Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

Bron: Autoblog.nl

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 07.11.2017 - 16:35  ·  #61
Inderdaad, dan moet je m er nog wel onder schroeven maar dat is niet spannend. In geval van bmw moet je dan in de bc een reset uitvoeren, dat koste toen nog €15 extra.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 07.11.2017 - 16:48  ·  #62
Sleutelen is niet zo'n probleem, ben zelf monteur :-) Als het pas vanaf 2021 in gaat dan zou de D5 het denk ik niet erg vinden als ik hem wat makkelijker zou laten uitademen i.c.m. een tuning... Maar eens goed over nadenken dus.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4113
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 07.11.2017 - 22:10  ·  #63
Quote door Janvis

dan zou de D5 het denk ik niet erg vinden als ik hem wat makkelijker zou laten uitademen

De D5 misschien mag wellicht beter uitademen maar de omstanders ademen slechter in... dat ding zit er niet voor niets onder
Miskoop
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordogne
Leeftijd: 82
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

Roetfilters

 · 
Posted: 01.05.2018 - 21:39  ·  #64
Ergens in 2015 :

Quote door Bigdog

Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.


Hallo Bigdog,
...na het Bo-rent schandaal van half april 2018 is er nog niets gebeurd.
Wellicht omdat de wetgever (parlement en regering) denkt dat de diesel sowieso een aflopende zaak is.
Krachtige taal is voor de Bühne.
Heeft mijn Volvo (YV1SW720211028773) uit 8/2000 een roetfilter en zo ja moet die eens in de zoveel tijd vernieuwd/gereinigd worden ?
Ben benieuwd,
Miskoop
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 01.05.2018 - 21:48  ·  #65
Quote door Bolbo

Quote door Janvis

dan zou de D5 het denk ik niet erg vinden als ik hem wat makkelijker zou laten uitademen

De D5 misschien mag wellicht beter uitademen maar de omstanders ademen slechter in... dat ding zit er niet voor niets onder


Daarom laat ik de egr ook dicht zetten, is het roetprobleem ook verleden tijd en is het fijnstof probleem in de grote steden ook meteen opgelost :P

Ik ben de beroerdste niet hoor O-)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 01.05.2018 - 22:01  ·  #66
De egr doet alleen wat met de stikstofdioxide (nox) dat is een gas...

Interne motorvervuiling los je zeker op met egr dicht.

Ik weet wel dat die retrofit filters niet het eeuwige leven hebben, maar hoe lang geen idee. Wellicht een belletje aan de dealer? Die heeft ze toentertijd ook gemonteerd (incl ikzelf 😂)
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 01.05.2018 - 22:07  ·  #67
EGR zorgt bij deellast voor een minder volledige verbranding waardoor de temperatuur omlaag gaat van de verbranding en daardoor gaat het nox gehalte omlaag. Het neveneffect van een minder volledige verbranding is roet ontwikkeling. Om dat weer op te vangen is het roetfilter bedacht.

Zet je dus de egr dicht zal de roetproductie gereduceerd worden tot een nihil niveau waardoor het roetfilter overbodig wordt. Enige nadeel wat je dan overhoud is een hogere nox uitstoot.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 01.05.2018 - 22:16  ·  #68
Dat EGR gas is dan lekker vuil...

Mijn roetfilter is weg. Weet niet of ik t weer zou doen. Mn koud ruik je m wel meer. Maar ik vermoed dat dit Mn laatste diesel is.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 01.05.2018 - 22:19  ·  #69
Nouja... ik ga er niet al te diep op in.

Uitgangspunt moet zijn geen interne vervuiling vd motor. En dat snap ik maar al te goed. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik zou het daar bij laten.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4113
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 01.05.2018 - 22:24  ·  #70
Alsof je daar niet een beetje eerder van doodgaat.
https://www.google.es/amp/s/ww…m-nox/amp/
Ja ja, auto's afdanken is ook niet goed het milieu en ben ik ook geen voorstander van, en er zullen vast een heleboel dingen veel erger zijn, maar de NOx- en fijnstofuitstoot van je auto moedwillig verhogen heb ik moeite mee. En zelfs mét EGR en roetfilter stoten ze (te)veel rommel uit, maar iig minder dan zonder.

