Koppelingspedaal blijft hangen, komt maar langzaam omhoog

 
 
 
 
 
SietseW
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Koppelingspedaal blijft hangen, komt maar langzaam omhoog

 · 
Posted: 14.11.2023 - 08:12  ·  #1
Mensen,

Ik heb een V70 2.0T uit 2010. En afgelopen zomer voor het eerst gehad dat het koppelingspedaal af en toe bleef hangen. De afgelopen maanden gebeurde dit misschien eens in de maand een keer maar sinds gisteren is het blijvend en is er bijna niet meer mee te rijden.
Ontkoppelen gaat altijd goed maar de koppeling op laten komen dus niet, als het pedaal eenmaal omhoog is is er geen slip. De volvo garage hier in Apeldoorn geeft aan niet eens tijd te hebben voor een diagnose dus ik moet zelf maar naar een oplossing op zoek. Ik beschik over sleutelervaring en een smeerput.
Mijn eerste verdachte is de hoofdkoppelingscilinder maar het eerste probleem wat ik tegenkom is hoe ik het kunststof asje dat het pedaal met de plunjer verbindt. Hoe is deze los te krijgen? Is hier specifiek gereedschap of een trucje voor?
Zijn er verder nog uitdagingen of ervaringen met deze klus? Ik kan er niet heel veel over vinden op internet in ieder geval niet dit type.

Parallel heeft iemand nog een goed adres in of in de buurt van Apeldoorn die met moderne volvo's uit de voeten kan?

Mvg,
Sietse
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koppelingspedaal blijft hangen, komt maar langzaam omhoog

 · 
Posted: 14.11.2023 - 10:09  ·  #2
Is de koppelingsvloeistof al eens vervangen? Zou zomaar kunnen zijn dat het daar aan ligt, die wordt vaker over het hoofd gezien. De koppeling maakt gebruik van de remvloeistof (zelfde reservoir, maar aparte aansluiting die iets hoger zit - daardoor bij te laag remvloeistofpeil komt eerst de koppeling tekort en daarna pas de remmen). Ik zou beginnen met het vervangen van de vloeistof, dat is een makkelijk klusje. Op het koppelingshuis tussen motor en versnellingsbak zit net zo'n aftapnippel als op de remklauwen. Verse vloeistof erdoor pompen (liefst met een druksetje, of juist vacuum trekken en erdoor zuigen), zou me niet verbazen als het eerste wat eruit komt flink roestbruin is, dat heb ik zelf ook al eens gehad. Hopelijk komt de boel daarmee weer los, maar als het echt verroest is daarbinnen door ophoping van vocht (remvloeistof trekt vocht aan, en het verzamelt zich over tijd op het laagste punt in het systeem) dan ben je wellicht verder van huis. Ik zou persoonlijk denken dat het ligt aan een plunjer ligt die blijft plakken (en dan eerder aan de kant van de versnellingsbak dan aan pedaalkant).
Als er niets lekt bij de hoofdkoppelingscilinder aan het pedaal verwacht ik niet direct dat daar iets mis mee is.
Veel kilometers op de teller / veel stadsverkeer? Kan natuurlijk ook gewoon slijtage zijn.
SietseW
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Koppelingspedaal blijft hangen, komt maar langzaam omhoog

 · 
Posted: 14.11.2023 - 11:01  ·  #3
Bedankt voor het meedenken ik ga de vloeistof in ieder geval doorspoelen, geen lek te zien en er zit ook nog voldoende in het reservoir. Onderhoud doet de volvo dealer maar dat geeft natuurlijk geen garanties. Km stand is 140k met redelijke mix snelweg/stad.
Ik was al bang voor het antwoord dat het probleem eerder bij de koppeling is 😞
Mocht daar aan gewerkt worden zie ik overal dat ook het vliegwiel mee vervangen moet worden. Waarom is dat? Ik heb ervaring met koppelingen van oudere volvo's en daar is het vliegwiel zelden een probleem qua slijtage.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koppelingspedaal blijft hangen, komt maar langzaam omhoog

 · 
Posted: 14.11.2023 - 12:02  ·  #4
Hoe de remvloeistof er boven in het reservoir uitziet, zegt niet direct iets over hoe het er onder in de leidingen uitziet. En daarbij wordt remvloeistof nogal eens vervangen aan de remklauwen maar wordt de koppeling overgeslagen. Dat kan op zich ook wel, want remvloeistof gaat in een koppeling niet gauw koken, maar de remmen worden veel heter en daar is dat wel gevaarlijk. Maar remvloeistof is hygroscopisch (trekt vocht aan) en kan op den duur dus wel voor corrosie zorgen in de metalen delen - en dat is best mogelijk bij jou. Daarom is periodiek vervangen van remvloeistof (elke 2 jaar is aangeraden) in het hele systeem incl. koppeling ook echt belangrijk preventief onderhoud.

Dat moet niet per sé, maar het vliegwiel is bij deze auto's een 'dmv' = dubbelmassavliegwiel. Bestaat zogezegd uit twee delen die onderling iets kunnen verdraaien en gedempt worden met veertjes (lijken een beetje op klepveren). Dat draagt bij aan demping van de aandrijfkrachten, net als die veertjes in de koppelingsplaat. Die veertjes kunnen bij veel km / misbruik breken, en dan gaat het dmv rinkelen en vermindert de dempende werking. Het is dus in zekere mate een slijtageonderdeel. Omdat het duur is om te vervangen wordt het vaak aangeraden om dit mee te nemen als de koppeling ook moet, maar bij 140K km... tsja. Als wel alles los moet zou ik wel overwegen, maar het is niet een eenduidig wel of niet doen. Het is wel vroeg, maar als je over 100K nog een keer moet om alleen het vliegwiel te vervangen, dat is ook duur. Maar ja, misschien is de auto dan al weg...
Sommigen kiezen ervoor een klassiek enkelmassavliegwiel te monteren, maar de ervaringen daarmee zijn voor zover ik lees gemengd. Sommigen maakt het niet uit (vooral zij die zeer veel vermogen vragen), anderen vinden het comfort merkbaar minder. Het is er niet voor niets in gezet zeg maar, het draagt wel bij aan vermindering van schokken in de aandrijflijn.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koppelingspedaal blijft hangen, komt maar langzaam omhoog

 · 
Posted: 14.11.2023 - 15:09  ·  #5
Bij mijn auto was het dubbelmassavliegwiel bij 185k echt wel aan vervanging toe, dus bij 140k vervangen is geen gek idee.
Ik heb mijn contact bij de Volvodealer in Apeldoorn gevraagd of ze echt geen gaatje hebben in de planning, maar ze zitten helemaal klem met 3 zieken. :-(
gentry
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 71
Berichten: 325
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Koppelingspedaal blijft hangen, komt maar langzaam omhoog

 · 
Posted: 14.11.2023 - 23:12  ·  #6
Mijn s60 2.0 2010 ook koppelings problemen als vernieuwd het druklager liep stroef en de koppelingsplaat was krom getrokken
 
Selected quotes for multi-quoting:   0