Koelvloeistof verversen

hoe krijg ik alles eruit?

 
 
 
 
 
volvoerik
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 44
Berichten: 45
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Koelvloeistof verversen

 · 
Posted: 01.12.2012 - 21:50  ·  #1
Vandaag heb ik m'n koelvloeistof ververst.
Volgens de kroon olie moest er de rode g12 in dus dat ook gehaald bij m'n vaste automaterialenzaak.
Nu zat er een andere kleur in, groen geloof ik.
Onderaan de radiateur de boel afgetapt en daarna goed doorgespoelt tot er helder water uit kwam.
Alles weer afgevuld met de nieuwe kleur en nu komt het. Na een stuk gereden te hebben bij thuiskomst alles even controleren. Zie ik dat de vloeistof niet helder rood meer is maar dus deels gemengd met de oude vloeistof.. Niet zo mooi natuurlijk.
Dus mijn vraag is eigenlijk: moet ik nog ergens anders iets aftappen en zo ja waar?

Groet Erik
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistof verversen

 · 
Posted: 01.12.2012 - 22:21  ·  #2
Wat ook kan is dat je koelsysteem redelijk vervuild is. Je kunt over enkele maanden nog eens een keer je koelvloeistof verversen door alles af te tappen en dan nogmaals je systeem te spoelen met water.

Wat ik destijds gedaan heb is mijn radiator nog een klein beetje open te zetten waardoor het resterende water er grotendeels via de nieuwe koelvloeistof werd "uitgedrukt". Op het moment dat de vloeistof geel van kleur werd heb ik het kraantje onderaan de radiator dicht gedaan.

Enkele weken terug eens een temperatuur meting gedaan van mijn KVS en kwam toen op bescherming tot -35 graden uit. Gezien de bescherming van de kvs tot -36 graden is, is het grootste gedeelte van het water er op deze manier uit gegaan.
bander
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistof verversen

 · 
Posted: 23.01.2013 - 06:23  ·  #3
Prima idee ik ga het ook doen, het zal alleen maar goed zijn voor de auto.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof verversen

 · 
Posted: 23.01.2013 - 13:35  ·  #4
Quote door bander

Prima idee ik ga het ook doen, het zal alleen maar goed zijn voor de auto.

Ja doen, beter maken loont zeker, succes <_<
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof verversen

 · 
Posted: 25.01.2013 - 15:36  ·  #5
Quote door volvoerik

Vandaag heb ik m'n koelvloeistof ververst.
Volgens de kroon olie moest er de rode g12 in dus dat ook gehaald bij m'n vaste automaterialenzaak.
Nu zat er een andere kleur in, groen geloof ik.
Onderaan de radiateur de boel afgetapt en daarna goed doorgespoelt tot er helder water uit kwam.
Alles weer afgevuld met de nieuwe kleur en nu komt het. Na een stuk gereden te hebben bij thuiskomst alles even controleren. Zie ik dat de vloeistof niet helder rood meer is maar dus deels gemengd met de oude vloeistof.. Niet zo mooi natuurlijk.
Dus mijn vraag is eigenlijk: moet ik nog ergens anders iets aftappen en zo ja waar?

Groet Erik


rechts achter op je motorblok zit een aftappunt voor het blok. Als je die losdraait komt er nog wel wat uit. Er blijft wel een klein beetje achter nog, daar kun je niets aan doen. sleutel 13
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof verversen

 · 
Posted: 25.01.2013 - 16:32  ·  #6
Quote door dennis850estate
Quote door volvoerik

Vandaag heb ik m'n koelvloeistof ververst.
Volgens de kroon olie moest er de rode g12 in dus dat ook gehaald bij m'n vaste automaterialenzaak.
Nu zat er een andere kleur in, groen geloof ik.
Onderaan de radiateur de boel afgetapt en daarna goed doorgespoelt tot er helder water uit kwam.
Alles weer afgevuld met de nieuwe kleur en nu komt het. Na een stuk gereden te hebben bij thuiskomst alles even controleren. Zie ik dat de vloeistof niet helder rood meer is maar dus deels gemengd met de oude vloeistof.. Niet zo mooi natuurlijk.
Dus mijn vraag is eigenlijk: moet ik nog ergens anders iets aftappen en zo ja waar?
Groet Erik

rechts achter op je motorblok zit een aftappunt voor het blok. Als je die losdraait komt er nog wel wat uit. Er blijft wel een klein beetje achter nog, daar kun je niets aan doen. sleutel 13

Prima tip, nu krijg je echt schoon en helder koelwater :love:
Robbar
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 63
Berichten: 614
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof verversen

 · 
Posted: 14.06.2013 - 12:32  ·  #7
Vergeet niet dat er ook koelvloeistof in je kachelradiateur blijft zitten. O-)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof verversen

 · 
Posted: 03.07.2014 - 11:30  ·  #8
Ik ga de mijne binnenkort eens flushen. Lijkt me een goed plan, zit nu allemaal bruine vloeistof in. Beetje oud, volgens mij. Na de flush misschien ook maar vullen met G12.

https://www.youtube.com/watch?v=LSvcEYoYNCo
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistof verversen

 · 
Posted: 03.07.2014 - 12:21  ·  #9
ff opletten of bruin niet olie is.
Bij mijn s70 was het gewoon roest uit het circuit.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof verversen

 · 
Posted: 03.07.2014 - 13:43  ·  #10
Nee t id gewoon roest en troep.
rnieuwenhuijzen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Berichten: 109
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof verversen

 · 
Posted: 09.10.2014 - 15:48  ·  #11
In mijn V70 zit blauwe koelvloeistof. Omdat ik niet weet hoe oud deze is (laatste distributiewissel was in 2012) wil ik deze vervangen. Kan ik dit aftappen en dan vervangen door rode KV of toch beter bij de blauwe houden?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof verversen

 · 
Posted: 09.10.2014 - 20:35  ·  #12
Er hoort groene koelvloeistof in de Volvo (en dan half water/half koelvloeistof). Ik heb bij mij er overigens blauwe Action koelvloeistof ingegooid nadat ik het systeem doorgespoeld had. Kan 2 jaar mee, volgens de verpakking. Daarna weer het echte spul.

De kleur van de vloeistof zegt verder niet zoveel meer, bijna alle soorten worden in meerdere kleuren gemaakt, helaas.. en mengen van verschillende soorten is geen succes als je niet tussendoor spoelt.

Iedere garagist kan de kwaliteit van je koelvloeistof overigens gewoon meten, hoor. Als het nog goed is zou ik het niet gaan vervangen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0