Koop ik een kat in de zak?

 
 
 
 
 
Newbie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 22.09.2021 - 19:52  ·  #1
De leaseauto moet binnenkort de deur uit en er komt helaas geen nieuwe. Het biedt daarentegen wel de gelegenheid om eindelijk een V70 te gaan rijden :) .

Ik heb er een op het oog met alarmbellen aan alle kanten. Maar wel goedkoop, dus ik ben er toch even gaan kijken...

Het gaat om deze: https://link.marktplaats.nl/m1744317112

Van buiten en van binnen is het werkelijk een plaatje. Super netjes met nagenoeg geen beschadigingen. Mijn huidige auto ziet er na 80k al slechter uit. Daar hield het feest helaas op. Hier komen de alarmbellen:

1. Aan de onderkant zat duidelijk olielekkage, kwam ook naar voren uit het laatste APK-keuring. Volgens de verkoper (een
andelaar) helemaal niet ongebruikelijk. Maar hij moest de volgende dag toch even langs een monteur en dan zou hij er even naar laten kijken. Vandaag kwam het bericht dat het waarschijnlijk de kering tussen de automaat en de bak is. Dure reparatie dus (zijn inschatting was 600 euro).

2. Daarnaast zit er geen, en ik bedoel dan echt geen enkele onderhoudsgeschiedenis bij. Alleen wat verzekeringspaperassen uit Duitsland en een wat Zweeds materiaal.

3. Het is een import auto die na een jaar (en volgens Carfax naar 43k) naar Duitsland is geëxporteerd. Een aantal jaren later is hij weer naar Nederland gebracht.

4.In Nederland is de KM stand netjes te volgen. De stand bij export naar Duitsland lijkt ook logisch. Daartussen is het natuurlijk een groot vraagteken. Daarentegen is het aantal KM per jaar (KM-stand gedeeld door aantal jaren) al best hoog, dus heel veel reden om er aan te twijfelen heb ik niet.

5. De auto staat al 4 maanden bij de handelaar te koop. Nu is de 2.0 liter Ford motor met Ford motor geen lieveling onder de kenners, dus zou dat de reden zijn?

6. De automaat deed het bij het wegrijden perfect. Een half uurtje later had hij bij file rijden wat moeite om een versnelling te kiezen, maar nu ben ik wel echt kritisch.

Vrijdag ga ik een aankoopkeuring laten doen om zeker te weten dat er geen andere problemen zijn buiten de kapotte kering. En dan...

Wat denken jullie? Hard wegrennen en nooit meer naar om kijken? Of is hij het gokje waard?
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 22.09.2021 - 20:15  ·  #2
Wanneer de kilometers belangrijk zijn voor je bedenk dan dat veel kms in Duitsland ook beel veel kms geweest kunnen zijn.

Doet me denken de man die twee keer per week naar Berlijn reed voor zijn handel.
Die auto had er in een jaar 150.000 km op zitten.

De olielekkage kan een aanwijzing zijn.
Dat is geen klacht die typisch onder 300.000 km optreedt.

Wanneer de bak echt aarzelt met schakelen wanneer hij warm is zou ik hem niet laten keuren maar laten staan.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 22.09.2021 - 20:17  ·  #3
Ik zou de auto gewoon laten keuren bij Autobedrijf Polter. Polter zit redelijk in de buurt van de handelaar zo te zien. Ik hoor uitsluitend lovende berichten over Polter op het forum. De eigenaar Poika is bijzonder deskundig, post regelmatig hier onder de nick Blade en is forumsponsor.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 22.09.2021 - 20:26  ·  #4
Ik zou verder zoeken en deze auto laten staan.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 22.09.2021 - 20:43  ·  #5
Even verder kijken loont sowieso, er staat genoeg te koop. Of wat dacht je van een v70n uit de laatste jaren, ook een prachtige auto.
Weet niet of je perse gas zoekt, maar een import uit dl op gas met een onduidelijke onderhoudshistorie zou ik zelf niet zo snel kopen.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 22.09.2021 - 20:48  ·  #6
Je weet dus dat er al dik onderhoud aan zit. Grote kans dat de vorige eigenaar 'm heeft weggedaan ivm die lekkage - en dan ook eerder onderhoud niet meer heeft laten doen. Het ontbreken van elke vorm van historie maakt me dan extra sceptisch. Al helemaal als de historie met meervoudige import meerdervoudige kans geeft op tellerfraude. En die automaat die als ie warm wordt begint te harken, dat kan ook aardig duur worden.

