Koelvloeistof gebruik

ik hoop op een lekke koppakking!

 
 
 
 
 
norboplo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: groningen
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 18.10.2015 - 22:47  ·  #1
Heb mijn 2.4t twee maanden geleden gekocht. Helaas gebruikt de auto koelvloeistof (de vorige eigenaar heeft het verzwegen :devil: ). Het begon met een beetje gebruik maar tijdens de laatste week ging er een halve liter doorheen. Geen sporen van lekke koppakking (koelvloeistof schoon, geen overdruk, oliepeilstok schoon, olievuldop schoon). Alles afgezocht naar lekkage. De radiator is splinternieuw en droog, de waterpomp kurkdroog, de kachelradiator lekt niet etc. Als de auto even had stilgestaan en weer werd gestart liep hij even op vier poten met een boel witte rook en de geur van koelvloeistof. Conclusie maar getrokken: koelvloeistof verdwijnt via de verbrandingsruimte. Op internet gespeurd en veel doemverhalen gelezen over gescheurde cilinderwanden. Schijnt vaker voor te komen bij de 2.4t en de 2.5t vanwege dunne cilinderwanden. Nou ja zou kunnen, maar het is net zoals bij lichamelijke kwaaltjes, als je gaat googlen ben je er na 10 minuten ook van overtuigd dat je kanker hebt. Ook de kop kan gescheurd zijn. Iets minder erg. Ik hoop natuurlijk op de goedkoopste optie: een lekke koppakking. Schijnt niet veel voor te komen bij de 5 cilinder motoren. Maar de vorige eigenaar heeft me verteld dat hij een vos geraakt had met de auto waarna de radiator vervangen is. Het is natuurlijk voor te stellen dat de wagen ook even oververhit is geweest na deze klap. Bovendien werd de lekkage in mijn bezit snel erger, dat duidt wat mij betreft ook op de koppakking (of een radiatorpil 🇳🇴 ). Het ding is ook al weer bijna15 jaar oud. Goede hoop dus!

Eerst de kop er maar eens af dan. Een setje gekocht om de nokkenassen vast te zetten en de kleppendeksel op te spannen. Kost 100 euro maarja, breng het ding maar eens naar een autobedrijf! Bougies eruit gehaald en met een lamp in de verbrandingsruimtes gekeken. Nummer 5 was kletsnat op de zuigertop. Na het verwijderen van de injectoren was nummer 5 injector ook nat. Was zoetig spul dus koelvloeistof. Het is dus al duidelijk waar het probleem zit! Goeie tip voor mensen met gelijksoortige problemen, check deze zaken eerst.

Ben inmiddels op het punt gekomen dat alles los is behalve de kop zelf. Alles keurig in gemarkeerde zakjes gedaan. Vadis is een goed hulpmiddel, maar het meeste gebruik ik nog youtube. Er staan een paar briljante filmpjes op over koppakking vervanging. Ben in het bezit van een schuur met brug, dat maakt het leven een stuk gemakkelijker.

Wat ik vreemd vond was de voorste nokkenas (inlaat). Er zit een plastic afdekkapje aan de zijkant van de kleppendeksel (bij de 850 zat hier de verdeler). Toen ik dat eraf haalde kwam er een sloot olie uit. Na demontage kon ik geen rubber afdichtingsring meer vinden (wel op de andere drie uiteinden van de nokkenassen). Volgens mij hoort ie er wel op. Vreemd want het lijkt erop dat de motor nooit uit elkaar is geweest en de auto had volledig dealeronderhoud.

Binnenkort verder met de kop eraf halen. Als het zo ver is post ik wat foto's. Wordt vervolgd.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 18.10.2015 - 22:52  ·  #2
Ik heb een 2.4 170 pk uit 2001(jaja staat ook in mn onderschrift) en daar zit zon dop op de uitlaatnokkenas aan de cylinder 5 zijde. ook plastic wel met ribbels maar geen rubber.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 18.10.2015 - 22:58  ·  #3
O ja en dat natuurlijk ook :thumb: :shame:
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 19.10.2015 - 08:04  ·  #4
Oeps....

Succes ermee.

Gezien het feit dat je blijkbaar al de mogelijkheden hebt om deze klus te klaren zou ik eerst 100% zekerheid willen hebben voor,ik zaken ging vervangen.
Is het de koppakking? Dan heb je nog geluk geZien de situatie.

Anders kun je nog beter een ruil motor regelen via 1 vd sponsors.
norboplo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: groningen
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

klaar!

 · 
Posted: 24.10.2015 - 15:49  ·  #5
@Hermanusb : ik weet niet zeker of het de koppakking is, maar ik weet wel zeker dat de koelvloeistof in de verbrandingsruimte verdwijnt en er verder niets lekt. Dus eerst kop eraf om te zien wat er precies aan de hand is.

