Koop ik een kat in de zak?

 
 
 
 
 
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 23.09.2021 - 09:36  ·  #16
Ik zou altijd uitkijken met ‘daar kan ik prima mee leven’. Nu op dit moment kun je daar prima mee leven, want je wordt ‘verblind’ door het fijne rijden en z’n uitstraling. Maar na een tijdje is er bést een kans dat je spijt krijgt dat je niet voor bepaalde opties gekozen hebt. Je bent een koper, nú heb je de keus, dus zoek naar dat wat je het liefste zou willen hebben.
Als je iets in dit budget zoekt dan zou ik, zoals Brinkie al aangeeft, eerder kijken naar een type 2 V70, model 2000-2007. Vijfcilinder Volvo motor, goede automaat, en voor dat bedrag vind je ze van de laatste jaren dik in de opties. Én je mag er veel meer mee trekken.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 23.09.2021 - 11:09  ·  #17
Ik moet zeggen dat ik niet veel spijt heb van de V70NN met 2.0F, in het begin wel wennen omdat je de motor best ver in de toeren moet doortrekken omdat het een Japanse motor is, het max. koppel van 190 Nm wordt pas bij 4500 toeren bereikt, al zorgt een variabel inlaattraject en VVT er wel voor dat je vrij snel een bruikbaar koppel hebt. Voor het Nederlandse verkeer met max. 100 overdag en 130 's nachts voldoet 145 pk prima, maar er zit een vijfbak in dus op de snelweg maakt de motor vrij veel toeren, bij 130 zit je al voorbij de 3500 toeren. Op vlakke wegen vol met vakantiebagage en vouwwagen erachter rijden is geen enkel probleem, heuvelop in Frankrijk moet je wel terugschakelen, maar dit jaar via Duitsland naar Denemarken had ik daar totaal geen last van, 100 rijden gaat prima. Op lange stukken rijd je dan 1 op 13. In het stadsverkeer gaat het rap omhoog met het verbruik, maar nog steeds niet dramatisch, 1 op 10 gemiddeld (een 2.5T, zeker met automaat, verbruikt aanzienlijk meer).
Inmiddels bijna 60.000 km mee gereden en de enige echte pech werd veroorzaakt door een halve reparatie van de Volvo-dealer bij de vorige eigenaar in Zweden (handig, die volledige onderhoudshistorie!), die had de brandstofpomp vervangen maar vergat de kabelboom te vernieuwen, waarna de stekker op de pomp een jaar later opnieuw wegsmolt. Ieder jaar onderhoud bij Poika, tussen de beurten door een half litertje olie bijgevuld. Verder het normale onderhoud aan een V70NN, bij aankoop zat er een nieuwe ruit in, paar jaar later de achterasrubbers, airco compressor en condensor zijn vervangen, dat soort "bekende" dingen van de V70NN. En zelf de IAQS vervangen omdat ik erg goedkoop aan een nieuwe sensor kon komen, was een fijn klusje...
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 23.09.2021 - 12:36  ·  #18
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 723
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 23.09.2021 - 14:36  ·  #19
Voor een vergelijkbaar bedrag koop je bijvoorbeeld deze:
2.0 Summum uitrusting (leer, xenon, lm velgen, elektrisch verst. stoelen, stoelverwarming),
met handbak, origineel Nederlands mét ingevuld onderhoudsboekje.
Soortgelijke km.stand als de mp auto. Ik kan uiteraard niet zien of het allemaal koosjer is, maar deze ziet er al aantrekkelijker uit vind ik. 't Is maar een idee.

V70NN 2.0 Summum
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 23.09.2021 - 16:47  ·  #20
Het aanbod is groot. Waarom een exemplaar met vraagtekens en ellende kiezen.
De Fjord motor met automaat zou ik zeker vermijden.
Een Volvo 5 cylinder is de juiste keus.
Ik rij er nu 2 weken mee, prima combinatie, goed voor veel zorgeloze kilometers.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 23.09.2021 - 17:20  ·  #21
Quote door Doeke Dobma

Ik doelde niet zozeer op de motorisering maar meer op de opties.

Opties? Je bedoelt stoelverwarming rondom, half-leder (wat in de zomer best fijn is), regensensor en xenonlampen? :)
Alleen dat ik geen high performance audio kan retrofitten, dat is wel jammer.

Maar de belangrijkste "optie" is toch wel de aandrijflijn. Vijfcilinder V70NN zijn redelijk dun gezaaid en best prijzig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0