Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

Koelvloeistof niveau gaat niet omhoog

 
 
 
 
 
seryago
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 05.03.2023 - 18:21  ·  #1
Hallo allen!,

Ik heb ooit eerder gepost dat is lang geleden dus ik stel mij even weer voor. Ik ben sinds kort in bezit van een volvo v60 d6 plug in. Waaauw veel strakker als de v70 d3 die ik hiervoor had.

Ik heb de volvo gekocht puur omdat het lekker rijdt/veilig is en mijn dochter van 4 vind volvo net als ik geweldiggggg.


Ik rij bijna dagelijks 50km heen naar werk en 50km terug..terug weg kreeg ik melding lage kvs op de dashboard (niet van de hybride, maar van de motor). Ik helemaal in paniek eenmaal thuis gewacht tot de motor koud werd (5,6 uur gewacht) toen ik voorzichtig de radiator/kvs reservoir dop hoorde ik een sis en kwam de niveau terug tussen min en max..

Ik heb nog 2,5 maand garantie, dus ik heb de garage gebeld, 50 minuten gereden.. dop werd met warme motor eraf gehaald en kwam wat uit reservoir ( stationair laten draaien met dop er af geen bellen of rare dingen) gaven ze aan geen lek miss moest lucht eruit.. ik heb uit voorzorg niveau dop besteld echter het zelfde..

Het lijkt erop dat er geen verlies is of minimaal idk.. maar kvs druk gaat niet weg.. veel verhalen gelezen, maar niemand die een oorzaak heeft gevonden en het heeft gepost. Ik hoop dat iemand weet wat ik kan doen, om de garage gerichter te laten zoeken, want zelf willen ze weinig doen merk ik. Tevens is de auto dealer onderhouden kmstand 265.000km riem en dv etc vervangen met 179.000km..

Ik heb meer hoop op de volvo forum als de garage.. alvast dank voor de moeite en meedenken.

Groetjes,

Mehmet uit Groningen
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 05.03.2023 - 19:03  ·  #2
Nog 2,5 maand garantie?
Dan zou ik hem er neer zetten en een leenauto mee terug nemen.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 05.03.2023 - 19:04  ·  #3
Klinkt als een lekke koppakking of gescheurd onderblok. Wil beide weleens voorkomen bij dr D6...
seryago
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 05.03.2023 - 19:15  ·  #4
Quote door volvo355

Klinkt als een lekke koppakking of gescheurd onderblok. Wil beide weleens voorkomen bij dr D6...



Hoe zou je dat eventueel kunnen controleren?, garage wilt dit natuurlijk niet accepteren..dan kan ik als de garage zegt dat er niets is een second opinion ergens vragen.. dealer is een optie, ben benieuwd woensdag breng ik het weg dan gaan ze druktest uitvoeren en verder weet ik niet wat ze nog kunnen doen
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 05.03.2023 - 19:25  ·  #5
Ik zou dan voorstellen om de auto bij een dealer neer te laten zetten voor diagnose. Die hebben hier meer ervaring mee, ik vermoed dat er zelfs een TIE rapport voor is met een stappenplan. Ook kan je diverse topics die online staan met dit probleem voorleggen, het is helaas een meer voorkomend probleem. Zoals je noemt, onder rijden gaat koelwaterpeil aan, staat ook daadwerkelijk onder peil en dan de dop openen en het staat weer goed.

Het diagnostiseren blijft hoe dan ook lastig.

Wat ik nog als ik tip geven, zijn alle terugroepacties uitgevoerd? Naar mijn weten moest er destijds een extra pvc koelwaterleiding erbij gezet worden. Ik twijfel alleen of dit ook bij de 5cil moest, bij de D4 4cil op zeker.

Werkt de waterpomp goed?
seryago
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 05.03.2023 - 20:14  ·  #6
Dankjewel ik zal morgen de dealer bellen of langsrijden.. ik merk verder niets aan de auto(“stand”kachel werkt, auto geeft geen rare geluid). Ik hoop dat ik het binnen de garantie periode kan oplossen.. zo jammer dit, maar waterpomp werkt denk ik naar behoren.
seryago
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 05.03.2023 - 20:41  ·  #7
Ik ben ent bij de auto geweest om het van de lader af te halen.. 3 uur later en het leek alsof de auto nog aan het afkoelen was maakte een geluid tot ik de radiatordop er voorzichtig afhaald (van onder de min terug maar net boven de max).. is dat miss omdat de motor te warm is of toch iets met de radiator?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 06.03.2023 - 11:01  ·  #8
Quote door seryago

Ik ben ent bij de auto geweest om het van de lader af te halen.. 3 uur later en het leek alsof de auto nog aan het afkoelen was maakte een geluid tot ik de radiatordop er voorzichtig afhaald (van onder de min terug maar net boven de max).. is dat miss omdat de motor te warm is of toch iets met de radiator?


