Knakken/knoepen voorwielophanging

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Knakken/knoepen voorwielophanging

 · 
Posted: 10.01.2023 - 08:16  ·  #1
Zo'n 400 km geleden heb ik de complete voorwielophanging vervangen (draagarmen, schokdempers, veerpootlagers, stabi-stangen, fuseekogels, motorsteunen). Ik het alleen maar OEM merken gebruikt (Sachs, Lemforder, TRW). Sindsdien rijdt de auto echt super. Alleen sinds +/- 50 km hoor ik ineens een knoep/knak vanuit de wielophanging komen (en soms 'voel' ik het ook echt onder bij mijn voeten).
Het gebeurt niet zo zeer bij het in/uitveren rechtdoor, maar vooral in een bocht of als ik door een kuil rij ofzo.
Iemand nog meer een idee waar ik het kan zoeken? Ik dacht zelf misschien ergens bij de stabilisator stang aangezien het meer lijkt voor te komen in een bocht of kuil en niet zozeer als alle twee de veerpoten in/uitveren.
Ik heb voor de zekerheid beide 'kruismoeren' bovenop de veerpoten gecheckt, dat zat allemaal goed.
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Knakken/knoepen voorwielophanging

 · 
Posted: 10.01.2023 - 08:56  ·  #2
Ik heb dat onlangs nog meegemaakt bij mijn S70 en dat kwam bij mijn rechter voorwiel vandaan en na controle bleek de remklauw los te zitten. Was niet heel veel maar wel net genoeg om telkens ongeveer hetzelfde geluid te horen .... is het nakijken even waard.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Knakken/knoepen voorwielophanging

 · 
Posted: 10.01.2023 - 09:21  ·  #3
Ik heb hetzelfde gehad na het vervangen van de schokdempers en stabi-stangen.

Bij mij moesten de stabi-stangen nog een beetje strakker aangedraaid worden, op rotondes hoorde ik een klonk bij indraaien en voelde dit ook.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Knakken/knoepen voorwielophanging

 · 
Posted: 10.01.2023 - 09:51  ·  #4
Quote door GrumpyXXL

Ik heb dat onlangs nog meegemaakt bij mijn S70 en dat kwam bij mijn rechter voorwiel vandaan en na controle bleek de remklauw los te zitten. Was niet heel veel maar wel net genoeg om telkens ongeveer hetzelfde geluid te horen .... is het nakijken even waard.

De remklauwen zijn in principe niet los geweest dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Maar controleren kan altijd natuurlijk

Quote door FlorianBos

Ik heb hetzelfde gehad na het vervangen van de schokdempers en stabi-stangen.

Bij mij moesten de stabi-stangen nog een beetje strakker aangedraaid worden, op rotondes hoorde ik een klonk bij indraaien en voelde dit ook.

Ok , iets om te checken dus. Het klinkt ook echt alsof iets zich ff "zet" of ergens inschiet laat maar zeggen. Bij een stevige wisseling van richting (zoals bij een rotonde) voel ik het ook soms
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Knakken/knoepen voorwielophanging

 · 
Posted: 10.01.2023 - 10:26  ·  #5
Quote door [-Tom-]

De remklauwen zijn in principe niet los geweest dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Maar controleren kan altijd natuurlijk

Bij mij ook niet maar toch zat hij los. Grappig is dat bij mijn S70 dit in het verleden ook met de klauw rechtsachter aan de hand was. Niet los gehad en toch op enig moment wat geklapper en die klauw zat ook los ......
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Knakken/knoepen voorwielophanging

 · 
Posted: 10.01.2023 - 23:12  ·  #6
Ik heb dit ook eens gehad en was idd een stabistang. dus ik zou daar idd maar even checken.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Knakken/knoepen voorwielophanging

 · 
Posted: 11.01.2023 - 13:54  ·  #7
Opgelost :) ik kon de bovenste moer van de stabi-stang (aan de schokbrekerzijde) nog een paar slagen aandraaien. Voor de zekerheid de andere kant ook gecheckt en daar zat alles vast.
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Knakken/knoepen voorwielophanging

 · 
Posted: 11.01.2023 - 21:00  ·  #8
Heeft dat aandraaien nog invloed op de uitlijniing?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Knakken/knoepen voorwielophanging

 · 
Posted: 11.01.2023 - 21:31  ·  #9
Ik zou zeggen van niet, de uitlijning wordt o.a. bepaald door de stuurstangen en de schokbreker.
Overigens had ik een afspraak staan voor vandaag om uit te lijnen, maar toen kwam het knakken 'om de hoek' kijken, dus die afspraak heb ik afgezegd.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Knakken/knoepen voorwielophanging

 · 
Posted: 11.01.2023 - 23:34  ·  #10
Heeft geen invloed op uitlijnen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0