Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

Koelprobleem met caravan XC70 D5 Geartronic

 
 
 
 
 
rendall
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 14.01.2013 - 09:46  ·  #16
Herkenbaar probleem.
Hiervoor heb ik een v40 115pk 2003 gehad en deze had hetzelfde probleem, daarvoor een v40 95pk 2000 gehad met hetzelfde probleem.

Volvo heeft niet zo goed over de koeling na gedacht van de diesels!

Dit is enkel op te lossen door een grotere radiateur of een extra koelventilator.
De benzine uitvoeringen met turbo hebben over het algemeen al een betere koeling door hun radiator/ koelventilator.

Inderdaad op juiste toerental blijven rijden, en vooral snachts.. :-) :sleep:
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 14.01.2013 - 12:04  ·  #17
Heb het idee dat dit bij de 185pk D5 is opgelost , ik rij niet vaak met aanhanger maar nog nooit problemen gehad .
Nu heb ik een duitse wagen die standaard met een standkachel is uitgerust , en ik heb begrepen vanwege emisie eisen in duitsland .
De motor warmt erg langzaam op(bij lage temperaturen) zonder de extra hulp , met hogere uitstoot tot gevolg .
Vorig jaar met de 20c onder nul ging de standkachel na een poosje rijden gewoon weer aan omdat ie niet warm kon blijven , was ook wel grappig .
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 14.01.2013 - 14:06  ·  #18
IK had destijds ook koelproblemen bij belasting met 2 uur over de 200km/uur rijden op de weg berlijn - Hannover. Dit was 's nachts en met rustige weg kon je lekker doorkachelen.

Je brandde je been bijna aan de middenconsole, zo warm werd de kachelradiator. Na vervanging van de radiator was het probleem opgelost, oorzaak de oude radiator koelde gewoonweg niet echt meer genoeg waardoor de motor z'n warmte niet kwijt kon. Dit was met zomerse temperaturen rond de 20 graden 's nachts.

Zou me niets verbazen als ditzelfde probleem zich ook voor doet bij de diesels (die vaak ook al de nodige km's achter de rug hebben). Bij mij ging het om een 850 automaat 2.5-20V.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 14.01.2013 - 16:51  ·  #19
... ja en het zijn dan vooral de automaten die hier last van hebben :devil:
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 14.01.2013 - 17:50  ·  #20
Quote door Dr.Dream

... ja en het zijn dan vooral de automaten die hier last van hebben :devil:


En natuurlijk de bestuurder, die z'n been brandt aan de middenconsole. Feit is wel dat na vervanging van radiator deze temperatuur problemen vaak als sneeuw voor de zon verdwenen zullen zijn.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 15.01.2013 - 13:46  ·  #21
Quote door EnnoE34

Quote door Dr.Dream

... ja en het zijn dan vooral de automaten die hier last van hebben :devil:

En natuurlijk de bestuurder, die z'n been brandt aan de middenconsole.

Een Volvo rijder behoort niet in zijn shorts in de auto te gaan sturen :D :lol: :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 15.01.2013 - 16:41  ·  #22
;) de grote vraag is nu of ik wel een short aan had. Voor jou een vraag voor mij een weet.

Geloof me, het werd goed warm daar in het vooronder. Nadat ik de radiator vervangen had was overigens +38 graden ook geen probleem meer om mee in de file te staan. Dus mijn stelling blijft dat ondanks dat de radiator nog niet lek is het soms toch wel verstandig kan zijn om je radiator (preventief) te vervangen als de auto op leeftijd komt.
KtH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 15.01.2013 - 23:30  ·  #23
Dit roept bij mij de vraag op, is de doorstroming van de radiator te meten?
Of deze nog wel voldoende is ja of nee.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 16.01.2013 - 08:47  ·  #24
Zal best te meten zijn, maar ik zou niet weten hoe...de berekening wordt wel aangeduid met debiet bepalen. Een term die je ook terug kunt vinden bij het vaststellen van de grootte van de radiatoren in huizen.

