Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

Bron: Autoblog.nl

hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Re: Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters.

· 
Posted: 10.05.2018 - 10:26  ·  #106
Ik bedenk me ineens dat ik jaren geleden een mercedes c220 had.
Een dieselauto die ik met een big smile voor 75% vol gooide met de goedkoopste zonnebloemolie die ik maar krijgen kon.

En hij reed als de beste.

Ik vraag me af hoe het met de uitstoot van een auto is die op zonnebloemolie rijd?
En ik denk dat die 1 en 2 cilinder dieseltjes ook zonder moeite op zonnebloemolie kunnen draaien varen of wat dan ook.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 10.05.2018 - 11:02  ·  #107
...
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 10.05.2018 - 11:14  ·  #108
Quote door Thijs

Quote door ohz274

Quote door Thijs

Quote door JOv70BI

IN zijn algemeenheid dus niet alleen diesel en alleen in westerse landen.
Sterven er elk jaar plm 7.000.000 mensen door luchtvervuiling in de hele wereld, ook dat is maar een klein deel van de wereld bevolking, moeten we daarom gewoon doen alsof dit niet erg is, of waar we wel wat kunnen doen dit nalaten ook al is het maar een beetje?

De politiek nu met popi jopi dat klopt en vooral zeer hypocriet omdat ze werkelijke mogelijkheden al decenia versloffen en nog steeds achterbaks vaak alleen dat doen waar het financieel het minste pijn doet. ( overall kost het dan als het weer eens te laat is veel meer zoals nu bij diesel discussie)

Rijden op diesel gebeurt maar om 1 reden: geld. Als particulier (en ook als bedrijf, trouwens) heb je dus gewoon een keuze. Ik rij meer dan 30dkm per jaar en doe dat gewoon op benzine. Is een keuze. Ik doe dat niet op diesel, omdat diesel de smerigste brandstof is die de mens in voertuigen gebruikt. Het mooie van clichés is, dat ze waar zijn. En dus ook deze: verbeter de wereld, begin bij jezelf.

klopt helemaal, maar dan ook geen barbeque meer, niet meer roken, geen open haard meer, geen vuurwerk afsteken, niet zo hard meer remmen (komt ook fijnstof vrij) en eigenlijk helemaal de auto laten staan, want banden slijten, dus fijnstof. Vliegvakanties? helemaal vervuilend.....
iedereen hier vervuild de aarde, op welke manier dan ook. En daarom begrijp ik deze heksenjacht op diesels van geen kant.

Mijn open haard gebruik ik inderdaad niet meer en vuurwerk afsteken doe ik ook niet. Maar die zaken zijn natuurlijk totaal niet relevant in dit verhaal. Diesel is makkelijk te vervangen, dus waarom zouden we het niet doen. Overigens wordt het 'probleem' vanzelf opgelost, want de automerken stoppen er zelf wel mee. Volvo heeft al aangekondigd dat ze helemaal stoppen met diesel en Toyota en Nissan stoppen met diesels leveren voor de Europese markt. Wat een interessantere vraag is, waarom vind jij dat diesel 'verdedigd' moet worden?

diesel rijden hoeft niet verdedigd te worden, net zomin als fossiele brandstoffen rijden. Ik verdedig mij alleen tegen onzinnige en ongefundeerde argumenten. Hoe verdedig jij je dan tegen je buurman die electrisch rijdt? Vandaag zijn de dieselrijders de zondebok, morgen de benzinerijders. Maar vergeet niet dat we allemaal autorijders zijn die zo hun eigen bijdrage leveren aan de wereldwijde vervuiling.
Waarom een zware T5-R rijden? Je kan ook van A naar B met een klein zuinig autootje.
Allemaal eigen keuzes...gun iedereen die keuzevrijheid. De discussies met de milieufreaken verliezen we toch, want ze hebben toch altijd gelijk.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 10.05.2018 - 11:16  ·  #109
...
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 10.05.2018 - 11:21  ·  #110
...
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.05.2018 - 11:29  ·  #111
Quote door JOv70BI

Quote door ohz274

diesel rijden hoeft niet verdedigd te worden, net zomin als fossiele brandstoffen rijden. Ik verdedig mij alleen tegen onzinnige en ongefundeerde argumenten. Hoe verdedig jij je dan tegen je buurman die electrisch rijdt? Vandaag zijn de dieselrijders de zondebok, morgen de benzinerijders. Maar vergeet niet dat we allemaal autorijders zijn die zo hun eigen bijdrage leveren aan de wereldwijde vervuiling.
Waarom een zware T5-R rijden? Je kan ook van A naar B met een klein zuinig autootje.
Allemaal eigen keuzes...gun iedereen die keuzevrijheid. De discussies met de milieufreaken verliezen we toch, want ze hebben toch altijd gelijk.

