Koppakking?

 
 
 
 
 
Mike-V70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 631
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Koppakking?

 · 
Posted: 23.05.2014 - 17:39  ·  #1
Eergisteren reed ik 9km naar mn afspraak toe, daar aangekomen sloeg spontaan mijn BC op Motor oververhit en sprong de meter van de temp naar het rood. Helemaal niks aan de hand geweest onderweg echt in 1x binnen een 30sec.

Ik stap uit... 10meter spoor koelvloeistof. Volvo Assistent gebeld... 2uur later sleepwagen.

Dealer dacht eerst de thermostaat of een leiding... helaas nu blijkt uit eerste onderzoek dat de koppakking kapot is en de cilinders afgevlakt moeten worden. Kosten 2000k.

4weken terug is de automaat gereviseerd na veel gedoe binnen de garantie voor 3k heb ik vernomen.(retail prijs) garantie net 14dgn over.

5,5k schade in 12weken...

Wat zeggen jullie hiervan? Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? De automaat wissel/revisie?

Het is een Benzine S80 uit 01 automaat, 195dz km, volledige Volvo dealer onderhouden.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 23.05.2014 - 19:00  ·  #2
Quote door Mike-V70



Ik stap uit... 10meter spoor koelvloeistof. Volvo Assistent gebeld... 2uur later sleepwagen.

Dealer dacht eerst de thermostaat of een leiding... helaas nu blijkt uit eerste onderzoek dat de koppakking kapot is en de cilinders afgevlakt moeten worden. Kosten 2000k.

4weken terug is de automaat gereviseerd na veel gedoe binnen de garantie voor 3k heb ik vernomen.(retail prijs) garantie net 14dgn over.



Bij een lekke koppakking trek je in de regel niet een kort en heftig spoor......... Waarom verdenkt men de koppakking? Of is het een sluwe dealer en hoopt zo nog iets terug te verdienen van de automaat reparatie............Dat is mijn eerste gedachte.
davyv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 23.05.2014 - 20:12  ·  #3
Ik zet hier ook me vraagteken bij.dealers hebben het slecht tegenwoordig en willen graag sleutelen.ik zou hem eerst nog eens door een ander bedrijf laten beoordelen.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 23.05.2014 - 20:51  ·  #4
Een spoor van 10 meter via de koppakking lijkt me niet aannemelijk. Of die heeft al langer gelekt en de koelvloeistof heeft zich verzameld op afdekkingsplaat die onder de motor zit, en zich in een scherpe bocht geloosd. Klinkt ook niet logisch, hè. Eerder een lekke slang of radiator. Of een kapotte thermostaat.
Mike-V70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 631
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 23.05.2014 - 21:00  ·  #5
Ja he, Thermostaat hebben ze vervangen, dit verhielp de euvel niet. Vaag he?

Ze willen meteen de distri ook meenemen...want ja.die is 50k km geleden vervangen (4jr terug) Als die toch uitklaar is....is de motto.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 23.05.2014 - 21:54  ·  #6
Wat is er nou precies gebeurd ?
Slang geknapt, flink koelvloeistof gelekt en als gevolg de koppakking eruit ?
Niet leuk.
Misschien ook maar eens kijken naar een andere motor met weinig kilometers en garantie ?
Mike-V70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 631
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 23.05.2014 - 22:07  ·  #7
Inderdaad wat is er precies gebeurt, heel eerlijk niet veel. Een normale rustige rit van 8km. Opeens de motor in 1 slag in het rood en een spoor koelvloeistof in de straat daar. Vaag he? In de tussentijd dat Volvo assist kwam dacht ik er over na...(duurde ruim twee uur ipv een uur) Ik dacht een simpel koelvloeistof slangetje. rondom het koelvloeistof tank. De dop eraf gedraaid en de dop was aan de binnenzijde nat rondom (dus de hele groene dop was nat). Iets is aan de kook gegaan/of over de kook. Ik heb eigenlijk nooit een koelvloeistof dop aan de "binnenkant/onderkant" nat gezien...ja als je wat knoeit maar niet zo.
Chris de Vries
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 51
Homepage: Www.stalhetpeertje…
Berichten: 366
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 23.05.2014 - 22:17  ·  #8
Als je een spoor van 10 meter trekt, zou je een gat oid moeten kunnen zien, slang, of ergens aan het blok. Is dat ook zo?

Ik heb zelf twee keer de koppakking van (de)zelfde D5 stuk gehad, beide keren was er geen sprake van plotseling koelwater verlies. Enkel interne druk opbouw in het blok in combinatie met verbruik van koelwater. Ik heb de tweede niet laten maken, ivm ernstige twijfels over het onderblok. Als het goed is rijdt ie nu ergens in Polen ofzo.
Mike-V70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 631
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 24.05.2014 - 07:36  ·  #9
Ik kwam zelf niks geks tegens onder de kap.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 43
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 24.05.2014 - 11:28  ·  #10
klinkt heel raar, zelfs al zou je koppakking naar buiten lekken (wat op zich wel mogelijk is) dan zou je niet in een keer al je koelwater kunnen verliezen. de ruimte tussen je kop en je blok waar de pakking zit is gewoon niet groot genoeg daarvoor. ik verdenk ook een geknapte of losgekomen slang, dit is ook veel aannemelijker dan een koppakking die plotseling zo ver open breekt. Koppakkingen zijn behoorlijk sterk en de afstand van de koelkanalen en de buitenkant van je blok op de plek van je pakking is behoorlijk groot, daartussen kom je eerst nog je oliekanalen tegen dus dan zou er ook geen olie meer in je blok moeten zitten.
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 53
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 24.05.2014 - 14:02  ·  #11
ik zou hem naar een andere garage slepen, second opinion zeg maar, ik ken dit verhaal(ook zelf) alleen met een springende slang, gat in de radiateur, maar niet een koppakking.
Je bent gelijk gestopt, dus grote kans dat alles nog wel goed is gegaan.
Ik zou het koelsysteem op druk laten zetten O-)
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 24.05.2014 - 15:49  ·  #12
Is je oliekoelertje aan de achterkant van het carter niet gescheurd? Of een van de twee waterslangen die daar heen lopen afgeknapt. Koppakking zal nooit zo'n groot lekspoor geven.

Mvg,Frans
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 24.05.2014 - 16:19  ·  #13
Vind het niet raar een spoor van 10 meter , als de druk uit de cilinder in de koelcircuit komt dan gaat het via de overloop eruit en zie je voor de rest niets .

Een koppakking heeft ook niet het eeuwige leven en slijt ook , de auto is inmiddels ook 11jaar oud .

Je hebt alleen wel erg pech zo , eerst de bak en nu dit .
Mike-V70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 631
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 24.05.2014 - 21:35  ·  #14
De auto staat nu bij de aankoop dealer, zij zullen de auto gaan onderzoeken nu. (telefonisch hadden de twee dealers al informatie uitgewisseld)
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 53
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Koppakking?

 · 
Posted: 25.05.2014 - 15:12  ·  #15
fingers crossed
 
Selected quotes for multi-quoting:   0