Sinds een poosje last van het volgende:
Tijdens rijden van de ene naar de andere versnelling is soms een tik te horen, vergelijkbaar met een niet helemaal in getrapte koppeling. Dit is niet altijd, en ook in willekeurige versnellingen.
Het wordt nog wat lastiger:
Bij een koude motor (dus ook bak) heb ik nergens last van. Ik kan zo snel schakelen als ik zelf wil en kan. Is het spul warm, dan moet ik schakelen als een 85 jarige om het soepel te laten verlopen. Wil ik te snel, voel ik iets weerstand in de pook en is de tik te horen (net niet helemaal ontkoppeld dus).
Sta ik stil (dus alles goed warm), bak in neutraal, draaiende motor. Trap koppeling in en wil naar 1, ik voel dat het niet gaat zoals het hoort. Ga ik terug naar neutraal, houd koppeling ingetrapt, weer opnieuw naar 1, dan is er weer niks aan de hand. Ga ik naar 2 (koppeling nog steeds ingetrapt) niks aan de hand. Laat ik de koppeling los, auto rijd, koppeling in, naar 2, dan weer weerstand.
Zodra ik dus de koppeling een keer losgelaten heb is het probleem er, tenzij ik super langzaam schakel.
Nou is mijn eerste ingeving: dit probleem is temperatuur gerelateerd. Het lijkt wel of er een luchtbel ontstaat die met schakelen even in de weg lijkt te zitten omdat die niet snel genoeg weg kan. Kan dit met oude olie te maken (ik weet namelijk niet hoe oud de olie is) en moet ik dit in de bak of in de koppeling zoeken?
Tijdens rijden van de ene naar de andere versnelling is soms een tik te horen, vergelijkbaar met een niet helemaal in getrapte koppeling. Dit is niet altijd, en ook in willekeurige versnellingen.
Het wordt nog wat lastiger:
Bij een koude motor (dus ook bak) heb ik nergens last van. Ik kan zo snel schakelen als ik zelf wil en kan. Is het spul warm, dan moet ik schakelen als een 85 jarige om het soepel te laten verlopen. Wil ik te snel, voel ik iets weerstand in de pook en is de tik te horen (net niet helemaal ontkoppeld dus).
Sta ik stil (dus alles goed warm), bak in neutraal, draaiende motor. Trap koppeling in en wil naar 1, ik voel dat het niet gaat zoals het hoort. Ga ik terug naar neutraal, houd koppeling ingetrapt, weer opnieuw naar 1, dan is er weer niks aan de hand. Ga ik naar 2 (koppeling nog steeds ingetrapt) niks aan de hand. Laat ik de koppeling los, auto rijd, koppeling in, naar 2, dan weer weerstand.
Zodra ik dus de koppeling een keer losgelaten heb is het probleem er, tenzij ik super langzaam schakel.
Nou is mijn eerste ingeving: dit probleem is temperatuur gerelateerd. Het lijkt wel of er een luchtbel ontstaat die met schakelen even in de weg lijkt te zitten omdat die niet snel genoeg weg kan. Kan dit met oude olie te maken (ik weet namelijk niet hoe oud de olie is) en moet ik dit in de bak of in de koppeling zoeken?