Kopwissel 2.5T

 
 
 
 
 
JDS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Menen, WVL
Leeftijd: 40
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Kopwissel 2.5T

 · 
Posted: 12.03.2016 - 13:54  ·  #1
Hallo,

Alweer even geleden dat ik hier op t forum kwam.

Een 2tal weken terug heb ik gemerkt dat de temp van de wagen hoger ging dan midden. Toen die op 3/4 stond ben ik aan de kant gaan staan, deze stelgelegd en de klep open. Bij opendraauen van t reservoir gemerkt dat er niet veel water meer in het systeem zat.
Ik heb dit dan bijgevuld en de sensor van t tankje verwisseld zodat ik dan toch de melding krijg als t water laag komt.

De eerste week verdween misschien een 20cl per rit naar t werk(1u 50km). Op zoek naar mayonaise en overdadig wit roken, maar niets...
Week 2 werd het al wat erger, vloermatten weggetrokken en eens aan t binnenradiatorke gevoeld, wat nat. Deze dan veranderd met een van bolk... Helaas bleek de nieuwe lek en de oude niet. Oude terug geplaatst met de nieuwe rubbertjes en dat bleek opgelost.
Maar t waterverbruik lag plots eerder richting 0.5l/rit.... Toch wat teveel en nu kreeg ik ook wat mayonaise aan de vuldop te zien.

Dan gisteren de kop eraf gehaald (had nog maar een koppakking gehad 90000km ervoor)
Bleek dat er wat mayonaise te vinden was op de inlaatpoort van cilinder 3 en bij verder afbreken ook wat aan de rechterkant van t kleppendeksel.

Soit ik denk dat de kop gebarsten (lekkende lpg injector misschien?) is op de inlaatpoort cilinder 3. De koppakking zag er namelijk nog heel goed uit. behalve dan wat roestplekjes op de kop die van de pakking moeten komen . Is dit normaal?

Nu heb ik nog een donor 2.0t c70 staan waar ik t weekend ervoor de kop had afgenomen bij wijze van oefening. (Is ook mijn eerste waterkoker!)
Als ik de nummers op de kop achteraan vergelijk dan is dat t zelfde onderdeelnr.
Ook de boring en de afmetingen van de kleppen zijn t zelfde.
T enige verschil dat ik kan vinden is een nummer op t klepdeksel. Gaat om t nr 2.2(2.0T) op de andere staat 4.1 (2.5T).

Mag ik ervan uitgaan dat de kop verwisselbaar is? waarschijnlijk hou k t kleppendeksel dan ook van dezelfde kop zodat de boorlijn correct is voor de nokkenas?

Ik laat nu eerst kop die eraf kwam druktesten, niet goed dan kop 2 testen , vlakken en gebruiken?

Graag jullie bemerkingen en bedenkingen.

Hoop alvast dat ik dit ding terug ineen krijg!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Kopwissel 2.5T

 · 
Posted: 12.03.2016 - 13:58  ·  #2
Denk deze vraag beter stellen op het 850 forum.
Daar is iets meer kennis hierover...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0