Koplampen V70 111 hoger stellen

Koplampen stellen

yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Koplampen V70 111 hoger stellen

· 
Posted: 26.11.2017 - 14:50  ·  #1
De lichtbundel van de koplampen staat bij mij veel te laag. Ik kan ze via het draaiknopje op het dashbord allen lager en niet hoger stellen. Na iedere keuring staat hij te laag afgesteld. Heel vervelend.
Ben nu zelf aan het proberen maar het lukt mijn niet.

Ik probeer met een pijpsleuteltje onder de motorkap, via een gaatje boven de koplamp de hoogte van de lichtbundel af te stellen. Hoeveel ik ook draai de stand van de koplamp veranderd niet. Als je voor de auto staat dan zit er rechts boven de koplamp een stalschroefje wat je met een lange dop kan verstellen. Maar, werkt bij beide koplampen niet.

Kan iemand mij verder helpen?

Het is een V70 2.5T van mj, 2011. met normale koplampen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Koplampen V70 111 hoger stellen

· 
Posted: 26.11.2017 - 15:07  ·  #2
Dit is niet een klusje wat je zonder koplampstel apparaat moet doen.

Je gaat nu dingen verstellen waarvan je niet weet waar ze van zijn, dat resulteert in de tegenliggers onnodig verblinden. Zeer hinderlijk.

Ergens in de deur staat een sticker met de geadviseerd licht daling. Waarschijnlijk 1%.

Die moet je dus eigenlijk ook aanhouden.

Je vaste garage is vast niet te beroerd om ze even netjes af te stellen als service. Het is een werkje van niks.
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 26.11.2017 - 15:16  ·  #3
De dealer heeft ze als 3 keer afgesteld en drie keer ze weer in dezelfde (te) lage stand gezet. In Spanje heb ik het ook een keer laten doen en daar stellen ze ze wel prima af.
Dat ben ik een beetje zat. Het afstellen lijkt mij een fluitje als je weet hoe je het doen moet. Een koppeling vervangen is ook gelukt dus denk ik dat dit ook zou moeten lukken.,,,, :-/
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 26.11.2017 - 15:25  ·  #4
Wat staat er op de sticker in de deur?

Er staat een getal met een % teken en een koplamp afbeelding.

Daar moeten ze op afgesteld worden.

Dus bijv 1.5% per 10m

Of anders gezegd 15mm per meter.

Uiteraard moeten de koplampen gesteld worden met het wieltje (knopje) in stand 0. Des te hoger het getal in het dashboard hoe lager de koplampen gaan staan (belading)

Maar nogmaals, dit moet écht met een koplampafstel apparaat gedaan worden. Alleen dan is er een accurate afstelling, en dus ook de meeste lichtopbrengst!

Bij het vervangen vd koppeling was er ook gereedschap nodig, bij dit klusje heb je dus ook de bijpassende gereedschap nodig.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 26.11.2017 - 15:39  ·  #5
Als je dit doet, zoek dan een vlakke rechte ondergrond op en een muur of garagedeur waar je op kunt schijnen, bij voorkeur savonds, dan zie je wat er gebeurt. En dek de andere koplamp af met een handdoek oid dan zie je goed wat er gebeurt als je gaat draaien. En die 15 mm per meter kun je dan ook doorrekenen naar de afstand die je van de muur af staat, en controleren.

Selected quotes for multi-quoting:   0