koelvloeistof temperatuur sensor

 
 
 
 
 
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

koelvloeistof temperatuur sensor

 · 
Posted: 25.01.2023 - 10:24  ·  #1
afgelopen week de distributie van mijn S80T6 gedaan. hierbij ook alle randzaken mee genomen om achterstallig onderhoud weg te werken. Tijdens het uitlezen met een simpele OBD dongle kwam ik er achter dat de koelvloeistof in het systeem op -41.0 C stond. hier du direct een nieuwe thermostaat en sensor voor geplaatst. Helaas is de fout nu nog steeds aanwezig met de dongle. zijn er misschien nog ergens anders in het systeem sensoren die dit meten? De meter op het dashboard doet het gewoon.

kan natuurlijk ook nog in de bedrading zitten maar ik heb helaas geen schema's dus weet nog even niet waar te meten. Zijn deze schema's zo voor handen?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: koelvloeistof temperatuur sensor

 · 
Posted: 25.01.2023 - 10:53  ·  #2
Heb je een originele Volvo sensor geplaatst?
Schema is online te vinden, misschien ook wel bij de handige linkjes op dit forum…
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: koelvloeistof temperatuur sensor

 · 
Posted: 25.01.2023 - 11:12  ·  #3
ik heb een compleet thermostaathuis incl. sensor besteld bij R en D parts. ik neem aan dat dat goed spul is. de weerstandswaarde bij ruimtetemperatuur was in ieder geval gelijk met de oude kwam ik later achter.

ik zal eens gaan neuzen voor de schema's, bedankt voor de tip!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: koelvloeistof temperatuur sensor

 · 
Posted: 25.01.2023 - 12:00  ·  #4
Zie hier: topic.php?p=306674#real306674

Aangegeven temperatuur van -41C komt min of meer overeen met oneindige weerstand van de temperatuursensor, dus daar klopt iets niet. Gemeten op de 2 aansluitpolen van de sensor? Als dat bij de nieuwe ook zo is, dan lijkt die ook kaduuk te zijn. Bij een graad of 10 zou die rond de 3700 ohm weerstand moeten hebben. Het is al vaker gebleken dat sommige aftermarket sensoren foutieve waarden geven (ook als ze het wel doen), aangeraden is origineel of Hella.
Ik heb vrij recent in mijn P3 een thermostaathuis met sensor van Vernet/Calorstat gemonteerd (op aanraden van Blade, forumsponsor), die werkt ook prima. Bij mij deed de originele sensor het overigens nog prima maar was het de thermostaat die open bleef staan (wat ik gelukkig zag door via OBD de temperatuur af te lezen en die bij bepaalde omstandigheden veel te ver daalde... kvs temperatuur van <60 graden bij warme motor)
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: koelvloeistof temperatuur sensor

 · 
Posted: 25.01.2023 - 13:35  ·  #5
Weerstandswaarde was bij plusminus 20 graden iets van 2300 ohm. Ntc type want in mijn handwarmte zakte de weerstand.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: koelvloeistof temperatuur sensor

 · 
Posted: 25.01.2023 - 17:46  ·  #6
Ik zou het eerst in de dongel en software zoeken.

Of te wel even checken bij iemand met Vida. CFE’s en dongles doen soms rare dingen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0