Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 
 
 
 
 
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 07.02.2019 - 20:45  ·  #16
Quote door hermanusb

Om deze reden gebruik ik altijd een dashcam,

Kun je aantonen dat de schade voor ook door de achterop rijder veroorzaakt is.


Ja, de S80 remde op tijd en stond stil met een half meter ruimte tot de voorganger. Toen kwam de achterop rijder die niet op tijd stilstond en achterop botste waardoor de S80 weer op zijn voorganger botste....
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 07.02.2019 - 20:52  ·  #17
Ik heb een rijstijl wat inhoud pittig rijden bij ruimte en hoe drukker het word hoe meer afstand ik aanhou tot mijn voorganger.
Nadeel is dat er wel eens mensen gaan veranderen van rijbaan door de grote ruimte tussen mij en mijn voorganger maar dat neem ik voor lief.

Dit doe ik al 37 jaar en dat heeft me nooit problemen bezorgt.
Midde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 07.02.2019 - 22:27  ·  #18
Is een auto total loss als de schade hoger is dan de waarde van het wrak? Of als de schade hoger is dan de waarde voor het ongeval ?
Daarnaast heb je dus nog dagwaarde en marktwaarde. En idd ik geloof meteen dat verzekeraars hier hun geld mee (terug)verdienen maar volgens mij hoef je geen genoegen te nemen met hun voorstel, dit is immers het geen wat hun het beste uitkomt. Als je de beschikking heb over rechtsbijstand en het voorstel van de verzekeraar idd zo is als je nu schetst zou ik deze inschakelen, waarschijnlijk duurt het wat langer maar ik denk dat je zo de meeste kans maakt om schadeloos gesteld te worden.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 08.02.2019 - 00:44  ·  #19
Een auto is in principe pas total loss als de dagwaarde na herstel lager is dan de reparatiekosten.
De dagwaarde - de restwaarde van het 'wrak' heb je altijd recht op als je de auto wenst te houden.
De verzekering houdt deze waarde aan omdat je anders erop zou kunnen 'verdienen' door het maximale herstelbedrag (is dagwaarde na reparatie) te eisen en vervolgens zelf het wrak te verkopen en de restwaarde nog op te strijken.
Voor de verzekering bestaat er geen marktwaarde.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 08.02.2019 - 10:51  ·  #20
Quote door Vogel

Een auto is in principe pas total loss als de dagwaarde na herstel lager is dan de reparatiekosten.
De dagwaarde - de restwaarde van het 'wrak' heb je altijd recht op als je de auto wenst te houden.
De verzekering houdt deze waarde aan omdat je anders erop zou kunnen 'verdienen' door het maximale herstelbedrag (is dagwaarde na reparatie) te eisen en vervolgens zelf het wrak te verkopen en de restwaarde nog op te strijken.
Voor de verzekering bestaat er geen marktwaarde.


Zonder uitzondering is er geen enkele verzekering die een andere waarde kent dan de te lage waarde.
Behalve als het om de rest waarde gaat, die hebben ze liever zo hoog mogelijk.
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 08.02.2019 - 13:11  ·  #21
Wat volgens mij meespeelt in dit geval is dat AllSecur niet wil dat je de auto houdt en dat er een schadevergoeding wordt uitgekeerd. Ik weet niet of andere verzekeraars daarin je wel een keuze bieden?
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 08.02.2019 - 19:31  ·  #22
Ik had mijn vorige auto's altijd getaxeerd ivm de hoge kilometerstand.
Dagwaarde is dan vrijwel niets. Naar aanleiding van dit verhaal hier mijn eigen Volvo S60 op het internet even getrokken wat de dagwaarde is.
Volvo S60 jaar 2009 2.4 140 pk LPG 250.000 km
Vorig jaar gekocht a 7750 euro met 185.000km.
Dagwaarde nu bij de BOVAG of ANWB 3200 euro.
Auto is in top conditie en dan ga ik op internet kijken om er een te kopen het begint bij 6000 euro.
Dus die dagwaarde is niet rieeel en dat mogen ze ook niet doen.
Maar ik laat mijn Volvo nu ook weer gewoon taxeren voor de zekerheid.

