Koelvloeistof

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 20.06.2017 - 20:35  ·  #16
Vooral geen G11 en G12 door elkaar mengen! Ook geen G12 in een motor gieten waar G11 is voorgeschreven! I.v.m. inwendige corrosie.
Zoals hier al meer gememoreerd, ga voor origineel Volvo concentraat. Als je met de juiste hoeveelheid water mengt is het nauwelijks duurder dan een ander merk.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 20.06.2017 - 23:31  ·  #17
Op de dop staat 50/50... lijkt me helder
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 28.06.2017 - 22:13  ·  #18
Hallo!

Deze waterpomp was circa 30-40.000 oud toen hij eruit ging.
Hier zat dus de verkeerde koelvloeistof in en ik denk ook door elkaar heen gemengd.

Je ziet dus duidelijk dat het echt flink aangetast is en echt een smerige smurrie is.
Laat staan hoe de rest er aan de binnenkant uit ziet.

In de koelvloeistof zitten ook belangrijke additieven die ook zeker hun werk doen maar dan moet je wel de juiste koelvloeistof nemen met als nr 1 die van de Volvo zelf.

Wat er in koelvloeistof zit is:
• Permanente vorstbeveiliging vorst bescherming
• Alkaliteit bescherming tegen elektrolytische inwerking van zuren.
• Kunststof en rubberdelen beschermer
• Bescherming tegen roest en corrosievorming.

Veel kijken altijd specifiek naar motorolie maar vergeet niet dat elke vloeistof in de auto belangrijk is. Of het nu motor olie is of koelvloeistof of remvloeistof bezuinig er niet op en kies voor de juiste :Thumb
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 28.06.2017 - 22:57  ·  #19
En bij twijfel kun je een flush (laten) doen.
Chriske
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 43
Berichten: 608
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 29.06.2017 - 10:10  ·  #20
Hier heb ik nooit over nagedacht totdat Dennis me erop wees, en vervolgens de juiste koelvloeistof erin heeft gedaan.
Blijkt wel weer dat koelvloeistof ook veel kan aantasten wanneer niet de juiste is gekozen.

Ook ik denk er beter over na in de toekomst.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 29.06.2017 - 17:29  ·  #21
Even een update, heb van de week een Gates thermostaat+thermostaathuis+sensor besteld op eBay, en een nieuw reservoir met dop bij Parts4Swedes. Binnenkort dus maar even knutselen!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 03.07.2017 - 09:40  ·  #22
Ik heb dit weekend ook m'n koelvloeistof vervangen. Wat een odysee zeg.

Concentraat bij de stealer gehaald. Flacon van 4 liter a €32 hier in Spanje... dus een stuk duurder dan wat ik hier eerder vermeld zag, maar als je dat aanlegt met 4 liter gedestilleerd water (kost iets van 2€ waar ik het kocht) dan ben je toch nog voor een euro of 4 per liter klaar.
En daarbij werd me doodleuk gezegd dat zij altijd 1 flacon concentraat gebruiken (4 liter) en de rest aanvullen met water... waarop mijn vraag of ze dan gedestilleerd water gebruikten... "nee hoor, gewoon kraanwater". Lekker dan. En dat terwijl mijn diesel 12,5 liter koelvloeistof in het systeem heeft, dus dat komt op een concentratie van 33% ipv 50%. Nu zijn wij hier op het forum nogal puristen denk ik, en hebben we hier niet verschrikkelijk hard water en vriest het hier ook praktisch nooit, maar toch viel me dit wel een beetje tegen.