A Hans vind je mij een Freak haha.

Neen alle gekheid op een stokje, laten we eens stoppen met discussies en gewoon samen e.a. verwerkelijken, dat gegriep en gezeik gepraat kost alleen maar extra tijd en geld, waar we allemaal de het salaris meebetalen voor dat soort politici/mensen die zeg maar tijdrekken, waar we veel minder geld kwijt zijn als we tijdig de juiste besluiten zouden doorvoeren en handhaven

:happy: hahaha, jij niet John. De echte freaks denken alleen in zwart en wit.
Thijs
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 10.05.2018 - 12:15  ·  #112
Quote door ohz274

Quote door Thijs

Quote door ohz274

Quote door Thijs

Quote door JOv70BI

Sterven er elk jaar plm 7.000.000 mensen door luchtvervuiling in de hele wereld, ook dat is maar een klein deel van de wereld bevolking, moeten we daarom gewoon doen alsof dit niet erg is, of waar we wel wat kunnen doen dit nalaten ook al is het maar een beetje?

De politiek nu met popi jopi dat klopt en vooral zeer hypocriet omdat ze werkelijke mogelijkheden al decenia versloffen en nog steeds achterbaks vaak alleen dat doen waar het financieel het minste pijn doet. ( overall kost het dan als het weer eens te laat is veel meer zoals nu bij diesel discussie)

Rijden op diesel gebeurt maar om 1 reden: geld. Als particulier (en ook als bedrijf, trouwens) heb je dus gewoon een keuze. Ik rij meer dan 30dkm per jaar en doe dat gewoon op benzine. Is een keuze. Ik doe dat niet op diesel, omdat diesel de smerigste brandstof is die de mens in voertuigen gebruikt. Het mooie van clichés is, dat ze waar zijn. En dus ook deze: verbeter de wereld, begin bij jezelf.

klopt helemaal, maar dan ook geen barbeque meer, niet meer roken, geen open haard meer, geen vuurwerk afsteken, niet zo hard meer remmen (komt ook fijnstof vrij) en eigenlijk helemaal de auto laten staan, want banden slijten, dus fijnstof. Vliegvakanties? helemaal vervuilend.....
iedereen hier vervuild de aarde, op welke manier dan ook. En daarom begrijp ik deze heksenjacht op diesels van geen kant.

Mijn open haard gebruik ik inderdaad niet meer en vuurwerk afsteken doe ik ook niet. Maar die zaken zijn natuurlijk totaal niet relevant in dit verhaal. Diesel is makkelijk te vervangen, dus waarom zouden we het niet doen. Overigens wordt het 'probleem' vanzelf opgelost, want de automerken stoppen er zelf wel mee. Volvo heeft al aangekondigd dat ze helemaal stoppen met diesel en Toyota en Nissan stoppen met diesels leveren voor de Europese markt. Wat een interessantere vraag is, waarom vind jij dat diesel 'verdedigd' moet worden?

Blijkbaar voel je je toch geroepen om het te doen. Want de argumenten tegen diesel zijn helemaal niet ongefundeerd. Voorbeelden van slechte argumenten (emotie) zijn: 'Ja, maar, een open haard of bbq-en vervuilt ook' of 'De electrische auto van de buurman vervuilt minder dan jouw benzine auto" (wat overigens nog maar de vraag is). En toch sleep je die er bij om wat te doen, eigenlijk? Als je niet diesel wilt verdedigen, waarom ga je dan de discussie aan?

Overigens rij ik meer dan 80% van mijn kilometers in een zuinig autootje. Met de kilometers die ik maak, was ik met een diesel waarschijnlijk goedkoper geweest. Maar ik heb er voor gekozen om dat niet te doen.

En, nee, mensen de keuzevrijheid geven is niet altijd de juiste manier. Want dan maken ze niet de juiste keuzes. Daar ben jij een voorbeeld van, want je frommelt nog even 'milieu freaks' in je reactie. Je neemt het dus blijkbaar allemaal niet zo serieus.
De overheid zal er voor moeten zorgen dat bv. de diesel verdwijnt. En zal er ook voor moeten zorgen dat we sowieso significant minder fossiele brandstoffen gaan gebruiken. Als de overheid het niet regelt, gaat het niet gebeuren. Gaat het altijd 'eerlijk', 'handig' of 'verstandig'? Nee, maar het zij zo.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 10.05.2018 - 12:27  ·  #113
...
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 10.05.2018 - 12:31  ·  #114
Het leven op deze aarde wordt nog eens strafbaar gesteld... een scheet laten komt een straf op te staan want als je de mens laat beslissen wanneer ze een scheet laten dan doen ze het toch verkeerd..... Leven en laten leven... O nee, toch niet, alleen de mensen met voldoende groene gedachten mogen blijven leven, de rest is slecht....
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 10.05.2018 - 12:59  ·  #115
...
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.05.2018 - 14:07  ·  #116
Quote door Thijs

