ·  #8
Is deze niet zichtbaar?

Naja hierbij in ieder geval de geschreven handleiding de foto's uit de howto heb ik niet meegenomen. Dat vind ik niet zo netjes ivm bandbreedte en mogelijk kosten. Dit alles is natuurlijk eigen risico :)

Let op! deze howto is dus geschreven voor een v40 en is niet afkomstig van mij :) Het reinigen van het rubber vande knoppen zou hetzelfde moeten zijn als bij onze s60 volgens mij.

Mogelijk gemaakt door MyAlexx & Krismazur ® (volvo40forum)

Beste leden,

Hierbij een how to over het cleanen van de kunstof delen in de auto.
Het betreft de delen die een rubberen coating hebben.

Je heb nodig;

- Thinner.
- Katoenen doeken ( oude T-shirts of iets dergelijks )
- Kunstof cleaner ( of iets soort gelijks )
- Kruiskop schroevendraaier.

Stap 1:
Pak een stuk doek en doe er een goeie plons thinner op en zorg er voor dat alle onderdelen wat je wilt cleanen goed vochtig is van de thinner en laat dit ong 1 min staan dat het 1e onderdeel al lichtelijk ingeweekt is. (Als je vermoed er lang mee bezig te zijn kan je het ook 1 voor 1 doen ter voorkoming dat evt het kunstof aantast) mijn ervaring wijst uit dat elk stukje kunstof toch een andere eigenschap kan hebben, dat wil zeggen dat het ene stukje na 5 min. in thinner liggen kan aantasten en het andere knopje niet.
Ik heb zelf wel alles in 1x vochtig gemaakt.

Stap 2.
Het cleanen.

Met een stukje kunststof wat al vochtig is en even heeft gestaan gaan we aan de slag,
Het cleanen is een werkje op zich, ja je leest het goed je moet het goedje met je nagel er af krabbel andere materialen zoals een mesje of iets dergelijks maken krassen.
Je bent er idd een beste tijd zoet mee, en hou het af even in het licht om te kijken of je niet een klein stukje bent vergeten wat je zo op het oog niet ziet maar net in de auto later weer wel, en dan ga je balen.

Tussen door af en toe met een vochtige thinner doek afvegen.
aan het einde ook nog een keer met thinner en daarna met een droog stukje droog wrijven

Stap 3:
Je pakt in mijn geval de kunststof cleaner en een doekje.

Je smeert alle knoppen en kunststof delen wat je wilt gaan behandelen in met een laagje cleaner zo dat het even kan intrekken. (Thinner trekt het vocht en alles eruit)

Als je alles heb ingesmeerd laat je ze allemaal ong. 1 minuut of even langer staan.

Daarna ga je met een doek waar een klein beetje cleaner op zit alle onderdelen in wrijven en aan het einde met een schone doek alles na wrijven.

Zie je evt. nog vuiligheid zitten krab het dan nog even weg en doe er een klein beetje cleaner op voor de glans en verzorging.
107mb
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 18
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: kleverige knoppen

 · 
Posted: 28.04.2014 - 09:37  ·  #9
top!

het ziet er nu echt niet premium uit, echter zeer ranzig. Ik ga het schoonmaken zonder de knoppen te demonteren. Wel opletten dat de thinner geen andere onderdelen raakt!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0