Klik in Airco

 
 
 
 
 
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Klik in Airco

 · 
Posted: 28.02.2011 - 23:33  ·  #1
Hallo, de Airco van mijn V70 2.5D 2000 nieuwe model maakt een klikgeluid als de Airco aanstaat. Ik heb mij laten vertellen dat dit geluid veroorzaakt wordt door een (electro)magnetische koppeling voorop de compressor(pomp). Je hoort een klik, de airco valt uit maar klikt na een paar seconden weer in. Dit herhaald zich continue. De airco koelt wel.
Mijn auto is nu bij de garage maar die kan de oorzaak van het probleem (nog) niet vinden.
Heeft iemand een idee??
Volvo 2.4T
 
Avatar
 
Subject:

Klikken airco

 · 
Posted: 01.03.2011 - 19:54  ·  #2
Ruud,

Kijk eens op het Volvo 850 forum. Dit onderwerp is daar uit en te na beschreven. Speling op je koppeling. Je lost het op door één of twee vulringen (shims) te (laten)verwijderen bij de koppeling. Hierna kan de pomp weer 100.000 km mee. ( of je laat er een nieuwe compressor opzetten). Aircomobiel in Heemstede fikst dit kunstje bij een 850 in 30 minuten.
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: Klik in Airco

 · 
Posted: 02.03.2011 - 21:35  ·  #3
O.K. bedankt!
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: Klik in Airco

 · 
Posted: 20.06.2011 - 23:24  ·  #4
Nou, dat verwijderen van een shim is blijkbaar bij een V70 toch wat ingewikkelder dan bij een 850. Er is bijna geen ruimte dus er moet nogal wat uitgebouwd worden. Mijn vaste garage (geen Volvo garage) had er behoorlijk wat problemen mee, ze zijn er bijna een hele dag mee bezig geweest en het resultaat was dat er alsnog een nieuwe koppeling moest worden besteld, na het verwijderen van een shim klikte de koppeling nog steeds maar een tweede keer loshalen lukte niet omdat het schroefdraad waar die 3 boutjes in worden gedraaid om de koppeling los te halen de eerste keer al kapot was gegaan.
Klunzig? Ja waarschijnlijk wel. Nu de nieuwe koppeling erop zit werkt alles weer perfekt, hoewel... meteen toen ik de auto ophaalde hoorde ik een vreemd geluid, zoiets als een gierende belt, de monteur zei dat het niets met de reparatie te maken kon hebben. Maar omdat ik het bij die garage wel effe gezien had, toch maar bij de Volvo dealer om advies gevraagd. M.b.v. een stethoscoop werd duidelijk dat het geluid door de stuurbekrachtigingpomp wordt veroorzaakt. De dealer zei wel dat die pomp wel weggehaald moet zijn om bij de airco koppeling te kunnen komen, maar het leek hem onwaarschijnlijk dat dat ineens tot een lawaaierige pomp leidt. De stuurbekrachtiging werkt verder goed, maakt alleen een gierend geluid.
Is er iemand op het forum die begrijpt wat er aan de hand is of mogelijk gebeurd is?
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Klik in Airco

 · 
Posted: 20.06.2011 - 23:37  ·  #5
Bij maximale stuuruitslag maakt de stuurbekrachtigingspomp alijd wat geluid, omdat hij dan het hardst moet werken. Zou het kunnen zijn dat de multiriem bij montage wat te strak gespannen is en hij daardoor constant wat 'overbelast' is? Of zit ook hier een automatische spanner op? Eigenlijk nooit naar gekeken....
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: Klik in Airco

 · 
Posted: 22.06.2011 - 13:10  ·  #6
Zit een automatische spanner op.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Klik in Airco

 · 
Posted: 10.08.2011 - 23:05  ·  #7
Is het circuit van de stuurbekrachtiging goed ontlucht? Als ze het ding eraf getrokken hebben zal er waarschijnlijk wel wat stuurolie naar buiten gekomen zijn. Dit kan een oorzaak zijn naar mijn idee. Zit er uberhaupt voldoende stuurolie in? Is je multiriem toevallig niet aan vervanging toe? Dit zijn natuurlijk allemaal van die dingen waar het aan kan liggen.
Ik ben wel heel benieuwd naar het resultaat!

Groeten,

Tristan
 
Selected quotes for multi-quoting:   0