Koplampen V70 facelift (2e generatie)

2 verschillende types halogeen koplampen

FullThrottle
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

Re: Koplampen V70 facelift (2e generatie)

· 
Posted: 19.07.2026 - 08:48  ·  #16
Ik heb deze maand weinig tijd maar kon het toch niet laten even te kijken of ik de lens van de gekochte after-market halogeen lamp er af kon krijgen. Die koste mij tenslotte maar een paar tientjes. Een nieuw paar lenzen vind ik absurd duur en dan heb ik dus twee lenzen (links een rechts) waarvan ik er één niet nodig heb. Dit is het resultaat naar 10 minuutjes verwarmen met een föhn en voorzichtig loswrikken met wat plastic verwijderingsgereedschap. Kan even duren maar volgens mij gaat dit dus wel lukken. In augustus ga ik in ieder geval hiermee lekker aan het prutsen. Ik heb eigenlijk liever een mooie lens (over) dan een complete halogeen lamp die ik zowieso niet ga gebruiken,

De foto:
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 19.07.2026 - 15:36  ·  #17
Zou ik ook proberen, lamp heb je toch al.
Paar tientjes niet toch, die dingen staan online vanaf 120 euro per stuk?

Goedkoper kan wel, maar hoe lang dit mooi blijft...
https://nl.aliexpress.com/item/1005006321747522.html
FullThrottle
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.07.2026 - 09:32  ·  #18
Ik heb ook alvast toch maar eens geprobeerd de lamp van binnen helder(der) te krijgen door een microvezel doekje naar binnen te friemelen en de luchtslang van een compressor er op te zetten maar dat werkt bij mij niet. Hooguit als er wat vocht in de lamp zou zitten. Te weinig druk dus van het doekje op de lens van binnen. Er is nog één andere optie zonder de lens daadwerkelijk te vervangen. Die staat hier op ons forum. Anders dus proberen de lens te vervangen en mocht dan niet lukken of te spannend worden voor mij ;) dan zal ik 1-wiel eens vragen hoe ik het hem kan laten doen (dan heb ik dus een tijdje een V70 zonder rechter koplamp of hij moet het ter plekke voor elkaar kunnen krijgen).
J.vd.W.
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 21.07.2026 - 18:34  ·  #19
Quote door FullThrottle

Ik heb ook alvast toch maar eens geprobeerd de lamp van binnen helder(der) te krijgen door een microvezel doekje naar binnen te friemelen en de luchtslang van een compressor er op te zetten maar dat werkt bij mij niet. Hooguit als er wat vocht in de lamp zou zitten. Te weinig druk dus van het doekje op de lens van binnen. Er is nog één andere optie zonder de lens daadwerkelijk te vervangen. Die staat hier op ons forum. Anders dus proberen de lens te vervangen en mocht dan niet lukken of te spannend worden voor mij ;) dan zal ik 1-wiel eens vragen hoe ik het hem kan laten doen (dan heb ik dus een tijdje een V70 zonder rechter koplamp of hij moet het ter plekke voor elkaar kunnen krijgen).

Hij heeft de koplampen vaak gereviseerd op voorraad. Ik heb het ook laten doen door hem en het resultaat is fantastisch. De auto ziet er frisser uit. Het is niet voor niets, maar dan heb je wel wat.
FullThrottle
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2026 - 15:21  ·  #20
Vandaag op m'n gemakkie in de buitenruimte de lens verwijderd van de aftermarket halogeen koplampunit. Was met een föhn een half uurtje werk. Nu moet ik nog de lens van m'n, ik vermoed, originele xenon lampunit verwijderen. Ik hoop dat dat net zo makkelijk gaat. Wordt dus nog vervolgt.

De foto's:

vuurenaa
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Homepage: restauratieatelier…
Subject:

· 
Posted: 10.08.2026 - 11:32  ·  #21
Ik ga deze even volgen, vooral dat van de orginele lens.
FullThrottle
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.08.2026 - 20:44  ·  #22
De vervolgstap kan nog wel ff een paar weken duren. Ik las op het forum dat zwarte Bison Poly Max express gebruikt was als kit. Ik neem aan dat die kit prima is voor dit klusje? Ik moet er voor de zekerheid wel een dag voor uit trekken. En een koplampunit van zo'n 50,- , die je toch over hebt, uit elkaar trekken is niet zo spannend. Een xenon koplampunit, die je niet kunt missen en al snel 200,- kost, uit elkaar te trekken is toch wat anders. Het eerst goed kitvrij maken van de unit is denk ik het lastigste.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.08.2026 - 23:04  ·  #23
Bison Poly Max heb ik wel gebruikt jaren terug, waren wel glazen koplampen maar dat zal niets uitmaken lijkt me.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: 14.08.2026 - 07:07  ·  #24
Quote door FullThrottle

Een xenon koplampunit, die je niet kunt missen en al snel 200,- kost, uit elkaar te trekken is toch wat anders. Het eerst goed kitvrij maken van de unit is denk ik het lastigste.

Ik heb om die reden besloten het toch maar niet zelf te doen en 1wiel te vragen. De Xenon headunits zijn misschien via de dealer nog te krijgen, maar niet via de reguliere autoonderdelenhandel. Gebruikt heb je dezelfde issues...

Het wordt tijd dat ik m'n 340 weer op de weg krijg, klussen aan je dagelijkse wagen is een stuk lastiger als er geen reserve beschikbaar is.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.08.2026 - 09:31  ·  #25
Fiets als reserve? :D Is nog dichterbij ook want vaak kan je binnendoor.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.08.2026 - 14:34  ·  #26
Woon-werk is 62 km enkele reis met de auto in 48 min, 59 km fietsend in maar 4h (uitgaande van een conditie die ik niet heb) en ik loop al liever dan dat ik fiets. (56 km lopend, 10.5 uur)

Ik lap Lijntje wel op, is veel minder werk en zou m'n hobby moeten zijn.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.08.2026 - 18:32  ·  #27
Haha, maar wel dichterbij dus
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.08.2026 - 05:12  ·  #28
Met de fiets en lopend is de lijn rechter... maar toch gaan er verse koplampen in (om weer on-topic te komen). Met alles dat aan het huis moet gebeuren (incl spullen verplaatsen) kan ik de wagen niet ettelijke dagen missen.
Selected quotes for multi-quoting:   0