Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

Koelvloeistof niveau gaat niet omhoog

 
 
 
 
 
seryago
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 22.03.2023 - 10:00  ·  #16
Allen dank voor het berichten, op mijn contract staat 3 maand garantie motor en versnellingsbak. Maar de auto heeft 3 dagen bij de garage gestaan. Ze hebben alle slangen losgekoppeld auto 2 nachten op druk gehad en konden ze niets abnormaals vinden. Afspraak gemaakt mocht het toch weer voorkomen, mag ik op hun kosten naar de dealer waar de auto vandaan komt en volledig is onderhouden. Maar gekke is dat de auto met de kvs nu wel normaal doet.. koud rond de min en warm tussen min max… maar ik blijf het in de gaten houden.
JackC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag Beach :-)
Berichten: 163
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 22.03.2023 - 11:02  ·  #17
Hopelijk gevalletje "beter teruggeschroefd dan 't zat" en daardoor een lek bij een slangklem of aansluiting verholpen - fingers crossed.
seryago
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 23.03.2023 - 20:03  ·  #18
Daar lijkt het wel op, hopelijk ia dat het idd. In begin midden april ga ik flinke rit maken. Als de volvo dat overleefd (inclusief gegil van mijn kinderen) 😂😂 dan wordt het een officiële familielid
seryago
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 05.04.2023 - 20:54  ·  #19
Melding toch weer gekomen na een tijdje, hij gaat morgen naar de dealer ben benieuwd wat er uit gaat komen..
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 06.04.2023 - 14:39  ·  #20
Heel erg je poot stijf houden en aansturen op een nieuwe koppakking.

Ze gaan waarschijnlijk allerlei tussenoplossing vinden: ergens een verdachte slang, een egr koeler en je dan weer een poos op pad sturen terwijl het gewoon een koppakking is.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 06.04.2023 - 18:45  ·  #21
Quote door martijn-a

Heel erg je poot stijf houden en aansturen op een nieuwe koppakking.

Ze gaan waarschijnlijk allerlei tussenoplossing vinden: ergens een verdachte slang, een egr koeler en je dan weer een poos op pad sturen terwijl het gewoon een koppakking is.



Ws een foute gedachte , maar ben je daar niet snel achter door de boel af te persen ?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 06.04.2023 - 19:06  ·  #22
Mocht je nog een slang lek hebben nabij de een heet onderdeel wel denk ik. Dan zie je wat koelwater weglopen.


Maar inwendig zie je niet zo snel. En als een lekkende koppakking leidt tot zichtbaar verlies in je expansievat heb je denk ik behoorlijk kans op hydrolocking van je zuigers.

Mijn ervaring is dat onderdruk zetten van een beginnend lekkende koppakking geen duidelijke diagnose geeft. Vaak merk je kvs verlies alleen met een warme motor. Er lekt er dan compressie weg in je kvs systeem wat het systeem behoorlijk op druk zet. Na het afzetten van de motor loopt er een klein beetje water terug in de cilinder wat stukje bij beetje je expansievat leegtrekt.

Wat rauw lopen na het starten, af en toe een hikje in de loop kan het tot gevolg hebben maar wie merkt dat.

De D6 is een motor die vele stops maakt door de hybride opstelling. De praktijk is ook dat iemand elektrisch 40km onderweg is met een volle accu en ineens full pull vermogen vraagt en de diesel laat aanslaan. Dat geven ze echt wel een keer op en dan gaat je koppakking eraan.

Mocht topic starten twijfelen:
Rijdt de auto warm, draai het expansievat even een keer los om de lucht eruit te laten. Als het borrelt is het al foute boel. Rijd daarna weer verder en accelereer een paar keer flink door. Heb je daarna weer flink wat druk, en zeker als het weer borrelt, heb je 10/10 een lekkende koppakking.
seryago
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 17.04.2023 - 16:15  ·  #23
Quote door MTE

Goed punt idd van Robert. Ook al zou je als consument geen garantie hebben gekocht heb je idd recht op conformiteit.

De bewijs lijst is echter obv 6 maanden. Daar zit je nu nog binnen maar na 6 maanden is de bewijslast op jouw bordje .

https://www.juristenzwolle.nl/…formiteit/



Beste allen,

Net bericht gekregen scheur in de blok idd cilinder 4… met de garage gebeld auto gaat gewoon terug en hopelijk vind ik weer een leuke andere volvo.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 17.04.2023 - 17:36  ·  #24
Mooi opgelost.
seryago
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 17.04.2023 - 19:31  ·  #25
Quote door brinkie

Mooi opgelost.


Ja idd! Dealer heeft het in paar uur opgespoord netjes!. Ook de auto garage netjes neemt het terug..logisch ruilmotor gaat ze veel meer kosten natuurlijk.. mja nu mag ik weer zoeken.. thanks voor alles iedereen!
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 17.04.2023 - 19:38  ·  #26
Mooi opgelost maar ik vrees dat de zelfde auto maarzo weer in de verkoop zal belanden en iemand die wat minder mondig is zal ermee opgezadeld worden.

Want de garage gaat hem echt niet slopen..


Maar dat is mijn vermoeden
 
Selected quotes for multi-quoting:   0