Koelbox aansluiting

eindelijk een stevige aansluiting

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Koelbox aansluiting

 · 
Posted: 26.07.2016 - 22:41  ·  #1
Sinds ik ben overgegaan van een compressor koelbox (laag stroomverbruik) naar een absorptie koelbox (hoog stroomverbruik, maar geruisloos), valt het mij op dat telkens de stekker voor de 12 Volts aansluiting na een lange rit gewoon gaat smelten.
Al een keer een nieuwe stekker gekocht. Ook die smolt.
De zekeringen blijven gewoon heel. Wat mij opvalt bij de standaard 12 Volts aansluitingen dat die maar een heel klein contact oppervlak hebben. Dat blijkt de veroorzaker van de ellende. Te hoge weerstand door te klein oppervlak. Want rondzwervend op internet levert op dat ik zeker niet de enige ben met dit probleem.

Vandaag maar eens rigoureus aangepakt: Voedingsconnectoren uit de audiobranche gebruikt.
Die zijn geschikt voor 230 V en 20 A.
Een stuk degelijker dan de standaard 12 V stekkers. Tevens met vergrendeling, dus losschieten onderweg is er niet meer bij.



Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Koelbox aansluiting

 · 
Posted: 27.07.2016 - 07:37  ·  #2
Welke type koelbox heb je en wat trekt hij aan wattage eigenlijk? (Moet met de tijd ook een andere hebben)
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Koelbox aansluiting

 · 
Posted: 27.07.2016 - 08:57  ·  #3
Een Coleman, type weet ik zo niet.
Koelt geweldig. Minder last van condenswater dan mijn vorige.
Hij trekt 100 Watt.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Koelbox aansluiting

 · 
Posted: 27.07.2016 - 10:12  ·  #4
Vreemd en gevaarlijk dat doorbranden.
Ik gebruik al 10 jaar een Waeco met compressor en nooit problemen gehad.
Ik sluit hem aan op de standaard aansluiting in de bagageruimte.
Ik weet niet of jou stekkerdoos een af fabriek aansluiting is/was. Wellicht kan het zijn dat de bedrading te dun is. Dan wordt de zaak ook heet.
Mijn compressor koelbox kan zonder problemen een hele nacht (voor een motel in Frankrijk) aan staan zonder de accu leeg te trekken.
Nadeel de prijs. Kost 4 a 5 keer meer....
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Koelbox aansluiting

 · 
Posted: 27.07.2016 - 13:25  ·  #5
Dat smelten van de stekker had ik in mijn vorige auto ook al.
Dat een compressor koelbox er geen last van heeft is logisch, zoals ik al schreef verbruikt die over het algemeen minder stroom. Daar en tegen hoor je de meeste compressor koelboxen draaien. En dat was waar ik vanaf wilde.

De koelbox heeft zelf een bedrading van 2,5 kwadraat. De bedrading naar de accu (met zekering) ook. Maar aangezien niet de bedrading maar de stekker smelt, heb ik de stekker en contactdoos vervangen.
Maak de standaard 12V stekker maar eens open, dan zie je hoe weinig contactoppervlak er is intern. Meestal zit er ook nog een zekering in die nog een keer weer voor extra weerstand zorgt ivm klein contactoppervlak.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Koelbox aansluiting

 · 
Posted: 27.07.2016 - 15:21  ·  #6
Gebruik al jaren een coleman koelkast voor in de auto (geen compressor) maar heb nog bij geen enkel wagen gehad dat de stekker smelt..
Maar dat idd dan mooi balen en je hebt het mooi opgelost :thumb:
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Koelbox aansluiting

 · 
Posted: 27.07.2016 - 15:28  ·  #7
Quote door brulkjaer

Dat smelten van de stekker had ik in mijn vorige auto ook al.
Dat een compressor koelbox er geen last van heeft is logisch, zoals ik al schreef verbruikt die over het algemeen minder stroom. Daar en tegen hoor je de meeste compressor koelboxen draaien. En dat was waar ik vanaf wilde.

De koelbox heeft zelf een bedrading van 2,5 kwadraat. De bedrading naar de accu (met zekering) ook. Maar aangezien niet de bedrading maar de stekker smelt, heb ik de stekker en contactdoos vervangen.
Maak de standaard 12V stekker maar eens open, dan zie je hoe weinig contactoppervlak er is intern. Meestal zit er ook nog een zekering in die nog een keer weer voor extra weerstand zorgt ivm klein contactoppervlak.

2.5 kwadraad moet genoeg zijn. Het lijkt mij sterk dat je nu nog ellende krijgt!
Ziet er goed en netjes uit!
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Koelbox aansluiting

 · 
Posted: 27.07.2016 - 18:03  ·  #8
Ook hier smolten de stekkers sneller dan ik ze kon monteren. Ik dacht dat het aan het stuiteren lag. Die stekkers zitten ook maar klemvast met dat kleine oppervlak en de auto beweegt. Contact, geen contact, contact etc. Bij iedere keer contact maken trekt het geheel best wat stroom meer en dat kunnen die metalen stukjes niet goed verwerken, dus ontstaat er warmte.

Dus ik heb de koelkast van de vouwwagen gewoon gesoldeerd, weg met die stekker. Nooit meer problemen gehad.

Of mijn zienswijze klopt? Géén idee!
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Koelbox aansluiting

 · 
Posted: 31.07.2016 - 22:51  ·  #9
Zo, een rit van 2x 550 km achter de rug met de koelbox aan in de auto: Geen problemen meer gehad. Dus kwestie van andere aansluitingen en het probleem is opgelost.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0