Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

Koelprobleem met caravan XC70 D5 Geartronic

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 16.01.2013 - 21:17  ·  #31
Quote door EnnoE34

Er zullen best flush middelen zijn, echter vind ik dat een eng iets....ben zelf niet echt een voorstander van dat flushen.


Ik was ze al tegen gekomen, Forte is daar een mooi voorbeeld van.
Persoonlijk heb ik wel mijn bedenkingen hierbij.
KtH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 16.01.2013 - 22:59  ·  #32
[quote="EnnoE34"]
Een automaat koeler is dikker dan een koeler voor een handbak (40mm vs 32mm).

Kijk hier hebben we aan. Dit heb ik de dealer al meerdere keren gevraagd. Of er verschillende types radiatoren beschikbaar zijn. Eindelijk hoor ik nus dus van wel.

Wat volgens mij idee ook een probeel is, is dat de automaat bij een te hoge snelheid pas de laatste lock-up doet. En dus altijd met een flinke slip flink moet werken met de caravan er achter.
Hij gaat bij mij pas bij 85-90 in de laatste lockup.
Dat zou in feite al bij +/- 75 moeten. Nog beroerder is, als ik gas geef, en de laatste lock-up is ingeschakeld, laat ik het toerental weer langzaam zakken [snelheid weer terug naar 80 motor toerental +/-1750], dan gaat ie er weer vanaf, naar richting 2000 toeren. Weg lock-up > weer veel slip in de vloeistofkoppeling > warmte ontwikkeling.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 16.01.2013 - 23:45  ·  #33
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 17.01.2013 - 01:41  ·  #34
Slechte koeling van de motor heeft ook zeer negatieve invloed op de koeling van de automaat.

De ATF van de automaat wordt nl gekoeld in een radiateurtje die tegen de radiator van de motorkoelvloeistof aan zit. Verder zit de motor ook tegen de automaat aan geplakt en warmt zo ook de automaat op. Beide vloeistoffen zijn zo gewend om op ongeveer negentig graden te draaien,
maar gaat de koelvloeistof naar de honderd, dan gaat de ATF dat ook.

De ATF verouderd dan veel sneller en heeft als er hard gewerkt moet worden door de automaat sowieso al een graad of tien meer temperatuur. Tijdens een vakantie met caravan waarbij de motorkoelvloeistof al vaak op de honderd graden zit, kan de ATF in een paar duizend kilometer al grotendeels verbranden, en zo agv slechte smering en lagere druk de koppelingsplaten van de lock-up of een andere versnelling laten afbranden.

Bij Volvo's die een lekke koppakking oplopen is het zelfs verstandig om meteen ook de automaat te spoelen en alle oude en verbrandde ATF onmiddelijk er uit te pompen.

Wat betreft het rijden met zware lasten geldt dat als men in de lock-up bij 100 kmpu rijdt de circulatie van de ATF door de koeler hoofdzakelijk wordt geblokkeerd, zodat de atf toch te warm kan blijven, ook omdat de motor zelf bij hoge belasting met trekklast de warmte ook op de aangrenzende automaat aflaat.

Bij 80kmpu berg op is er weliswaar slip en dus warmte ontwikkeling in de koppelomvormer, maar circuleert de ATF ook volledig rond door de koeler, en dat compenseert weer de extra warmte ontwikkeling van de koppelomvormer.

Een Volvo V70D5 die bij 90kmpu met zware treklast rijdt bevindt zich qua automaat echt in de gevaren zone in de Drive stand. De limited-slip lock-up van de koppelomvormer is dan regelmatig in actie: lock-up wordt voortdurend in en uit geschakeld en de koppelingsplaten van de lock-up worden dan zwaar belast ,worden heet en slijten zeer hard.

Dit lijdt er nog wel eens toe dat tijdens de caravan vakantie, ondanks dat de ATF net is ververst of gespoeld, de koppelingen het begeven, en de Volvo met veel ingrepen van de handschakeling naar huis wordt gereden. De lock-up wordt aangestuurd door het kleppenhuis.

Een versleten lock-up clutch zuiger in het kleppenhuis geeft trouwens hetzelfde effect als verbrandde ATF. De lock-up functioneert dan ook niet meer goed en het effect is dan hetzelfde, automaat valt uit de lock-up, en gaat er niet makkelijk meer in.