Maar goed, waarom het nu zo'n odysee werd, waardoor ik er twee dagdelen aan besteed heb: ik had een koelsysteem cleaner gekocht van LiquiMoly, omdat ik nogal veel aanslag zag in het tankje (en er dus vanuit ging dat de rest vh systeem er ook zo uit zag), en daarbij had ik ook nog eens de verkeerde koelvloeistof (roze), dus ik dacht het ineens grondig aan te pakken.
Nou, ik denk dat ik wel 100 liter kraanwater door het systeem gespoeld heb en het water kwam er op den duur prachtig helder uit zowel het blok als onder uit de radiator als via het retourslangetje (losgekoppeld), maar het bleef maar schuimen, en dat zat mij niet lekker. Dus spoelen, spoelen, spoelen... uiteindelijk vond ik het welletjes en heb ik alles afgetapt en het hele systeem gevuld met gedestilleerd water om een 'hot flush' te doen. Systeem weer dicht, verwarming op heet, tijdje stationair laten draaien om de bellen eruit te krijgen, en toen een rondje rustig rijden om het systeem op temperatuur te krijgen. Eens afgekoeld, weer afgetapt en alsnog licht roze gekleurd water, dus nog maar eens herhaald met gedestilleerd water en daarna was het wel helder. Maar goed, tussen cleaner, afkoelen, aftappen, spoelen, vullen, stationair draaien, rijden, afkoelen en herhalen was ik dus wel twee dagdelen kwijt.

Bakje vervangen voor een nieuwe en aangevuld met een meer dan 50% geconcentreerde koelvloeistof, omdat ik bij lange na niet de 12,5 liter vloeistof uit het systeem kreeg, dus ik nog een aantal liter gedestilleerd water in het systeem had zitten (vermoedelijk in de verwarming want blok en radiateur had ik afgetapt).

TIP: Om het blok netjes af te tappen, koop een slangetje (bij voorkeur doorzichtig) met interne diameter 10mm van een meter of 3 lang. Kost €1,50 hier bij de ijzerhandel. Achter langs het blok, aan de passagierszijde, lopen twee buisjes. Op een van die buisjes zit een messing nippel, die kan je losdraaien met sleutel 13. Op die nippel (soort grote versie van een remklauw-nippel) past een slang met (interne) diameter 10 mm. Die slang kan je naar beneden begeleiden, tussen de ophanging door en dan zo aan de zijkant van de auto in een flacon de vloeistof opvangen.
william flashflower
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam en Nispen brabant.
Leeftijd: 77
Berichten: 26
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 04.07.2017 - 18:12  ·  #23
Weet iemand waar de koelvloeistof fabriek staat van Volvo??
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 13.07.2017 - 20:42  ·  #24
Even tussendoor: Photobucket doet moeilijk, dus hier even de foto van de beginpost:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 13.07.2017 - 20:50  ·  #25
Maargoed, de klus is geklaard. Het ging allemaal vrij vlot. Neus omhoog, bodemplaat verwijderen(ook de plastic kap aan de voorzijde), dop van expansiereservoir af. Dan zoals Bolbo beschrijft via de nippel aan de achterkant van het blok en onder de radiateur de kvs aftappen. Er kwam zo'n 6 liter uit.
Nippels weer dicht, bodemplaten er weer op en neus weer naar beneden.
Daarna het expansiereservoir vervangen voor een nieuwe, via Parts4Swedes. Staat weer lekker fris. Dat is prima te doen. Ook de thermostaat vervangen voor een nieuwe. Het hele thermostaathuis. Gewoon preventief, omdat ik ervan overtuigd ben dat bijvoorbeeld zo/n temperatuursensor (die zit ook in het thermostaathuis) na 13 jaar echt niet meer zo accuraat is als nieuw. Dit was wel een rotklusje, je kunt er moeilijk bij. Maargoed, het is allemaal best te doen.
Ik had een Behr thermostaat besteld, er zat een Wahler in het doosje. Normaal gesproken pik ik dat niet, maar in dit geval zag ik dat de Wahler origineel Volvo was (het Volvo nummer stond er wel op, het Volvo logo was weggeschuurd) dus ik was eigenlijk aangenaam verrast. De Wahler kostte me 85 euro (ex verzenden) tegenover 156 euro voor dezelfde bij de dealer. Dat scheelt!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 13.07.2017 - 22:38  ·  #26
Quote door Doeke Dobma

Even tussendoor: Photobucket doet moeilijk, dus hier even de foto van de beginpost:


Reeds teruggeplaatst.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 13.07.2017 - 23:10  ·  #27
Prima!
Ik heb de beschermplaat onder de motor niet eens verwijderd, het slangetje paste er wel langs. Dan hoeft de auto dus ook niet opgekrikt te worden. Wel een beetje gepruts om het spatscherm onder de bumper weg te krijgen, de V70 staat best laag, maar ook dat gaat wel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0