Koelvloeistofdruk te laag

Weird or what?!

 
 
 
 
 
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 03.02.2012 - 17:26  ·  #1
Goedenmiddag allen,

Ik zit met het volgende probleem(pje):

Afgelopen dinsdagmiddag reed ik met mijn auto van Schiphol naar Tilburg, een leuk ritje van 130 km oid.
Op een gegeven moment, op 50km van Tilburg af ofzo haalde ik een andere auto in en toen ik weer invoegde op de rechter rijbaan kreeg ik de volgende melding:
Koelvloeistofniveau te laag! Breng de auto zo spoedig mogelijk tot stilstand! (of woorden van gelijke strekking) Rode alarm driehoekje begon te knipperen etc. Dit alles duurde 1 a 2 seconden. Daarna was alles weer normaal, geen melding meer te vinden.
2 minuten later, exact hetzelfde en weer toen ik een auto inhaalde en weer terugschoof naar de rechter rijbaan. Ook weer 1 a 2 seconden en toen was het weer verdwenen.
Hierna geen last meer van gehad, dus ook geen aandacht aan geschonken.

Afgelopen woensdagmorgen. Het had hard gevroren, -9 was de buitentemp en ik stap in de auto, steek de sleutel in het contact: krijg gelijk (zonder de sleutel om te draaien) dezelfde melding: Koelvloeistofniveau te laag, zet motor onmiddelijk af!
Dus ik de sleutel eruit gehaald en even gewacht. Hierna weer geprobeerd, wederom de melding. Maar ik moest naar mn werk, dus na zo;n 5 minuten proberen toch maar de motor gestart en weggereden, ondanks de melding. Na een paar km, toen de auto iets op temperatuur was ging de melding vanzelf weg. Ook niet meer terug gekomen.
Gistermorgen. Zelfde weersomstandigheden als woensdag, zelfde melding bij het proberen te rijden. Toch weer weggereden en na paar km was de melding wederom weg.
Waarom toch wegrijden? De auto heeft 1 maand geleden een beurt gehad bij de dealer, waarbij dit onder andere gecontroleerd en eventueel bijgevuld is. Dan kan het toch niet zo zijn dat er nu dusdanig weinig inzit dat ik zo'n melding krijg!?
Vandaag weer zo'n 150 km gereden, op geen enkel moment de melding gezien.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Zit er daadwerkelijk iets niet goed? Voor zover ik kan beoordelen zit er voldoende koelvloeistof in. Is het het weer? Waarom krijg ik het de ene keer als ik al een dikke 80km snelweg erop heb zitten en de auto door en door warm is, en de andere keer bij (heel) koude start? Toch maar de dealer bellen cq langsrijden?
Bij voorbaat dank :)

Extra info eventueel: S60 2,4 T Benzine, 228.000 gelopen, bij 224.000 beurt gehad(29 december 2011).
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 03.02.2012 - 17:30  ·  #2
Hmmm,

Zo is mijn audi de soep in gelopen. Niet bij koelvloeistof maar bij olie. Oliedruk was te laag, maar carter was vol....

Ik denk dat het systeem onder een bepaalde druk moet staan om goed te werken. Ik zou er toch mee oppassen. Niet dat je net als ik, op zoek kan naar een andere auto. Misschien is het een lekke pakking of slangetje?
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 03.02.2012 - 17:35  ·  #3
Ik voel me er nog steeds ook niet vrolijk bij nee, dus misschien morgen toch maar even mee langs de dealer.

Wat ik overigens vergeten was te melden: de temperatuur van de motor doet ook niks geks, hij wordt niet buitensporig snel warm, wijzer staat nog steeds netjes in het midden, soms 1mm verder naar rechts heb ik het idee, maar dat is alles. Hij koelt ook netjes af, alles werkt zoals het hoort, alleen dat ik 4x zo'n rare melding krijg klopt niet helemaal :P
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 03.02.2012 - 17:39  ·  #4
Is soms ook vreemd.

Mijn audi deed dat ook. Ging 2 keer per jaar in de noodloop. Bij contact uit en aan, was het weer weg. Bij de garage konden ze niets vinden. Dat had volgens hun met de sensoren van het roetfilter te maken. Die waren nogal gevoelig voor temperatuurwisselingen.