Ik zal wel groen aan het worden zijn nu ik een dochter heb en graag heb dat zij in goede gezondheid de 22e eeuw haalt.
Ik heb ook een gore ouwe diesel maar da's voor de hobby (2000km per jaar) en ik zit te denken om die om te bouwen naar PPO (Puur Plantaardige Olie) maar da's lastig met de APK hier.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 01.05.2018 - 22:32  ·  #71
Quote door Janvis

EGR zorgt bij deellast voor een minder volledige verbranding waardoor de temperatuur omlaag gaat van de verbranding en daardoor gaat het nox gehalte omlaag. Het neveneffect van een minder volledige verbranding is roet ontwikkeling. Om dat weer op te vangen is het roetfilter bedacht.

Zet je dus de egr dicht zal de roetproductie gereduceerd worden tot een nihil niveau waardoor het roetfilter overbodig wordt. Enige nadeel wat je dan overhoud is een hogere nox uitstoot.


toch ontstaat er nog wel degelijk roet, want er wordt nog regelmatig geregenereerd.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 01.05.2018 - 22:34  ·  #72
Ergens snap ik je wel hoor.

Maar ze drijven het hier wel tot waanzin.

Ik rijdt ook in een heerlijke oude stink diesel, maar kom niet in de steden enz.

Egr staat bij mij gewoon open, en cat zit er ook onder. Geen problemen mee. Dus zo gelaten.

Volvo staat er helaas wel bekend om problemen mee te hebben, daarom snap ik de aanpassingen ook wel.

Maar de genoemde punten van janvis dan weer niet. Het word er qua uitstoot (uiteraard) slechter op zei het nox of roet.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 01.05.2018 - 23:19  ·  #73
Quote door Miskoop

Wellicht omdat de wetgever (parlement en regering) denkt dat de diesel sowieso een aflopende zaak is.


Dat zou niet verkeerd zijn en op zich is het ook nog zo.
Maar kijkende naar de gekte in Duitsland en de EU vrees ik dat het nog wel een staartje gaat krijgen.
Kapitaalvernietiging. >_<

Roetfilter goed reinigen en terugbrengen in een (bijna) nieuwstaat ?
Bel eens met Martin van MMTS, hij doet dit regelmatig, ook voor dealers.
Verwacht niet dat hij tijdens dit proces koffie gaat drinken, want tijdens dit proces moeten de temperaturen goed in de gaten worden gehouden.
Wordt het te heet, dan is het meteen einde oefening.
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 02.05.2018 - 03:13  ·  #74
Quote door Janvis

Enige nadeel wat je dan overhoud is een hogere nox uitstoot.


Laat dat nou bij alle kindjes het risico op longemfyseem vergroten....
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

 · 
Posted: 02.05.2018 - 09:44  ·  #75
[rant]
... hetgeen in het niet valt vergeleken met het risico voor diezelfde kindjes om op weg naar school overreden te worden door een e-bike!

Feit is helaas dat wet- en regelgeving heden ten dage meer gedreven lijkt te worden door goedkoop willen scoren door politici in plaats van weloverwogen beleid. Het aantal uitgegeven kentekens is 13,9 miljoen, waarvan 2,9 miljoen diesels (waarvan 1,8 miljoen met Euro 6 classificatie). Blijft ruim een miljoen voertuigen over met lagere classificaties, minder dan een tiende van het geheel. Bron: opendata.rdw.nl
Cijfers over het aantal zeeschepen dat Nederland aandoet heb ik niet voorhanden, maar volgens de kranten stoot de scheepvaart vele malen meer uit dan al het wegverkeer bij elkaar.
Niet om te bagatelliseren, want ik ben zeker van mening dat we beter met onze planeet om moeten gaan! Maar ik wordt af en toe wel erg moe van drog- en doelredeneringen...
[/rant]
 
Selected quotes for multi-quoting:   0