Koelvloeistofverbruik Koppaking?

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 39
Berichten: 3724
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistofverbruik Koppaking?

 · 
Posted: 18.11.2025 - 14:33  ·  #16
Even tussendoor, kwam deze gisteren tegen.

https://www.youtube.com/watch?…LL&index=1
ljaarsveld
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 48
Berichten: 27
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistofverbruik Koppaking?

 · 
Posted: 18.11.2025 - 15:58  ·  #17
1,5 maand geleden is idd een nieuw koelvloeistofreservoir geplaats (incl dop ;))
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 38
Berichten: 2095
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistofverbruik Koppaking?

 · 
Posted: 18.11.2025 - 16:36  ·  #18
De enige test waar je op dit moment wat aan hebt is een CO meting in het koelvloeistofvaatje.

Geen CO -> systeem op druk zetten en hopenlijk openbaard zich een lekkage.

Wel CO -> cilinderkop eraf, inspectie op scheuren onderblok, geen scheur, shimmen en terug in elkaar bouwen.

Wel een scheur -> nieuwe revisie motor plaatsen.

Reken op €1500 materiaal voor de koppakking en datzelfde aan arbeid als je het goed wilt doen, kop revisie met kleppen stellen en klepseals e.d. + 2x VVT poulie en distributiesetje e.d.

Quote door Jeroen

1500 is gebasseerd op weg brengen en laten doen?
Ik wil bij de V70 ook de koppakking vervangen, die zou lek zijn hoorde ik. Is ook een 2.5t.
Pakking met klein materiaal is een paar 100 euro dacht ik, kop vlakken 70 euro, en het werk doen we zelf. Dan valt het wel mee toch?
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 2385
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistofverbruik Koppaking?

 · 
Posted: 18.11.2025 - 16:46  ·  #19
Er zijn eenvoudige testkitjes in de handel die op uitlaatgas in de koelvloeistof testen, o.a.
https://www.2cheap.nl/cilinder…er-co.html
maar bij AliExpress zijn ze nog een stuk goedkoper. Die dingen zijn bijna allemaal hetzelfde, je stopt ze op de plek van de dop van het expansievat en ze detecteren CO in de lucht die uit je koelsysteem komt als het heet wordt. Als er CO in zit wordt de blauwe vloeistof geel en heb je een lekke koppakking.
Het is dat je een end van me af woont anders had je de mijne wel kunnen lenen.
B4164t3
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 25
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 / 2025
Subject:

Re: Koelvloeistofverbruik Koppaking?

 · 
Posted: 18.11.2025 - 17:15  ·  #20
En je kunt theoretisch ook nog scheurtjes in de kop hebben.
Dan heb je "geluk" tov scheurtjes in onderblok...
Ik had dat "geluk".
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 38
Berichten: 2095
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistofverbruik Koppaking?

 · 
Posted: 19.11.2025 - 00:25  ·  #21
Quote door B4164t3

En je kunt theoretisch ook nog scheurtjes in de kop hebben.
Dan heb je "geluk" tov scheurtjes in onderblok...
Ik had dat "geluk".


Eigenlijk kan je wat jij zegt hier niet posten c.q. beweren zonder dat je verteld om welke motor het gaat in jouw geval? De 1.6 turbo uit je naam vermoed ik?

Bij een 5 cilinder zal dat namelijk niet voorkomen, dat zijn altijd de bussen bij de 83mm boring motoren die scheuren.

Ik heb afgelopen maandag weer een mooie 5 cilinder closed deck met scherpe nokkenassen en een G30-770 turbo mogen maken:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bergman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 186
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistofverbruik Koppaking?

 · 
Posted: 19.11.2025 - 08:48  ·  #22
Vet hoor!
Waar wordt dat blok straks in gehangen? En is er een vooraf geschatte output of ga je het wel zien?
B4164t3
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 25
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 / 2025
Subject:

Re: Koelvloeistofverbruik Koppaking?

 · 
Posted: 19.11.2025 - 09:33  ·  #23
Het zal best kloppen dat bij dat blok het onderblok nogal gevoelig is, maar als ik 1 ding heb geleerd is het dat ALLES stuk kan haha. Het is alleen de frequentie die verschilt
B4164t3
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 25
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 / 2025
Subject:

Re: Koelvloeistofverbruik Koppaking?

 · 
Posted: 19.11.2025 - 09:34  ·  #24
"Altijd" of "nooit" durf ik bij auto's niet snel te zeggen iig.
ljaarsveld
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 48
Berichten: 27
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistofverbruik Koppaking?

 · 
Posted: 19.11.2025 - 11:51  ·  #25
Vanmorgen toch nog maar eens gekeken bij de start. Er is dan wel degelijk sprake van witte rook. Dat duurt tot het toerental weer tussen 500 en 1000 is gekomen. Zo’n20-30 seconden. Vermoeden: koelvloeistof wordt een cilinder ingedrukt, staat een nacht stil, in de ochtend start, koelvloeistof verbrandt vrolijk mee en creëert witte rook. Verklaart ook het bokkige geluid na de start.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 38
Berichten: 2095
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistofverbruik Koppaking?

 · 
Posted: 19.11.2025 - 14:42  ·  #26
Quote door Bergman

Vet hoor!
Waar wordt dat blok straks in gehangen? En is er een vooraf geschatte output of ga je het wel zien?


Ik heb er al meer met enigsinds gelijke setup gebouwd, een S60R komt dit in.

Met de G30-660 turbo kwamen we op 580pk, dus een voorzichtige schatting is nu ergens tussen de 660pk en 700pk.

Quote door B4164t3

"Altijd" of "nooit" durf ik bij auto's niet snel te zeggen iig.


Helemaal mee eens, maar ik heb er nu ruim 100, tegen de 200 aan, gebouwd van onze 5 cilinders en er is er nooit 1 gescheurd in de kop enkel haarscheurtjes bij bougiegat. Dan durf ik de "nooit" stelling wel te deponeren.

Quote door ljaarsveld

Vanmorgen toch nog maar eens gekeken bij de start. Er is dan wel degelijk sprake van witte rook. Dat duurt tot het toerental weer tussen 500 en 1000 is gekomen. Zo’n20-30 seconden. Vermoeden: koelvloeistof wordt een cilinder ingedrukt, staat een nacht stil, in de ochtend start, koelvloeistof verbrandt vrolijk mee en creëert witte rook. Verklaart ook het bokkige geluid na de start.


CO dus eerst even meten, kop eraf, dan diagnose stellen.
Selected quotes for multi-quoting:   0