Leuk, die moderne auto's!
Volvomonteurtje
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 03.02.2012 - 21:45  ·  #5
je kan wel genoeg koelvloeistof hebben maar dat hoeft niet te betekenen dat je vorstbeveiliging in orde is .
als de koelvoeistof vervuild of erg oud is heb je kans dat het bevriest .
als er een goedkope waterpomp met een schoepenwiel van geperst papier inzit (ja er is een idioot die dat op de markt gebracht heeft) dat rot je schoepenwiel wel en krijg je minder/geen druk .
of er moet een verstopping in je koelsysteem zitten
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 03.02.2012 - 22:26  ·  #6
Ik zat het net even met m'n pa door te spreken, en ik bedenk me ineens dat ik een vergissing gemaakt heb, zal het ook even aanpassen in de tekst erboven. Het gaat niet om de koelvloeistofdruk, maar om het koelvloeistofniveau.
Anyhow, morgen toch even naar de dealer, vind dit toch wel vreemd. Of de koelvloeistof is niet gecontroleerd, of er is sprake van een elektronica fout.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 03.02.2012 - 23:00  ·  #7
Inderdaad, beter even na laten kijken.
Succes.

N.b.: Zou wel slecht zijn als ze dit bij de beurt niet hebben gecontroleerd, als ik het me goed herinner, was de prijs hoog genoeg.
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 06.02.2012 - 17:17  ·  #8
Zo, even na laten kijken, et was dus een sensortje die wat van slag was. Dus maar even laten herstellen, alles doet et weer naar wens :)
hoepel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel GLD
Leeftijd: 36
Homepage: mjhoepeltransport.…
Berichten: 720
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 06.02.2012 - 20:17  ·  #9
Quote door Tijnieboy

Zo, even na laten kijken, et was dus een sensortje die wat van slag was. Dus maar even laten herstellen, alles doet et weer naar wens :)


Dat is mooi, kan je weer toeren:)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 06.02.2012 - 21:05  ·  #10
Quote door Tijnieboy

Zo, even na laten kijken, et was dus een sensortje die wat van slag was. Dus maar even laten herstellen, alles doet et weer naar wens :)


Mooi dat het allemaal weer in orde is.
Wat zo'n sensor niet allemaal teweeg kan brengen.....
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 23.03.2012 - 14:07  ·  #11
oud topic, maar hij kan toch weer "open", helaas....
Kreeg tijdje terug weer de melding, koelvloeistof laag, stop auto z.s.m. Dat is dus niet de bedoeling, het zou opgelost moeten zijn:o
Symptomen: bij starten voertuig krijg ik de melding. Dan kijk in onder de motorkap naar de voorraad bak: leeg. Dan wil ik het bakje bijvullen, dus draai ik de dop eraf: sissend geluid alsof je een fles cola openmaakt, en het bakje stroomt weer helemaal vol.. Sensortje werkt dus wel naar behoren, die registreert dat het bakje leeg is, maar er is dus een ander probleem.
Dus ik een afspraak gemaakt bij garage, niet de dealer, vandaag langs geweest en daar kwam het volgende uit rollen: Of je hebt een lekkende koppakking, of een gescheurde cilinderkop. Beiden zijn zeer prijzige reparaties. :o Dat is dus flink schrikken na de rekening van afgelopen december bij de dealer.

Gelukkig is mijn broertje in de avonduren nog automonteur, dus kan ik de auto bij hem zetten. A.s. maandag wordt de auto bekeken, en dan heb ik m woensdag of donderdag weer terug. Ben heeel benieuwd wat de kosten gaan worden, maar zal wel weer prijzig wezen :(
Hopelijk is het hierna toch echt over met de reparaties, want zolang heb ik de auto nog niet :P

Ik houd jullie op de hoogte over oorzaak, probleem, prijs etc etc.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 23.03.2012 - 22:34  ·  #12
Controleer ook eens je kachel radiateur... geen lekkage waardoor er lucht in het systeem komt!!

Frans
D5 driver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidbroek
Berichten: 17
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 23.03.2012 - 23:00  ·  #13
Lekke kop is eenvoudig te controleren met een co test op het expansie vat, als de vloeistof verkleurd in het test reservoir is de kop voor 99 procent zeker lek........ Is snel en goedkoop om zekerheid te krijgen.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 24.03.2012 - 01:23  ·  #14
Ben geen techneut maar als iets lek is zou de vloeistof ook weg moeten zijn.
Hij schrijft dat bij het losdraaien van de dop het bakje zich weer vult.

Net of het systeem vacuum zuigt, zou het een vervuiling of verstopping in je koelsysteem kunnen zijn ?.
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistofdruk te laag

 · 
Posted: 24.03.2012 - 07:08  ·  #15
Motortemperatuur en kachel temperatuur zijn beiden perfect in orde ;)
En as maandag wordt de auto nagekeken, dus ook van alles doorgemeten.. Voor de rest ben ik zo technisch als een borrelnoot, dus heb er geen biet verstand van, dat laat ik over aan de monteurs waar de auto nu staat.
Maandag krijg ik telefoon over wat het probleem is/kan zijn en wat het ongeveer zal gaan kosten..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0