Denk dat er iets behoorlijk mis is. Bouwt druk op waar het niet hoort...Ik zou Blade zijn advies opvolgen. Als je het probleem op tijd hebt gemeld bij de garage waar je de auto hebt gekocht dan moet het onder garantie vallen. Ik zou ook een brief/mail naar het bedrijf sturen waarin je je beroept op de garantie en ze aansprakelijk stelt voor de kosten/schade.
seryago
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 06.03.2023 - 15:46  ·  #9
Quote door yes996

Quote door seryago

Ik ben ent bij de auto geweest om het van de lader af te halen.. 3 uur later en het leek alsof de auto nog aan het afkoelen was maakte een geluid tot ik de radiatordop er voorzichtig afhaald (van onder de min terug maar net boven de max).. is dat miss omdat de motor te warm is of toch iets met de radiator?


Denk dat er iets behoorlijk mis is. Bouwt druk op waar het niet hoort...Ik zou Blade zijn advies opvolgen. Als je het probleem op tijd hebt gemeld bij de garage waar je de auto hebt gekocht dan moet het onder garantie vallen. Ik zou ook een brief/mail naar het bedrijf sturen waarin je je beroept op de garantie en ze aansprakelijk stelt voor de kosten/schade.



Je hebt gelijk idd! Ik zal vandaag een mail sturen dat ik mijn beroep op mijn garantie en dat als ze er niet uitkomen de dealer er na moet kijken. Woensdag lever ik de auto in. Ben heel erg benieuwd, los van alles heerlijk auto om in rijden. Thanks voor de tip!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 06.03.2023 - 18:17  ·  #10
Klinkt mij idd als lekke koppakking. tenminste bij mn 5 cillinder deze verschijselen bij lekke koppakking. maar de juiste tips heb je verder al. :-)
seryago
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 07.03.2023 - 10:31  ·  #11
Quote door GRUNNS60

Klinkt mij idd als lekke koppakking. tenminste bij mn 5 cillinder deze verschijselen bij lekke koppakking. maar de juiste tips heb je verder al. :-)



Thanks zal het doorgeven aan de garage dat er meerdere volvo’s zijn etc.. heb ze ook een mail gestuurd ivm garantie dank voor de tip! Morgen breng ik het weg. Hoop dat het de koppak is en dat het gerepareerd kan worden. Dan tot de 5ton door 💪💪
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 07.03.2023 - 12:00  ·  #12
Probeer te sturen op herstel door Volvo. ;-)
seryago
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 13.03.2023 - 13:43  ·  #13
Heb ik gedaan, ze hebben nauwe contacten met de dealer waar het vandaan komt,druk test was goed. Ik heb ze aangeraden even wat km'ers te maken, zodat ze kunnen zien wat ik bedoel met dalende kvs. Garage pakt het op ben benieuwd even afwachten nog... heb ze ook duidelijk aangegeven. koppak of wellicht scheur in de cilinder.

ik zal update geven zodra ik iets weet
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 13.03.2023 - 15:25  ·  #14
Mehmet, ik heb je voorsteltopic net nog even bekeken, daar staat "Ik heb de volvo met 3 maand Bovag gekocht. "
en nu zeg je "Ik heb nog 2,5 maand garantie" terwijl je de auto nog niet zo lang hebt.

Dat klopt niet. Je hebt veel meer recht op garantie dan je garagehouder je probeert wijs te maken.

Nou weet ik niet wat voor een garage dat was en wat er in het koopcontract stond, want 3 maanden BOVAG garantie bestaat allang niet meer, als het überhaupt bestaan heeft. Het was tot april 2022 minimaal 6 maanden en daarna werd het minimaal 12 maanden. En zonder BOVAG garantie heb je recht op wettelijke garantie op basis van conformiteit. Het eerste jaar moet de garagehouder aantonen dat het probleem er niet was toen jij de auto kocht. Dat is een grijs gebied, maar in dit geval lijkt het me wel erg duidelijk.

Ik hoop dat je eruit komt met de garantie, want dit zijn wel serieuze dingen.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof niveau daalt en gaat niet omhoog met koude motor

 · 
Posted: 13.03.2023 - 18:50  ·  #15
Goed punt idd van Robert. Ook al zou je als consument geen garantie hebben gekocht heb je idd recht op conformiteit.

De bewijs lijst is echter obv 6 maanden. Daar zit je nu nog binnen maar na 6 maanden is de bewijslast op jouw bordje .

https://www.juristenzwolle.nl/…formiteit/
 
Selected quotes for multi-quoting:   0