Eric.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 08.02.2019 - 19:52  ·  #23
Zorg er wel voor, als je een auto laat taxeren voor de verzekering.

Dat je ook een polis hebt, die de taxatie waarde vergoed, en dat die de taxatie ook hebben.

Anders heb je er nog niets aan 😉
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 08.02.2019 - 20:04  ·  #24
Dat had ik bij de vorige auto zeker wel.
Midde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 08.02.2019 - 21:38  ·  #25
Quote door eric27

Ik had mijn vorige auto's altijd getaxeerd ivm de hoge kilometerstand.
Dagwaarde is dan vrijwel niets. Naar aanleiding van dit verhaal hier mijn eigen Volvo S60 op het internet even getrokken wat de dagwaarde is.
Volvo S60 jaar 2009 2.4 140 pk LPG 250.000 km
Vorig jaar gekocht a 7750 euro met 185.000km.
Dagwaarde nu bij de BOVAG of ANWB 3200 euro.
Auto is in top conditie en dan ga ik op internet kijken om er een te kopen het begint bij 6000 euro.
Dus die dagwaarde is niet rieeel en dat mogen ze ook niet doen.
Maar ik laat mijn Volvo nu ook weer gewoon taxeren voor de zekerheid.

Eric.


Het is wel een lastig verhaal zo.
Ook ik heb meerdere dagwaarde checks gedaan met mijn eigen auto (s80 2006). 1.5 jaar geleden gekocht voor 6700 euro en nu volgens de checks tussen de 5100 en 5800 waard, heb er 50k bij gereden. Ook heb ik de check ingevuld met 50 en 100k te veel kilometers en zo stort heel snel de waarde in elkaar.
Ik sprak vandaag ook een kennis met een eigen schade bedrijf, hij vertelde mij dat de site van gaspedaal wel eens gebruikt wordt voor het vaststellen van de waarde. Het is dan ook afhankelijk van opties en kilometerstanden of je deze vergelijkingen kan gebruiken. Stel je vind 2 vergelijkbare auto's met dezelfde opties en kilometerstanden, de ene kost 1000 en de ander 2000, dan stellen ze de waarde op zo'n 1250 a 1500 euro.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 09.02.2019 - 10:39  ·  #26
Waarde van een auto is een lastig begrip. Je hebt de waarde in het economisch verkeer, die is vaak niet zo hoog. Meestal wordt de handelswaarde genomen, die is beduidend lager dan de prijs waarvoor auto's online staan. Elke gek kan wel een oude S80 voor 20k online zetten, maar dat betekent niet dat ie dat waard is. Vaak bestaat waarde ook uit een emotionele component die voor de eigenaar deels wordt omgezet in euro's, je kunt je al afvragen of dat reëel is. Plus, dat aan goed onderhoud en een bijgepunte auto wel waarde toegekend moet/mag worden, maar dit moet wel ergens objectief vastgelegd zijn. Zo lang je dat niet hebt laten doen, is op papier de waarde gewoon die van een oude auto met 4 ton op de klok en dát is waar verzekeraars naar kijken. Je zal goed met bewijs moeten onderbouwen waarom jouw auto meer waard is en waarom ze anders zouden moeten rekenen dan nu gebeurt. Anders kan iedereen die een aanrijding heeft gehad wel claimen dat zijn voertuig meer waard is dan een andere die op MP staat.
nonderbe
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Pinte (België)
Berichten: 33
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 10.02.2019 - 02:42  ·  #27
Quote door Piet_piraat
Plus, dat aan goed onderhoud en een bijgepunte auto wel waarde toegekend moet/mag worden, maar dit moet wel ergens objectief vastgelegd zijn. Zo lang je dat niet hebt laten doen, is op papier de waarde gewoon die van een oude auto met 4 ton op de klok en dát is waar verzekeraars naar kijken. Je zal goed met bewijs moeten onderbouwen waarom jouw auto meer waard is en waarom ze anders zouden moeten rekenen dan nu gebeurt. Anders kan iedereen die een aanrijding heeft gehad wel claimen dat zijn voertuig meer waard is dan een andere die op MP staat.