Kortom, een goede motorkoeling helpt ook de automaatkoeling en het monteren van goede radiatoren en evt. een extra automaatradiator verdient aanbeveling.

groet,

www.varioclean.nl
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 17.01.2013 - 09:16  ·  #35
Quote door EnnoE34

http://seekpart24.com/hella/ra…3#vehicles

8MK 376 774-231 van Hella

afmetingen : 620 x 421 x 42mm


De gisteren door mij aangehaalde link is de zwaarste radiator die te verkrijgen is. Deze wordt o.a. gebruikt op de S60R en V70R modellen en tevens de S80 6 cilinder modellen.

Opvallend is dat als er een Valeo radiator in de auto zit deze geen 42, geen 32 mm maar soms zelfs slechts 22mm dik is volgens de aftermarket leverbare valeo radiatoren.

Een extra ATF koeler werd voor enkele modellen XC90 dacht ik zelfs aanbevolen bij gebruik van caravan. Er bestaat een compleet setje van, is alleen zo goed als onbetaalbaar. Maar het werkt wel. Het setje moet ook te gebruiken zijn in andere Volvo's van het P2 model.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 17.01.2013 - 09:34  ·  #36
Quote door varioclean

groet,

Varioclean


... zo hoort het :alien: :bandit: :devil: :police:
volvowill
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 72
Homepage: budgetparts.nl
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

watertemp en verbruik V70 D5 AWD

 · 
Posted: 21.11.2013 - 22:08  ·  #37
8-) ben zeld een zeer tevreden V70 D5 bezitter. eerst een V70 van 2004 en hier probleemloos 300. 000 km mee gereden. Ik heb goed voor de auto gezorgd maar de auto ook voor mij.
Heeft hard moeten werken, vaak zware lasten maar voor de geartronic geen probleem. logisch dat je het toerental een beetje op peil moet houden. Dan draait de waterpomp ook wat sneller en circuleert het koelwater ook wat meer.
Sinds vorige maan een andere V70 D5 AWD met 205 pk. moet zeggen, merk ik niet veel van.
Super auto alleen het verbruik is ongekend hoog. over ca 2500 km gemeten kom ik niet onder de 10 ltr/100 km. En dat is heel anders dan er in alle verkoopdocumentatie wordt aangegeven.

Met mijn oude 165 pk V70 heb ik altijd gemiddeld zo rond de 6.5 tot 7 ltr/100km kunnen rijden.
nu met een hele voorzichtige rijstijl, ben niet eens boven de 120 km/uur geweest kom ik niet onder de 10ltr/100 km.

andere vraag, waar kan ik in godsnaam de watertemp aflezen. ( olie peil via info scherm )
ik vind zowel olie als water temp erg belangrijk om constant in de gaten te (kunnen) houden.
Volvo V70 D5 AWD b.j. 2009, model 2010.

bedankt voor jullie reactie(s)
gr. Volvowill
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Koelprobleem D5 163 pk bij belasting

 · 
Posted: 22.11.2013 - 09:54  ·  #38
ik denk dat watertemp aflezen alleen mogelijk is via de OBD poort.
als je een smartphone hebt zou je het volgende kunnen doen:
- installeer de Torque-app op je smartphone
- koop er een ELM327 bij (even googlen) en plug deze in de OBD-poort tijdens het rijden.
- verbind je smartphone via bluetooth met de ELM327
- configureer de app zodanig dat je op je telefoon een koelwatertemperatuur uitlezing/meter hebt. Die kan je dan tijdens het rijden in de gaten houden.

Over dat hoge verbruik: een AWD heeft 2 differentielen en een aftakking (tussenbak) naar achteren. Dat is extra gewicht dat je altijd moet meeslepen. Die onderdelen hebben ook interne frictie die de moter moet overwinnen. Dat kost nu eenmaal extra brandstof.

Tip voor D5 rijders: Mijn broer rijdt een normale FWD D5 uit 2007 en rijdt herfst, winter en voorjaar met dichte grille. (zelf gemaakte afdekplaat) Daardoor is de moter eerder op temp en het geeft ook een aerodynamisch voordeel. Hij rijdt er nooit mee boven de 130km/h en vrijwel altijd op CC. Temp blijft netjes stabiel. Geen enkel probleem. Koeling via de luchthapper onder de bumper is genoeg.
Hij haalt met zijn D5 163pk/6bak uit 2007 een verbruik van 6,7L/100km

NB: voor de twijfelaars en sceptici: kijk eens goed naar een bmw 320d efficientdynamics, die heeft een actieve ECU gestuurde grille met bewegende lamellen. Die gaan alleen open als de moter koeling moet hebben. In de winter in NL onder normale rijomstandigheden is dat bijna nooit het geval.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0