Koppeling zit vast, olie lekkage onder auto

Versnellingsbak zit net zo vast

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 37
Homepage: o550.nl
Berichten: 3089
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Koppeling zit vast, olie lekkage onder auto

 · 
Posted: 11.07.2022 - 21:49  ·  #1
Vandaag met de V70 naar Dokkum voor uitlijnen. We rijden er naar toe omdat de auto net klaar is, alle nieuwe onderdelen zitten er in.
Ik zet de auto daar op de oprit, trap de koppeling in, pedaal schiet door met een bonk, komt niet meer terug, en de versnellingspook gaat geen kant meer op.
Uitstappen, beetje vreemde branderige lucht, en er lekt wat licht groene olie onder de motor. Beetje vooraan, koppeling zijde.

Nou dat weer!!
Met een beetje geluk kan ik morgen de auto op een aanhanger naar Frank brengen. Hij dacht aan een geknapte slang, en of er nog olie in het remvloeistof reservoir zit. Kan ik morgen pas bekijken als dat door gaat.

Iemand ideeën? Behalve dat ding de sloot in rijden, dat had ik zelf al bedacht
1-wiel
Standkachel deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2711
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Koppeling zit vast, olie lekkage onder auto

 · 
Posted: 11.07.2022 - 22:15  ·  #2
Druklager defect..

Remvloeistof reservoir zal niet helemaal leeglopen omdat de koppeling de vloeistof uit het bovenste gedeelte van het reservoir gebruikt, dit is een veiligheid, bij lek koppelingssysteem verlies je nooit alle remvloeistof....
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koppeling zit vast, olie lekkage onder auto

 · 
Posted: 12.07.2022 - 17:06  ·  #3
Eerst even kijken of de slang bij de hulpkoppelingscillinder er nog wel aan zit. Daar zit een borgclipje op en die houdt de slang vast aan de hulpkoppelingscillinder.

Als die vast zit en je ziet daar geen lekkage dan is het waarschijnlijk je druk lager.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koppeling zit vast, olie lekkage onder auto

 · 
Posted: 13.07.2022 - 08:43  ·  #4
Wanneer heb je voor het laatst de remvloeistof in de koppeling vervangen? Als die lichtgroen is, was die ook wel danig over tijd... het aangetrokken vocht kan ook voor corrosie in je hulpkoppelingscylinder hebben gezorgd, waardoor die kaduuk gegaan is. En ja, remvloeistof wordt echt groen als je 'm maar lang genoeg laat zitten, dat ben ik al tegengekomen bij een vorige auto. En theebruin bij een andere...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5803
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koppeling zit vast, olie lekkage onder auto

 · 
Posted: 15.07.2022 - 09:22  ·  #5
Kleur remvloeistof valt wel mee. De slang naar de koppeling blijkt doorgesleten onder de luchtfilter bak. Maar dat had Jeroen ondertussen ook vastgesteld, nieuwe slang is onderweg. Is wel tweede doorslijt issue bij deze auto binnen paar maanden, Auto is van 2004.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koppeling zit vast, olie lekkage onder auto

 · 
Posted: 15.07.2022 - 10:26  ·  #6
Ah kijk, mooi dat het dan weer opgelost is met een nieuw slangetje, verse remvloeistof en een flinke schoonmaakbeurt daar onder de luchtfilterbak, want remvloeistof is niet bepaald vriendelijk voor gelakte oppervlakken, ik zou het goed schoonspoelen. Maar dat zullen jullie allicht wel weten :-)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 37
Homepage: o550.nl
Berichten: 3089
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koppeling zit vast, olie lekkage onder auto

 · 
Posted: 15.07.2022 - 22:47  ·  #7
Remvloeistof is vorig jaar vervangen, maar ik wist niet dat de koppeling uit het zelfde potje drinkt.

Inderdaad Frank, zit net te denken, misschien is er ook wel een airco leiding lek op dezelfde manier...
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 37
Homepage: o550.nl
Berichten: 3089
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koppeling zit vast, olie lekkage onder auto

 · 
Posted: 18.07.2022 - 13:15  ·  #8
Nieuwe slang zit er in, auto rijdt weer! :D

Vers Michelin rubber ligt om de zomervelgen, 28 juli poging 3 voor uitlijnen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0