Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

Koppakking of cilinderhuis beschadigd?

 
 
 
 
 
jorisV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 8
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 01.09.2013 - 21:32  ·  #1
Na een aantal keren de koelvloeistof bijgevuld te hebben, 2.000 km of minder toch maar eens onze garagist gevraagd of hij een evt lekkage kon vinden. Ikzelf kon niks vinden, ook de oprit bleef droog.

's avonds neergezet bij de garage, zo dat hij 's ochtend koud kon starten. Bij het starten, met koude motor, viel hem op dat de motor onregelmatig liep, wellicht op 4 cilinders, ook was er na een tijdje wat witte rook uit de uitlaat zichtbaar.

Na controle van de bougies, was er duidelijk kleurverschil tussen de verschillende bougies te zien. Cilinder nr 2 (het huis of de pakking?) is lek. Hier loopt bij het afkoelen van de motor wat koelvloeistof in. Het 'stotteren' van de motor bij koude start is mij niet nieuw, eigenlijk heeft ie dit vanaf het begin, maar dit is nooit echt ernstig geweest, met 50mtr rijden loopt de motor soepel.

Wat nu? Garagist geeft aan verkopen, weg dat ding. Loshalen van de kop neemt zeker 6 uur aan tijd, waarschijnlijk is het niet de koppakking, maar moet de boel geslepen (als de kop inderdaad lek is) worden, en weer dicht gezet worden. Hij kan dit laatste niet doen, dat moet door een revisie bedrijf gebeuren.

Wat is jullie reactie? Is bovenstaande niet een beetje kort door de bocht? Tot op zekere hoogte ga ik kosten voor onderhoud en reparatie van onze 'classic' niet uit de weg. Daarvoor rijdt deze veel te lekker en is ie nog en in redelijke staat en ziet ie er te goed uit!

Weten jullie een goede Volvo specialist in de omgeving van Sneek, Friesland, anders dan de dealer?

Oh ja, er zit rode koelvloeistof in, is dit wel de juiste, volgens mij is dit niet originele Volvo.

Ik hoor het graag!
Grt, Joris
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 01.09.2013 - 21:38  ·  #2
Ik ben bang je hier weleens een groot probleem kan hebben. Ik vermoedt dat je cilinderbussen zijn gescheurd. Deze motoren hebben een dunnere cilinderwand. Daardoor zijn deze blokken gevoeliger voor dit soort taferelen. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar ben er echt heel bang voor! :(

Succes!

Tristan
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 01.09.2013 - 21:39  ·  #3
...
jorisV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 8
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 01.09.2013 - 21:49  ·  #4
Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Dus niet te repareren? Of kan het ook een koppakking zijn?
Blijft de vraag, weten jullie een goede specialist om de auto technisch verder eens gedetailleerd te onderzoeken om te kijken of een nieuw blok het geld en de moeite waard is.
Bedankt!
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 02.09.2013 - 09:37  ·  #5
Ooh, verschrikkelijk... Inderdaad, zeer waarschijnlijk heel je motorblok in puin. Ik zou alvast maar gaan denken aan een andere auto, want dit is een verschrikkelijke klus, loop je helemaal op leeg!



En nu even rustig, wat een reacties weer n.a.v. een forumvraagje. Er is ook een kans op een lekke koppakking, koelvloeistofverbruik en moeilijk lopen hoeft niet per definitie een gescheurd onderblok te zijn.

Hoe handig ben je zelf? Een cilinderkop loshalen is ongetwijfeld veel werk, maar met een klein beetje kluservaring is 't te doen. Als je de kop los hebt kan je meteen zien of het alleen een kapotte pakking is of erger.

Toch niet zelf doen? Bij verschillende garages prijsopvraag doen voor vervanging koppakking met de opmerking dat als er meer aan de hand is alleen de arbeid tot dan in rekening gebracht wordt. Zo afschuwelijk complex zit een 2.5T ook weer niet in elkaar, daar kan de gemiddelde garage al snel mee overweg.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 02.09.2013 - 23:36  ·  #6
En een ruilblok in zijn geheel plaatsen, is dat niet een waardige oplossing die niet al te gek in de papieren loopt? Blijft je auto lekker rijden en kan je nog even verder.
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 03.09.2013 - 01:22  ·  #7
De 2,5 heeft inderdaad wat dunnere cilinderwanden dan een 2.3 en soms komen daar scheuren in. het is zeker geen regel dat ze altijd gescheurd zijn. Ik heb er laatst nog 1 gedaan waar gewoon alleen een nieuwe koppakking nodig was. Ik zeg, kop er af, inspecteren en dan beslissen om terug te bouwen of een ander blok te zoeken.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 03.09.2013 - 05:55  ·  #8
Misschien moeten jullie maar eens een afspraak gaan maken ?
Gerci
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 73
Berichten: 101
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 03.09.2013 - 10:06  ·  #9
Ik zou ook het advies van Dennis volgen, hij weet uit eigen ervaring waar hij over praat.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 03.09.2013 - 11:05  ·  #10
Inderdsad niet een verkeerd idee eens disgnose door Dennis te laten stellen! Ik zou dit dan ook zeker eens overwegen. ;)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 03.09.2013 - 15:13  ·  #11
interessant , dat verhaal over die 2.5T.

Ik weet nl. dat de 2.0 4cil 16V (S/V40) en de 3.0 6cil (S/V90) er ook last van hadden. (haarscheurtjes in de cilinderwand van cilinder naar koelwatermantel ) Die 4, 5 en 6 cil blokken zijn modulair ontworpen. Gewoon steeds een extra cilindertje eraan vast. Zou mij niks verbazen als ze alle 3 dezelfde cilinderboring hebben.
jorisV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 8
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 03.09.2013 - 21:55  ·  #12
Inmiddels contact gehad met Dennis, onze classic is nog niet afgeschreven :-) We gaan er even over nadenken, hij zou ons in ieder geval kunnen helpen. Alleen jammer dat we naar Uden zouden moeten.. Zijn er geen specialisten in Sneek e.o...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 03.09.2013 - 22:01  ·  #13
In de buurt van Sneek heb ik echt geen idee. Echter is het toch wel het overwegen waard de auto naar Dennis te brengen. Hij is zeer kundig met deze Volvo modellen en vraagt beslist niet de hoofdprijs. :) Maar het is en blijft natuurlijk jullie eigen beslissing. ;)

Succes en we horen graag de afloop!

Groet,

Tristan
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistof verbruik te hoog? V70 2.5T

 · 
Posted: 03.09.2013 - 22:08  ·  #14
...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0