Heel belangrijke nuance inderdaad.
In België kan je de verzekeraar vragen om voor jou een vergelijkbare wagen te vinden. Ze moeten in principe zo'n wagen kunnen vinden voor het bedrag dat zij voorstellen. Als jij dan zegt "ja maar, kijk eens, ik heb een volledige onderhoudshistoriek, daar moet je ook rekening mee houden", dan ligt de bal eigenlijk in hun kamp om een gelijkwaardige wagen te vinden voor je.
Vinden ze er één voor een prijs die onder de waarde van de herstellingskosten ligt, dan moet je kiezen: ofwel aanvaard je de voorgestelde wagen ter vervangen van jouw wagen, ofwel krijg je de waarde van die auto uitgekeerd, en dan sta je zelf in voor de evt. meerkost bij de herstelling van je eigen wagen.

Het lijkt me dat dit in Nederland ook moet kunnen, toch?
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 10.02.2019 - 09:24  ·  #28
Quote door nonderbe

Quote door Piet_piraat
Plus, dat aan goed onderhoud en een bijgepunte auto wel waarde toegekend moet/mag worden, maar dit moet wel ergens objectief vastgelegd zijn. Zo lang je dat niet hebt laten doen, is op papier de waarde gewoon die van een oude auto met 4 ton op de klok en dát is waar verzekeraars naar kijken. Je zal goed met bewijs moeten onderbouwen waarom jouw auto meer waard is en waarom ze anders zouden moeten rekenen dan nu gebeurt. Anders kan iedereen die een aanrijding heeft gehad wel claimen dat zijn voertuig meer waard is dan een andere die op MP staat.


Heel belangrijke nuance inderdaad.
In België kan je de verzekeraar vragen om voor jou een vergelijkbare wagen te vinden. Ze moeten in principe zo'n wagen kunnen vinden voor het bedrag dat zij voorstellen. Als jij dan zegt "ja maar, kijk eens, ik heb een volledige onderhoudshistoriek, daar moet je ook rekening mee houden", dan ligt de bal eigenlijk in hun kamp om een gelijkwaardige wagen te vinden voor je.
Vinden ze er één voor een prijs die onder de waarde van de herstellingskosten ligt, dan moet je kiezen: ofwel aanvaard je de voorgestelde wagen ter vervangen van jouw wagen, ofwel krijg je de waarde van die auto uitgekeerd, en dan sta je zelf in voor de evt. meerkost bij de herstelling van je eigen wagen.

Het lijkt me dat dit in Nederland ook moet kunnen, toch?


Heb je helemaal gelijk in.
Maar dan kom je ook nog eens op het puntje, wat betaal je per maand.

In belgie betaal je de helft meer voor de vergelijkbare verzekering.

Als je in nederland Goed zoekt, dan zul je het zelfde ook kunnen vinden.
Alleen betaal je dan weer na ratio
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Kop staart botsing met S80. Total Loss of niet en wat nu?

 · 
Posted: 20.02.2019 - 20:06  ·  #29
Even een update. Er wordt nu een schadebedrag geboden van 5500 euro of 2600 euro met behoud van de auto.

Het eerste schadebedrag wat werd geboden was 3000 euro. En is verhoogd gezien de staat van de auto, altijd onderhoud bij Volvo dealer en er was onder de 6000 euro geen gelijkwaardige S80 te vinden. Dus dit te overleggen met de verzekeraar heeft zeker zin gehad!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0