De kop ging er vrij gemakkelijk af, heb het voor elkaar gekregen om het uitlaatspruitstuk aan de kop te laten zitten en het inlaatspruitstuk alleen los te schroeven van de kop (dus niet verwijderen). Bij inspectie kon ik weinig problemen zien. Wel duidelijk koelvloeistof in verbrandingsruimte 5. Geen zichtbare scheurtjes in de cilinderwand (is ook wel lastig te zien volgens mij) en niet duidelijk een lek te zien in de pakking. Heb de kop vervolgens naar een motorrevisiebedrijf gebracht. Hij keek naar de kop en zei meteen dat de pakking bij nr5 gelekt heeft, hij zag het aan de verkleuring bij de randen. Ik heb gevraagd de kop eerst af te persen voor hij gevlakt zou worden. Heeft hij gedaan en gelukkig niets aan de hand. Daarna mooi schoon en gevlakt weer opgehaald. 160 Euris maar dan heb je wel zekerheid.

In elkaar zetten ging ook goed, wel even puzzelen met die vvt poelie voorspannen en alles netjes op tijd zetten. De kopbouten moeten met 130 graden nagespannen worden en daar heb je een speciaal meterje voor nodig. Simpel zelf gemaakt met een rondje papier met gat in het midden, op de kop plakken met stukje tape. 130 graden uittekenen en klaar. Alle pakkingen en keerrringen bij de Volvo dealer gehaald, pfff 300 euro verder! Gelijk ook de nokkenaskeerringen vervangen inclusief een keering voor de inlaatzijde achterkant. Daar zit standaard alleen een dopje op. Als die niet goed afsluit heb je een olielek.

Starten is dan zooo spannend! Hij startte vrijwel gelijk maar begon wat te rauw te klinken na een paar seconden. Dat ging ook snel weer weg gelukkig, de olie moest nog even "opstijgen". Daarna liep hij goed. Tijdens de eerste testrit ontstond een flink olielek. Bleek dat de inlaatnokkenas keerring (voorkant) er half uit lag! En daar zit nou net die nokkenasversteller op :'( . Dus of de versteller eraf, of de nokkenas eraf. Gekozen voor de eerste optie. Een torx55 dop past er net in, maar geen ruimte meer om er een sleutel op te zetten. Opgelost door vlakke kantjes aan de dop te slijpen precies groot genoeg voor een grote 20mm steeksleutel. Pff dat ding zat moervast! Door de nokkenassen goed vast te zetten met het gekochte gereedschap, de d-riem er op te zetten en veel kracht te zetten is het gelukt.

Nu loopt hij weer als een zonnetje. Heel soepel en trekt als een beer, heerlijk. Geen 4 poten meer bij het starten en het koelvloeistof blijft tot nu toe op peil. Dus van de drie opties : koppaking lek, kop lek of cilinderwand lek lijkt het de eerste te zijn geweest. :thumb: Maar ik ga nog niet helemaal juichen, eerst een week of wat aanzien.

olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 24.10.2015 - 16:11  ·  #6
Mooi gedaan . en nog een leuke klus ook . helaas niet helemaal gratis , maar zo toch een hoop euro's bespaard op arbeidsloon .
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 24.10.2015 - 16:14  ·  #7
Netjes opgelost. Overal daar waar vernieuwd moet worden niet bespaard. Geeft de burger moed voor de komende tijd.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 24.10.2015 - 17:36  ·  #8
Serieuze klus Norbert.
Als ik zie hoe je bezig bent geweesr, dan verwacht ik geen problemen meer.
Respect.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 24.10.2015 - 17:57  ·  #9
Netjes hoor! Ik doe het je niet na.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 24.10.2015 - 18:12  ·  #10
Keurig werk geleverd. :thumb:

Klepspeling ook meteen gecontroleerd/afgesteld?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 24.10.2015 - 22:14  ·  #11
norboplo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: groningen
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 25.10.2015 - 14:46  ·  #12
Tot nu toe is het koelvloeistofpeil niet gedaald en nergens lekkage. Ziet er goed uit! Heb trouwens wel wat hulp gehad van mijn broer, hij is een doorgewinterde sleutelaar.
Bedankt voor de complimenten! geeft toch weer wat extra voldoening :-)
norboplo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: groningen
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 25.10.2015 - 14:53  ·  #13
@1-wiel: heb niet de klepspeling gecontroleerd. De auto liep erg mooi voor de operatie en heeft altijd op benzine gereden. Heb er daarom eigenlijk niet eens aan gedacht. Maar achteraf was het wel slim geweest, kleine moeite tenslotte. Kleppen zijn er trouwens niet uit geweest en de klepstoters zitten op dezelfde volgorde. Deze kop heeft ook nog de meetgaten, dus zou achteraf nog kunnen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 26.10.2015 - 22:37  ·  #14
klepspeling via de meetgaten vond ik best lastig maar goed gedane zaken... mooi klusje :thumb: :thumb:
64hansb
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lemele
Leeftijd: 60
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof gebruik

 · 
Posted: 06.12.2015 - 11:56  ·  #15
Knap werk!!! Mooi verhaal om te lezen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0