koppeling issue

wie heeft tips

elevating
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

koppeling issue

· 
Posted: 20.12.2017 - 12:07  ·  #1
Sinds een poosje last van het volgende:

Tijdens rijden van de ene naar de andere versnelling is soms een tik te horen, vergelijkbaar met een niet helemaal in getrapte koppeling. Dit is niet altijd, en ook in willekeurige versnellingen.

Het wordt nog wat lastiger:
Bij een koude motor (dus ook bak) heb ik nergens last van. Ik kan zo snel schakelen als ik zelf wil en kan. Is het spul warm, dan moet ik schakelen als een 85 jarige om het soepel te laten verlopen. Wil ik te snel, voel ik iets weerstand in de pook en is de tik te horen (net niet helemaal ontkoppeld dus).

Sta ik stil (dus alles goed warm), bak in neutraal, draaiende motor. Trap koppeling in en wil naar 1, ik voel dat het niet gaat zoals het hoort. Ga ik terug naar neutraal, houd koppeling ingetrapt, weer opnieuw naar 1, dan is er weer niks aan de hand. Ga ik naar 2 (koppeling nog steeds ingetrapt) niks aan de hand. Laat ik de koppeling los, auto rijd, koppeling in, naar 2, dan weer weerstand.

Zodra ik dus de koppeling een keer losgelaten heb is het probleem er, tenzij ik super langzaam schakel.

Nou is mijn eerste ingeving: dit probleem is temperatuur gerelateerd. Het lijkt wel of er een luchtbel ontstaat die met schakelen even in de weg lijkt te zitten omdat die niet snel genoeg weg kan. Kan dit met oude olie te maken (ik weet namelijk niet hoe oud de olie is) en moet ik dit in de bak of in de koppeling zoeken?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: koppeling issue

· 
Posted: 20.12.2017 - 13:55  ·  #2
Een versleten (tweede...) koppeling bij een R met zo'n km-stand lijkt me geen onmogelijkheid, om het zacht te zeggen.
Ik heb ook de olie in mijn zesbak (M66) vervangen toen ik de auto kocht bij ongeveer 235.000km, ook vanwege een beetje harkerig schakelen en af en toe moeilijk in de 1 en achteruit gaan (vooral koud). Ik heb niet de indruk dat het echt veel geholpen heeft, maar kwaad kan het zeker niet, en jouw bak heeft nog een hoop meer kms gemaakt dan de mijne. Toen ook maar de remvloeistof (incl koppeling) vervangen, dat bleek hard nodig, maar ook daardoor is het niet volledig weggegaan.
Versleten schakelbusjes, zeker met jouw km-stand, zou ook niet verrassend zijn. Die zitten geloof ik onder het luchtfilter (tenminste bij mijn versie). Hiermee bedoel ik de koppelstukjes die de kabels tussen de pook en de bak verbinden. Ik weet niet of die los te krijgen zijn maar iemand hier op het forum had ze van teflon materiaal laten draaien.
Dus ik zou eerst makkelijk (en redelijk goedkoop) beginnen, en als het dan niet merkbaar beter wordt, dan pas de koppeling en bak zelf gaan verdenken, tenzij er iemand een betere diagnose kan stellen obv je symptomen.
elevating
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 20.12.2017 - 14:47  ·  #3
Het gekke is, bij slijtage delen zouden de problemen er continue moeten zijn. Bij koud motor en bak zijn ze weg, dus bijvoorbeeld
schakel busjes lijkt mij uitgesloten.

Hoe lang gaat een koppeling bij gunstig gebruik mee dan?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2017 - 15:41  ·  #4
Kan, maar niet per sé. Met warmte zetten bepaalde delen (incl vloeistoffen) uit waardoor spelingen etc anders kunnen worden, dus temperatuur kan wel een rol spelen bij kabels, tandwielen, lagers etc. Heel waarschijnlijk is het misschien niet, maar zou toch kunnen.

Ik denk dat bij normaal gebruik een koppelingsplaat bij zo'n 3 ton wel aardig op is? Zelf geen ervaring mee, ga een beetje af op wat ik wel een lees. Maar ja, wat is normaal gebruik (stoplichtsprintjes met de R, veel snelweg of juist start-stopstads- of fileverkeer, aanhanger/caravan trekken ja/nee...), en wat deden de vorige eigenaren, dat weet je ook niet.
elevating
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 20.12.2017 - 17:08  ·  #5
Speling lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk, en wel om het volgende: als je de koppeling ingetrapt houd en meerdere keren door de versnellingen heen gaat dan gaat alles wel goed. Speling is dus uitgesloten want dan zou die het warm gewoon continue niet goed moeten doen.

