Koppelingspedaal sensor

signaal te laag

 
 
 
 
 
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 08.08.2022 - 14:36  ·  #1
Beste forumleden,

Ik heb al een tijdje de melding 'motormanagement service vereist'. Deze lijkt veroorzaakt te worden door een te laag signaal koppelingspositie sensor.

Ondertussen al even mee bezig geweest:

  • Inspectie rondom bij het pedaal geeft geen reden tot zorgen (geen sporen van olie etc. die dingen kapot hebben gemaakt).
  • Bekabeling lijkt in orde te zijn en stekker ziet en voelt goed
  • Oude sensor schoongemaakt zonder resultaat
  • Nieuwe sensor geplaatst zonder resultaat


Als ik in Vida uitlees kan ik zien dat hij 5V krijgt en dat de geregistreerde positie 0% is (lijkt mij dus geen signaal?). Intrappen doet verder niets met de waarden.

Voor het vervolg loop ik een beetje vast in de diagnose opdracht van vida:
1. Controleer de signaalkabel tussen aansluiting #2 van de koppelingspedaalsensor en aansluiting #B15 (#B25) van de motorregeleenheid (ECM). Controleer op kortsluiting met de massa.

2. Controleer de signaalkabel tussen aansluiting #4 van de koppelingspedaalsensor en aansluiting #B4 (#B14) van de motorregeleenheid. Controleer op kortsluiting met de massa.

Waar en hoe meet ik deze aansluitingen het beste? Moet dan de ECM eruit?
Zijn er nog andere bekende problemen die kunnen optreden met deze sensor?

Dank alvast!
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 08.08.2022 - 15:06  ·  #2
Ik heb dezelfde melding op een van mijn v70's. Daar valt ook vaak de cruise control ineens uit of is niet aan te zetten. Bij mij zat er een gasklep in die niet helemaal goed was. Magnetti marelli gasklephuis. Vervangen van de gasklep loste het probleem op.
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 08.08.2022 - 15:30  ·  #3
Quote door ravado

Ik heb dezelfde melding op een van mijn v70's. Daar valt ook vaak de cruise control ineens uit of is niet aan te zetten. Bij mij zat er een gasklep in die niet helemaal goed was. Magnetti marelli gasklephuis. Vervangen van de gasklep loste het probleem op.


Op zijn minst interessant hoe dan een fout in het gasklephuis resulteert in een melding over de koppelingspositie sensor. Hoe ben je daar destijds achter gekomen?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 08.08.2022 - 20:45  ·  #4
Nieuwe gemonteerd en dat gaf geen soelaas. Bij mij viel ook vaak de cruise control uit.

Op enig moment begon de motor ook slecht te reageren op het gaspedaal. Daarom een ander gasklephuis gemonteerd (die ik nog op de plank had liggen). Hierna liep de motor weer mooi, werkte de cruise control weer en kreeg ik geen foutmelding over de koppelingspedaal sensor meer.
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 08.08.2022 - 21:37  ·  #5
Dank, ik ga morgen eens beginnen met schoonmaken van het gasklephuis dan (stond sowieso al op mijn lijstje). Wie weet helpt dat.

Cruise control doet het bij mij inderdaad ook niet, maar had gehoopt dat dat met de nieuwe sensor klaar was..
Verder loopt ie goed en reageert alles verder naar behoren, dus voelt nog niet echt als een heel erg noodzakelijk.
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 09.08.2022 - 14:45  ·  #6
Gasklephuis vandaag gedemonteerd en schoongemaakt. Dit kon zoals verwacht geen kwaad, was best een vieze bende aan de achterkant.. Wel een leuk klusje zo tussendoor.
Ondanks het schoonmaken geen verandering in de kwaal. Wel een blok dat iets mooier lijkt te reageren.

Nu eerst binnenkort alles rustig nog een keer helemaal doormeten en nalopen. Nieuw gasklephuis is het voor mij nog wat te vroeg voor.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 09.08.2022 - 21:56  ·  #7
Heb jij een Magnetti marelli gasklephuis of een bosch?
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 11.08.2022 - 07:38  ·  #8
Ik heb er helemaal niet meer naar gekeken toen hij er uit was... Maar als ik Vida mag geloven moet het gaan over de Denso (Onderdeelnr 8677796 CH 297095 -390089).
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 11.08.2022 - 08:58  ·  #9
Dat is al wel het "nieuwe" type gasklephuis. Ik weet niet of die daar ook last van hebben.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 14.08.2022 - 15:59  ·  #10
Quote door boelens

Al gecontroleerd of het rempedaal positie sensor correct functioneert?
Dat kan nl storing geven in je cruisecontrol als deze stuk is.
Dan denk je ecm dat je remt en gooit hem uit.
Soms code ECM-9400.


Er staat in de beginpost, dat hij al een nieuwe heeft geplaatst, zonder resultaat overigens.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 284
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 15.08.2022 - 09:49  ·  #11
Mss ergens een draadbreuk?
Corrosie op een stekker?
Zomaar wat ideeen
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 15.08.2022 - 11:47  ·  #12
Dat is waar ik ook zit te denken nu. Nog niet aan toegekomen om daaraan te beginnen.

Ook niet echt een idee waar ik kan doormeten op de stekker van de sensor zelf na..
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Koppelingspedaal sensor

 · 
Posted: 10.11.2022 - 09:58  ·  #13
Ter afsluiting van het onderwerp:

Doormeten op de stekker gaf inderdaad de 5V die Vida ook aangaf.
Uiteindelijk bleek de nieuwe (alternatief merk) sensor kapot en ondanks induwen geen lagere weerstand te krijgen.

Gisteren Volvo sensor erin gezet en probleem direct verholpen.

Aangezien de sensor al bij aanschaf kapot was en wij daar op CC na niet echt last van (dachten) te hebben, merk ik direct hoe de wagen beter schakelt en wegrijdt.
Ook hadden wij op de snelweg bij gas loslaten altijd nog een live verbruik van 3,5/100 km. Die valt nu ook netjes terug naar 0.

Dank allen voor het meedenken!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0