Quote door ohz274

Quote door Thijs

Quote door ohz274

Quote door Thijs

Quote door JOv70BI

Blijkbaar voel je je toch geroepen om het te doen. Want de argumenten tegen diesel zijn helemaal niet ongefundeerd. Voorbeelden van slechte argumenten (emotie) zijn: 'Ja, maar, een open haard of bbq-en vervuilt ook' of 'De electrische auto van de buurman vervuilt minder dan jouw benzine auto" (wat overigens nog maar de vraag is). En toch sleep je die er bij om wat te doen, eigenlijk? Als je niet diesel wilt verdedigen, waarom ga je dan de discussie aan?

Overigens rij ik meer dan 80% van mijn kilometers in een zuinig autootje. Met de kilometers die ik maak, was ik met een diesel waarschijnlijk goedkoper geweest. Maar ik heb er voor gekozen om dat niet te doen.

En, nee, mensen de keuzevrijheid geven is niet altijd de juiste manier. Want dan maken ze niet de juiste keuzes. Daar ben jij een voorbeeld van, want je frommelt nog even 'milieu freaks' in je reactie. Je neemt het dus blijkbaar allemaal niet zo serieus.
De overheid zal er voor moeten zorgen dat bv. de diesel verdwijnt. En zal er ook voor moeten zorgen dat we sowieso significant minder fossiele brandstoffen gaan gebruiken. Als de overheid het niet regelt, gaat het niet gebeuren. Gaat het altijd 'eerlijk', 'handig' of 'verstandig'? Nee, maar het zij zo.

Thijs, je wint...
Miskoop
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 83
Subject:

· 
Posted: 28.09.2018 - 14:15  ·  #117
Quote door Bigdog

Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters

Hallo,
...hoewel dit bericht uit 2015 stamt is er toch nog niet zoveel gebeurd, dan dat men met oude diesels Utrecht niet meer in kan, al zij het dat men toch al Utrecht niet in kan vanwege de parkeersituatie.
Ik zou wel eens willen weten wat mijn Volvo V70 D5252T YV1SW720211028773 van augustus 2000 en 285.500 km werkelijk uitstoot.
Is er iemand die dat bij benadering weet ?
Bedankt alvast en een goed weekend gewenst,
Miskoop
Diehl5
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 28.09.2018 - 14:28  ·  #118
volvo_s60d5
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 30.12.2018 - 13:00  ·  #119
Tot 2021 voorzie ik weinig problemen gezien de visuele controle op roetfilter alleen van toepassing is dus alleen kijken met apk of ie eronder zit werking is niet te controleren en de wetgeving op apk is nog niet zover dat er een deeltjesmeter in de werkplaats staat en de kosten daarvan zijn voor de kleine garage ook niet gering bedragen van. 19K is niet op te brengen dus voorlopig nog lekker knallen zonder dpf 💪💪
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 30.12.2018 - 13:58  ·  #120
Ik ben geneigd om afkeurend te reageren op eigenaren met doorgeboorde roetfilters.
Mede omdat het rijden achter iemand die zonder dpf rijd of een oudere diesel rijd vaak geen pretje is.

Ik kan best begrip vinden voor de maatregelen die franse overheid treft om het diesel gebruik te ontmoedigen.
Tijdens mijn verblijven in Frankrijk verbaas ik mij telkens over de oude rommel die daar nog weten te conserveren en rond te laten rijden.

Echter snap ik ook heel goed dat men na veel ellende besluit dpf functie te elimineren.

Zelf heb ik een tijd geleden de EGR klep laten uitschrijven, dus waar blijf ik dan met mijn vingertje..

De materie is hypocriet ten top. Diverse steden gaan op slot qua emissie uitstoot en de import voor oude diesels floreert al jaren in Nederland.

Als de overheid echt ballen zou hebben zou het verplicht moeten stellen dat oudere voertuigen die elders niet meer welkom zijn niet geimporteerd mogen worden, en er niet geexporteerd mag worden.

Hoe kan je anders moreel verkopen dat je als land staat voor een schone leefomgeving terwijl je de afkeur naar het Oostblok of verder stuurt.

Dan moet je oude diesel auto’s verplicht in de schredder stoppen.

Niet zo simpel dus....

Selected quotes for multi-quoting:   0