Ik kan de juiste papieren even niet terig vinden, maar ik weet dat deze koppeling nog geen 100.000 km oud is. Stuk kan het altijd, maar dat lijkt mij wel heel snel.

Maar iemand met vloeistoffen, kan ik daar iets verversen?
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2017 - 17:27  ·  #6
Koppeling kan dan wel pas 100.000 km geleden geplaatst zijn, maar als deze niet op de juiste manier en met behulp van het juiste gereedschap (de koppeling moet nl. spanningsloos worden gemonteerd) is gemonteerd, zou het zo maar eens kunnen dat deze nu toch op is... Zie het andere actuele topic mbt koppelingsperikelen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 20.12.2017 - 18:47  ·  #7
De ‘nieuwe’ koppeling kan ook gemonteerd zijn met verkeerd vet op de prise as. Plaat gaat dan zogenaamd ‘plakken’ wat resulteert in slecht schakelen omdat ie niet goed ontkoppelt. Hij glijd dan niet goed over de prise as.

Kan overigens ook door roest komen.
elevating
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 20.12.2017 - 20:20  ·  #8
@Blade

Dat is wel iets waar ik me verder in ga verdiepen, dat over dat vet. Wel vreemd dat ik er nu pas last van krijg.

Roest kan ook een streep doorheen, ook dan zouden de problemen er continue moeten zijn.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.12.2017 - 20:31  ·  #9
Ik heb het al eens eerder gezien dat er keramisch vet was gebruikt (wit vet is dat) word ook bij remmen gebruikt.

Nadeel van dat vet is dat het brokkelig en hard word na verloop van tijd. Beter is dan nog kopervet. Ook voor remmen.

Ik gebruik zelf speciaal vet van Sachs. Speciaal voor prise assen en druklagers.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 20.12.2017 - 23:04  ·  #10
Even optimistisch gedacht: Kan het niet gewoon lucht in de leiding zijn?
elevating
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 21.12.2017 - 06:27  ·  #11
Lucht lijkt mij ook het meest waarschijnlijke hoor (dat zet snel uit bij hogere temperaturen). Maar hoe kom ik daarachter?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.12.2017 - 09:38  ·  #12
Ontluchten en zien of het beter wordt. Beter vervang je dan meteen de remolie voor verse, tenzij dat in het laatste jaar nog gedaan is.
Als je geen idee hebt hoe dat goed te doen, dan beter door een garage laten doen. Het is niet moeilijk (hetzelfde als de remklauwen) maar gaat wel makkelijk verkeerd (je kan niet zo makkelijk werken bij de ontluchtingsnippel van de koppeling, die steekt uit de versnellingsbak aan de voorzijde) en als je er lucht inzuigt bij het op laten komen van het pedaal ben je nog verder van huis. Ook dat is wel weer op te lossen maar vergt wel enige handigheid / ervaring en het liefst twee personen (een aan de ontluchtingsnippel en 1 die het koppelingspedaal bedient; of je moet een andere methode gebruiken).
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 21.12.2017 - 10:12  ·  #13
Quote door Blade

Ik heb het al eens eerder gezien dat er keramisch vet was gebruikt (wit vet is dat) word ook bij remmen gebruikt.

Nadeel van dat vet is dat het brokkelig en hard word na verloop van tijd. Beter is dan nog kopervet. Ook voor remmen.

Ik gebruik zelf speciaal vet van Sachs. Speciaal voor prise assen en druklagers.

Ik begreep juist dat kopervet niet zo goed was voor het remmenwerk.
Althans in combinatie met je ABS.

Of dit enkel voor mijn keramische remmen telt weet ik niet.

Maar als een goede monteur mij verteld beter keramisch vet gebruiken voor de remmen dan geloof ik het wel.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.12.2017 - 11:02  ·  #14
Wordt nogal verschillend over gedacht... mijn garage zei t zo: als je een Ferrari hebt, dan geen kopervet; voor de Volvo prima spul🤓

Ik gebruik voor de remmen overigens altijd Ate Plastlube. Nooit meer piepende remmen gehad👍
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.12.2017 - 11:08  ·  #15
Ik gebruik die keramische troep nooit meer. Als het wat ouder word, dan word het een soort kauwgom.

Bosch heeft overigens ook mooi doorzichtig remmen vet!

Mocht ts de koppeling willen ontluchten met een apparaat die daarvoor bestemd is, je bent welkom.

Selected quotes for multi-quoting:   0