Hier nog wat meer info :

http://www.radiatorinfo.com/radtip.html

"•Radiator - The most common problems radiators fall prey to are clogging (both internal and external) and leaks. Dirt, bugs and debris can block air flow through the core and reduce the radiator's ability to dissipate heat. Internal corrosion and an accumulation of deposits can likewise inhibit coolant circulation and reduce cooling. A good way to find clogs is to use an infrared thermometer to "scan" the surface of the radiator for cold spots. If clogged, the radiator should be removed for cleaning or be replaced.
Backflushing the cooling system and/or using chemical cleaners can remove rust and hard water scale, but may do little to open up a clogged radiator"

Viezigheid blokkeert de luchtstroom, en inwendige vervuiling verhindert de vloeistof doorstroming. Wat ik wel eens gedaan heb is een nieuwe radiator van een tropische markt monteren. Meer koeloppervlak omdat de radiator dikker was. Ik weet dat er voor Volvo ook verschillende diktes zijn. Valeo heeft dacht ik 32mm en van Hella Behr zijn radiatoren leverbaar van 40 of 42mm.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 16.01.2013 - 10:18  ·  #25
iedereen heeft het maar steeds over radiateur vernieuwen maar er zijn meer componenten in het koelsysteem:
- een hele belangrijke, gaat de koelwater thermostaat wel volledig OPEN?? zo niet dan is er te weinig doorstroming door de radiateur en dus te weinig koelcapaciteit.
- staat de multiriem nog wel strak genoeg? een slippende multiriem = te langzaam draaiende waterpomp = te weinig koeling.
- is de waterpomp zelf nog wel in orde? (de bladen van de impellor in de pomp. Bij sommige auto's zijn deze van plastic en gaan soms kapot, geen idee hoe dat is bij een Volvo 5 cil)
- is de dop op het expansie vaatje nog goed? ALs deze geen druk kan houden gaat de koelvloeistof sneller koken en is de koelcapaciteit van het systeem lager.
- werkt de koelfan en de aansturing ervan nog wel naar behoren?

allemaal net zo belangrijk als de radiateur
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 16.01.2013 - 10:47  ·  #26
en toch geldt :

de zojuist opgesomde punten wordt altijd wel naar gekeken. Een waterpomp wordt vaak vervangen bij een distributiewissel. Net zo als de multiriem. Thermostaat idem, vaak in koude periodes blijkt dat ie open blijft staan.

Waar niet wordt gekeken is hoe is het met de staat van de radiator. Zolang ie niet lekt, zal het wel goed zijn is over het algemeen de stelling.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 16.01.2013 - 20:45  ·  #27
Quote

Waar niet wordt gekeken is hoe is het met de staat van de radiator. Zolang ie niet lekt, zal het wel goed zijn is over het algemeen de stelling.


Precies. Echter, door (interne)vervuiling gaat de koelcapciteit omlaag. Dit heb ik bij mijn vorige auto ervaren. Altijd te hoge temperaturen bij het rijden met de caravan. Na het vervangen van de condensor incl. radiator was het probleem voorbij.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 16.01.2013 - 20:49  ·  #28
Is er niet een soort van flush mogelijk ?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 16.01.2013 - 21:01  ·  #29
Quote

Is er niet een soort van flush mogelijk ?



Zou best geprobeerd kunnen worden. Werd mij echter afgeraden omdat je lang niet alles eruit krijgt.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 16.01.2013 - 21:11  ·  #30
Er zullen best flush middelen zijn, echter vind ik dat een eng iets....ben zelf niet echt een voorstander van dat flushen.

Op tijd koelvloeistof verversen zal ook wel bijdragen aan het schoonhouden van het totale koelsysteem. In de regel zal een koelsysteem, net als de overige delen van de motor na x-duizend km niet helemaal schoon meer zijn. Een motor die z'n leven lang op LPG heeft gedraaid zal ook na 500.000 km nog redelijk schoon zijn. Maar of dit ook voor het koelsysteem geldt? Ik betwijfel het.

Ik zou zeggen als de temperatuur een probleem wordt in de zomer, spendeer er eens een andere radiator aan. Kosten? 150 EUR + 30 liter voor de koelvloeistof. Er bestaan radiatoren van verschillende maten. Een automaat koeler is dikker dan een koeler voor een handbak (40mm vs 32mm).

Beetje sleutelen, moet wel te doen zijn op een mooie lentedag. Goed voor de automaat en goed voor het motortje. Beiden vinden het wel prettig om wat meer koeling te krijgen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0