Het is niet dat dit een 'once in a lifetime' kans is. Er staan genoeg Volvo's te koop. Ik zou niet eens gaan kijken.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 22.09.2021 - 21:03  ·  #7
Quote door deusjevo

Ik zou verder zoeken en deze auto laten staan.


+1. Je eigen gevoel laat al de alarmbellen rinkelen, waarom zou je dan toch?

Je totale budget is wellicht flink meer dan die 6750 want dat ga je nodig hebben, ik schat dat er paar duizend bij komt.. Als dat geen punt voor je is kan je het doen, maar dan zijn er ook zat andere aanbiedingen die interessant zijn.

P.S. een automaat mag gewoon NIET vergissen in versnellingen, grote alarmbel hier! Reparatie hiervan is ook zomaar 2000 euro.
Als ik file rij merk ik absoluut geen verkeerde schakelmoment oid of foutjes.
DJ

O ja, keerring vervangen is 6 tot 8 uur werk. Dus 8x het uurtarief + andere zaken die men tegenkomt terwijl men bezig is..
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 22.09.2021 - 21:10  ·  #8
Blijkbaar zoek expliciet naar lpg, wss voor de kosten. Maar waarom kijk je niet naar een diesel?
Voor hetzelfde bedrag koop een 2.4ltr 5cyl euro 4.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 22.09.2021 - 21:57  ·  #9
Een automaat met 2.0 ford motor is een powershift bak. Het is niet de vraag óf die bakken naar de haaien gaan, maar wannéér dat gebeurd. En als tie met een half uurtje file al begint te twijfelen, terug brengen dat ding en niet meer aan terug denken.

Dan bedenk goed als de krukas keering vervangen moet worden de hele bak er achter weg moet. Is echt een puist werk!
Plus dat die krukas keering er niet zomaar tussen uit gaat. Ga er rustig van uit dat je gehele carterventilatie ook gedaan moet worden. Reken erop dat met deze 3 reparaties je al een halve auto van de aanschaf aan achterstallig onderhoud kwijt bent.

Staan laten dat ding en kijken naar een andere wagen!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 22.09.2021 - 22:24  ·  #10
Ik zou hem lekker laten staan. Alleen al vanwege de motorisering, maar dat is persoonlijk. Meer ‘algemeen’, lekkage, twijfelachtige automaat… sla je spaarvarken maar alvast stuk.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 23.09.2021 - 00:11  ·  #11
Dit is echt een auto die beslist NIET een lot uit de loterij is, daarnaast vind ik de uitvoering erg kaal. Ik zou er niet warm of koud van worden, ik zou hier direct aan voorbij lopen en niet enige interesse voor hebben. Het enige interessante bij deze wagen is de prijs, maar dat heeft dan altijd zijn reden.
Zoals gemeld is die Powershift niet de beste automaat (probleem automaat) en daarnaast zal die kilometerstand niet kloppen als er zo’n groot gat zit in de onderhouds historie.
Newbie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 23.09.2021 - 08:31  ·  #12
Bedankt voor alle reacties! Geen twijfel over mogelijk, ik moet deze aan me voorbij laten gaan.

Uitvoering en motorisering zijn niet ideaal, maar kan ik prima mee leven. Blijft desondanks gewoon een mooi auto om te zien en prettig om in te rijden. En als dat de reden is voor de lage prijs, dan kan ik daar goed mee leven.

Reparatie aan de bak, daar kan ik ook nog wel mee leven. Er kon nog flink wat van de prijs wat na de constatering van de kapotte kering.

