Koppelomvormer versleten

 
 
 
 
 
patberk5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Maassluis
Homepage: volvov70forum.com/
Berichten: 61
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Koppelomvormer versleten

 · 
Posted: 19.12.2019 - 13:11  ·  #16
De onze lijkt bij de koude start iets te slippen (trekt erg indirect op) en na een minuut of 2-5 is het allemaal veel directer.
Ook de koopelomvormer wellicht?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koppelomvormer versleten

 · 
Posted: 19.12.2019 - 13:27  ·  #17
De olie moet ook warm worden, dan werkt eea ook veel beter.

Kan iemand (Bigdog?) toelichten wat er precies kapot / gereviseerd kan worden aan een koppelomvormer? Ik dacht dat daar niet zoveel aan kapot zou kunnen, en dat de problemen veelal in de bak zelf zitten.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koppelomvormer versleten

 · 
Posted: 19.12.2019 - 14:37  ·  #18
In de koppelomvormer zit een voering, en die verslijt, vergeet niet dat er veel slip in de bak ontwerpen zit.*
Dus die deeltjes komen weer in de bak, en aangezien het fiberdeeltjes zijn zal de rest van de bak ook aangetast zijn, ( denk aan brein, lagerbussen, pistons etc etc )
Bij sommige wagens kom je weg met alleen de koppelomvormer te vervangen, voorbeelden ZF 6HP en MB722.6xx ( de 5 traps ) en dan moet je ook geen zeer hoge km stand hebben.
Bij een Volvo is bijna 99% dat het brein ook is aangevreten bij dergelijke zaken....
Conclusie kan men dan zelf wel trekken....

Bij b.v. de TF80SC in de V8 zit veel te agressieve software , en die zorgt voor veel slip en heel snel opschakelen naar 6, ( omwille van verbruik en emissie ), dat zorgt er voor dat juist die koppelomvormers zeer snel klaar kunnen zijn.
Had men conservatievere software erop gezet af fabriek, met later opschakelen naar 6, dan hadden juist die koppelomvormers langer mee gegaan.
Dat is de praktijk....
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koppelomvormer versleten

 · 
Posted: 19.12.2019 - 14:42  ·  #19
En ja, koppelomvormers zijn te reviseren, maar dat moet dan wel door een zeer kundige partij worden gedaan, het is vakwerk...
Voorbeeld: het is beter om bij een Mercedes een revisie omvormer te gebruiken i.p.v. nieuw, omdat de lamellen slechts op 1 punt gelast zijn bij orig, en bij revisie omvormers op 2 punten.... dat is dus duidelijk een voordeel wbt de levensduur.
Uiteraard zijn er ook voorbeelden te noemen van het omgekeerde.

Mijn advies: omvormer bij een Volvo op? de hele bak aanpakken, je kunt er bijna op wachten tot de rest ook gaat...
Zat voorbeelden van gezien...
Vergeet niet dat alle componenten in een bak een ongeveer gezamelijke levensduur hebben...
Michiel-s
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: in 't Land van Maas en Waal
Homepage: motorfeeds.nl
Berichten: 24
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Koppelomvormer versleten

 · 
Posted: 14.02.2020 - 21:16  ·  #20
Ook mijn 2.5T 2003 pakt vrij laat op. Met name als ik op een rotonde weer gas wil gaan geven lijkt er even niets te gebeuren. Geef je dan meer gas, gaat het al snel veel te bruusk (oa. doordat de turbo dan ook net in actie komt)
Moet ik ook de omvormer verdenken? Is dit iets dat je met 185kkm al mag/kan verwachten?

gr. Michiel
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koppelomvormer versleten

 · 
Posted: 15.02.2020 - 00:10  ·  #21
Alles kan, maar is zeer onwaarschijnlijk.
Bij twijvel zou je ook Gery Slot (dichtst bij jou in de buurt) er eens naar laten kijken.
Ga uit van een eerlijk antwoord.
Michiel-s
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: in 't Land van Maas en Waal
Homepage: motorfeeds.nl
Berichten: 24
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Koppelomvormer versleten

 · 
Posted: 15.02.2020 - 23:22  ·  #22
Dank voor de tip, ik heb nog 2 weken garantie op de auto dus ik wil idd snel uitzoeken of dit echt niet in orde is, of dat ik bij de genoemde situatie gewoon de juiste 'touch' op het gaspedaal nog niet heb. De automaat van mijn Renault Safrane met dubbele hoeveelheid km voelde in elk geval directer aan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0