koelingsproblemen

lamp koelwatersysteem blijft branden.

 
 
 
 
 
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

koelingsproblemen

 · 
Posted: 13.01.2016 - 18:08  ·  #1
Heren,

Mijn probleem deze keer is dat na een lekke kachelradiateur enige tijd geleden nu het lampje van het koelsysteem blijft branden op het dashboard.

- In de week voor kerst is de radiateur vervangen. Hierna 3x gecheckt op eventuele lekkage bij de aansluiting. Deze is in orde.
- Na bijvullen systeem ging het lampje branden bij starten en nadat ik er iets koelvloeistof uit heb gehaald was dit over.
- na kerst is de auto 2 weken in de vrieskou geweest tot -20 waarbij bij starten het lampje een tijdje bleef branden na starten ( 10-20 sec ). Ik vindt dit niet verwonderlijk met de lage temperatuur.
- in totaal dus 4500km gereden wat alle luchtbellen wel uit het systeem moet hebben geblazen. 4x 1000km per dag.
- Echter vanmorgen vanuit Hilversum naar Schiphol gereden en na 1 uur parkeren weer starten en lampje bleef branden
- bij de benzine pomp koelvloeistof gekocht en bijgevuld waarna lampje uitging.
- net belt mijn vrouw op dat het lampje weer aan is gegaan.

- Wel zit er nu meerdere soorten koelvloeistof door elkaar in het systeem?
- Reservoir was halverwege min-max toen lamp ging branden.
- temperatuurmeter op dashboard geeft tijdens rijden de normale stand aan ( in het midden)
- Vida uitdraai voor kerst gaf temperatuur van rond de 92 graden aan. Vandaag nog geen diagnose kunnen maken met Vida.
- wel viel mij op dat na en 15 minuten parkeren en dan starten de temperatuur meter vrij laag staat. Dit is mij nooit eerder opgevallen tijdens korte parkeren.
- auto rijd verder goed met normaal vermogen.

Ieder idee van wat het probleem kan zijn hoor ik graag.
Ik zit zelf te denken aan een defecte sensor in het reservoir maar kan in Vida niet zo snel zien of er eentje in zit en waar deze zit.

Ik las ook dat er een sensor zit bij de waterpomp maar weet niet of een classic -00 diesel deze ook heeft.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 13.01.2016 - 18:43  ·  #2
Wat mij verbaast is dat je moet bijvullen. Als de luchtbellen weg zijn zou dit niet mogen.
Het is een gesloten systeem dus als je moet bijvullen betekend dit dat ergens moet blijven, weglekken of in de motor.
Geen witte rook?
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 13.01.2016 - 18:51  ·  #3
@ Mark: ik heb na vervanging van de kachel radiateur alleen vandaag bijgevuld. Niveau was ook nog beduidend boven het min streepje.

Lekkage sluit is dus eigenlijk uit.

De bij vullingen waren met de kapotte kachelradiateur
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 13.01.2016 - 19:22  ·  #4
Ik moet ineens denken aan mijn vorige auto, een Audi A3 sportback 2.0 TDI.
Daar ging ook zo nu en dan het lampje van de koeling brandden.
Vanalles ge-checkt alles was goed, bleek uiteindelijk gewoon de sensor/ voeler te zijn in het reservoir. Die zo nu en dan haperde en foutieve waardes doorgaf. Aan de sensor zelf was overigens niets te zien.
Nieuw reservoir incl sensor probleem opgelost :thumb:

Misschien moeite waard dit even uit te sluiten
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 13.01.2016 - 19:28  ·  #5
de sensor, is dat gewoon een vlotter? of een weerstandsmeting? in het eerste geval, misschien is ie lek of aangeslagen, waardoor hij zwaarder is geworden en lager in de vloeistof zakt, in het tweede: de gemengde vloeistoffen (om meerdere redenen af te raden dus verversen door één soort..)
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 13.01.2016 - 19:35  ·  #6
Dank u wel heren en ik zit zelf ook al te kijken naar de sensor in vida.

Zie ook op de site van estateservices dat de sensor maar €20,00 kost :D :D :D

Maar andere ideeen zijn ook altijd welkom.

Nu weer ook zoek naar de weerstandswaarden van deze sensor om hem door te meten.

Maar ook maar even nieuwe koelvloeistof erin dan gelijk.
Nog advies voor 100% koelvloeistof of 50/50 mix met water zoals op de reservoir staat.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 13.01.2016 - 19:41  ·  #7
Het was een sensor, vlotter is wel erg old skool ^_^ alhoewel ook niet weet elke langer mee zou gaan :-)
Voor 20,- is het idd te doen.
arnoldvanwinsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwegein
Leeftijd: 68
Berichten: 161
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 13.01.2016 - 19:47  ·  #8
Heb je gecontroleerd of het piepschuimen vlotter binnen in het reservoir makkelijk beweegt. ? Met de vuldop eraf kan je dat ronde witte vlotter om het sensorhuisje goed testen.
Een ander forumlid had het probleem dat de sensor zelf niet vast zat. Deze zit aan de onderkant van het reservoir geklemd.
Ook zou je de stekkerverbinding van de sensor met contactspray kunnen behandelen.
Succes.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 13.01.2016 - 20:06  ·  #9
Quote door Mark

Ik moet ineens denken aan mijn vorige auto, een Audi A3 sportback 2.0 TDI.
Daar ging ook zo nu en dan het lampje van de koeling brandden.



Bij de vag groep een bekend probleem, vervangen van het volledige expantievaatje is daar de oplossing.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 13.01.2016 - 20:59  ·  #10
Bij mij zakt het sensortje soms uit het reservoir (zit aan de onderzijde). Met een klodder putty ertussen zit ie weer goed vast.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 14.01.2016 - 00:13  ·  #11
Tis vast de sensor op een of andere wijze idd. en koelvloeistof action een paar euro pl G12+ prima spul
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 14.01.2016 - 21:37  ·  #12
Quote door GRUNNS60

en koelvloeistof action een paar euro pl G12+ prima spul

ja, voor jou en mij wel, Frank, maar hij gaat ermee naar wit Rusland.. dan zou ìk een lager vriespunt willen dan -26 graden..
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 14.01.2016 - 23:29  ·  #13
Tja als -26 niet genoeg is zie ik is er genoeg te koop voor niet te veel tot oa -38 of zo 5 liter(Kroon) voor 20 euro dus daarvoor hoef je niet naar de action
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: koelingsproblemen

 · 
Posted: 15.01.2016 - 14:16  ·  #14
Quote door 626Ronin

Quote door GRUNNS60

en koelvloeistof action een paar euro pl G12+ prima spul

ja, voor jou en mij wel, Frank, maar hij gaat ermee naar wit Rusland.. dan zou ìk een lager vriespunt willen dan -26 graden..


Het was deze keer maar -21 in Wit Rusland maar gevoelsmatig tegen de -30 🇳🇴 🇳🇴

Vandaag langs de garage geweest en heb er nieuwe koelvloeistof in tot -35 zegt men.

Ook de auto nog 2x doorgespoeld met water om zoveel mogelijk oude zooi er uit te krijgen.

Daarna even blazen op de snelweg en jawel hoor, het systeem werkt weer goed want het lampje ging weer branden. Hoop dat alle luchtbellen er nu weer uit zijn. :D :D

Net ook mijn nieuwe sensor voor reservoir binnen gekregen maar kijk het eerst even aan of de oude nog goed is.

In iedergeval een ieder bedankt met ideeen/oplossingen e.d. en tot de volgende keer ( het blijft toch een oude Volvo ) :love:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0