Kilometrage daarentegen, dat is het grote twijfelpunt. En dat iemand niet eens de moeite heeft genomen om dit te verhullen (lees, alle boekjes weggooien) baart me toch wel de meeste zorgen. 10 of 20K extra prima. Maar het voorbeeld van @Wakkerewilly geeft wel aan dat het ook wel eens een heel ander verhaal kan zijn.

LPG is inderdaad een 'moetje'. Ik rijd tussen de 10.000 en 15.000 km en dan is LPG qua prijs met afstand de beste optie. Diesel zou absoluut de voorkeur hebben, maar dat tikt wel hard aan per maand.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 23.09.2021 - 08:57  ·  #13
Ik heb exact dat model V70 met 2.0F motor, maar dan met handbak, ook import. Het enige positieve puntje was ik kan ontdekken is dat de 2.0F en LPG een uitstekende combinatie is. Voor de rest komt hier een bak ellende: (Terwijl ik op submit klik zie ik dat je er al vanaf hebt gezien, mooi!)

- de powershi(f)t bak, is hier al vermeld, is kwalitatief uitermate teleurstellend en als 'ie nu al begint met problemen, wegwezen.
- er zit een trekhaak op, maar de 2.0F in combinatie met powershift mag maar 1000 kilo trekken, zo zwak is die versnellingsbak (2.0F van MY 2008 met handbak mag 1500 kg trekken)
- de uitvoering is bijna de allerkaalste, op de stoelverwarming en bluetooth telefoonaansluiting na (die zijn standaard in Zweden), met een klein beetje zoeken vind je al gauw eentje die iets meer luxe heeft
- de auto praat Duits tegen je, dus heeft na import nog nooit een Volvo-dealer gezien
- hoewel de 2.0 best een goede motor is, kan makkelijk 3 ton hebben, moet van deze wel iedere 120k de klepspeling worden gecontroleerd en eventueel gesteld. gezien het ontbreken van de historie zou ik daar niet van uit gaan
- van de 2.0F (die op benzine en E85 kan rijden) moet bij iedere 10.000 km de olie worden ververst, omdat bij de start veel brandstof wordt ingespoten (zo meet de computer of er benzine of ethanol in de tank zit). anders heb je kans op olieverbruik. Wederom, geen historie, dus je weet het niet.
- olielekkage is vrij recent en inderdaad lastig te verhelpen

Is LPG een vereiste? 10 tot 15k per jaar gaat prima op benzine. Op benzine, met dat budget, koop er eentje van het vorige model uit 2007 of zo, die zijn nog geen 15 jaar oud dus nog niet interessant voor de zakelijke rijder en kwalitatief enorm goed.
Zoiets als dit: https://www.viabovag.nl/auto/v…en-uw3ew5z
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 23.09.2021 - 09:24  ·  #14
Quote door Newbie

Ik rijd tussen de 10.000 en 15.000 km.


Per jaar?
Ga dan voor benzine, dat verkoopt naderhand makkelijker dan lpg of diesel.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Koop ik een kat in de zak?

 · 
Posted: 23.09.2021 - 09:27  ·  #15
Quote door BBS

Een automaat met 2.0 ford motor is een powershift bak. Het is niet de vraag óf die bakken naar de haaien gaan, maar wannéér dat gebeurd. En als tie met een half uurtje file al begint te twijfelen, terug brengen dat ding en niet meer aan terug denken.

Dan bedenk goed als de krukas keering vervangen moet worden de hele bak er achter weg moet. Is echt een puist werk!
Plus dat die krukas keering er niet zomaar tussen uit gaat. Ga er rustig van uit dat je gehele carterventilatie ook gedaan moet worden. Reken erop dat met deze 3 reparaties je al een halve auto van de aanschaf aan achterstallig onderhoud kwijt bent.

Staan laten dat ding en kijken naar een andere wagen!

Zeker weten? Volgens mij hangt hier gewoon de 'normale' 6-bak achter

Verder zou ik 'm laten staan. Nauwelijks opties, geen onderhoudshistoe en zo'n beetje de goedkoopste (benzine/LPG) V70NN die er te koop staat.
En met die kilometrage zou ik lekker voor benzine gaan.Veel meer zekerheid
 
Selected quotes for multi-quoting:   0