Kortsluiting bij aansluiten aanhanger/caravan op multiconstekker

 
 
 
 
 
Simonron
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 85
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Kortsluiting bij aansluiten aanhanger/caravan op multiconstekker

 · 
Posted: 24.05.2014 - 12:46  ·  #1
Beste mensen,

Wie heeft er een tip.

3 weken geleden een boedelbak gehuurd.
Bleek dat er 3 zekeringen gesprongen waren waardoor de achterverlichting, remlichten etc het niet meer deden van mijn V70.
Dacht dat het aan de boedelbak ligt omdat ik al vaker met de caravan op pad ben geweest zonder problemen.

Nu blijkt vanochtend dat het probleem zich ook bij de caravan voordoet terwijl mijn dochter op het punt staat met mijn auto en caravan op vakantie te gaan.
ANWB erbij gehaald en die hebben kunnen uitsluiten dat het iets met de caravanaansluiting te maken heeft (alles doorgemeten en stroom doorgegeven).

Omdat het probleem zich ook voordoet bij de boedelbak lijkt het iets in de auto te zijn en ANWB verwijt me naar de dealer. Mogelijk iets met de aanhanger-module.
Vreemd is wel dat de kortsluiting zich voordoet bij het aansluiten van de stekker op de auto. Maar dan ook weer niet altijd. Als er geen kortsluiting is doet alles het.

Wie weet raad. Helaas zijn werkplaatsen van de Volvo-dealers op zaterdag in en rond Apeldoorn niet bemand :-|

Kan er ook een verband zitten tussen het aansluiten van de stekker als de auto al op contact staat of als de motor al loopt???

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg

Ronald
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 53
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Kortsluiting bij aansluiten aanhanger/caravan op multiconstekker

 · 
Posted: 24.05.2014 - 13:53  ·  #2
ik heb dat bij mijn zus ook gehad met haar auto(toyota), deze heb ik met wd 40(vochtvrij) schoongespoten, er kwam echt drek uit.
Daarna deed alles het na behoren...................
Simonron
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 85
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Kortsluiting bij aansluiten aanhanger/caravan op multiconstekker

 · 
Posted: 24.05.2014 - 14:04  ·  #3
Quote door petervolvos60

ik heb dat bij mijn zus ook gehad met haar auto(toyota), deze heb ik met wd 40(vochtvrij) schoongespoten, er kwam echt drek uit.
Daarna deed alles het na behoren...................


Bedankt voor je reactie.
Ik had de stekkerdoos en stekker zelf ook al ingespoten met contactspray.
Had niet het gewenste resultaat.
Daarnaast zijn beiden nog geen 2 jaar oud.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Kortsluiting bij aansluiten aanhanger/caravan op multiconstekker

 · 
Posted: 24.05.2014 - 15:17  ·  #4
Even openschroeven kijken of daar wat aan massa hangt......

Of mijn onderschrift gebruiken.. O-) :D
Simonron
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 85
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Kortsluiting bij aansluiten aanhanger/caravan op multiconstekker

 · 
Posted: 24.05.2014 - 19:31  ·  #5
Quote door Ddh

Even openschroeven kijken of daar wat aan massa hangt......

Of mijn onderschrift gebruiken.. O-) :D


Hallo Davod,

Bedankt voor je reactie.
Ziet er inderdaad mooi uit. Maar een Volvo zonder sleurhut.......Nee dat niet :)

Ik rijd al 2 jaar probleemloos met de caravan dus dan zou er nu wat verkeerd zitten met de massa.
Kun je misschien iets specifieker zijn met hetgeen je zegt.
Waar moet ik onder de auto kijken naar wat?
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Kortsluiting bij aansluiten aanhanger/caravan op multiconstekker

 · 
Posted: 24.05.2014 - 19:39  ·  #6
Niet verkeerd met de massa.....Maar, of er wat aan massa hangt....

Ik zou dus als eerste mn contactdoos openschroeven en controleren of daar alles zit zoals het hoort te zitten. Geen corrosie tussen de contacten, waardoor er iets áán massa ligt.
Die jij dus al hebt ingespoten met contactspray, aan de achterkant bekijken.

En anders....mn onderschrift....zetten we die Caravan wel in de tuin O-) 8-)
Simonron
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 85
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Kortsluiting bij aansluiten aanhanger/caravan op multiconstekker

 · 
Posted: 24.05.2014 - 21:40  ·  #7
Quote door Ddh

Niet verkeerd met de massa.....Maar, of er wat aan massa hangt....

Ik zou dus als eerste mn contactdoos openschroeven en controleren of daar alles zit zoals het hoort te zitten. Geen corrosie tussen de contacten, waardoor er iets áán massa ligt.
Die jij dus al hebt ingespoten met contactspray, aan de achterkant bekijken.

En anders....mn onderschrift....zetten we die Caravan wel in de tuin O-) 8-)


De ANWB kwam tot de conclusie dat de stekkerdoos gesealed is en niet open te maken. Dus alleen de contactpunten die zichtbaar zijn, zijn gecontroleerd. Hij heeft ook alles doorgemeten.

Ik vraag mezelf nog af of de kortsluiting kan ontstaan omdat het contact nog aanstaat als de stekker in de doos wordt gedaan. Dat is vanochtend een aantal keren gedaan met in de meeste gevallen kortsluiting tot gevolg.

Mijn dochter is inmiddels in Zuid-Limburg aangekomen en heeft geen problemen meer gehad. Ook heeft ze de stroom een aantal keren af- en aangekoppeld en hierbij heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. (altijd met contact uit overigens)
Ze gaat morgen dan toch maar de gok nemen door te rijden naar het Zuiden. Als het probleem zich dan weer voor gaat doen moet ze in Frankrijk maar een Volvo-dealer opzoeken.
Simonron
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 85
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Kortsluiting bij aansluiten aanhanger/caravan op multiconstekker

 · 
Posted: 09.06.2014 - 18:29  ·  #8
Mijn auto inclusief caravan is weer terug en op de terugweg deden de problemen zich weer voor.
Vandaag de caravanstekker losgemaakt en wat bleek. Weer een draadje los :(. Dat veroorzaakte dus de kortsluiting voor de 2e keer.

De hele stekker losgemaakt (het is trouwens een jaeger ipv multicon!)en alle draden opnieuw aangesloten en hopelijk goed vastgezet.
En bij aankoppelen geen kortsluiting! Dus leek het probleem verholpen.

Echter deed de koelkast het niet bij draaiende motor. Ik heb toen de zekeringen nog een keer gecontroleerd en het bleek dat nummer 15 kapot was (van een vorige kortsluiting neem ik aan)
Ik heb toen de zekering vervangen en caravan weer aangekoppeld. Weer kortsluiting :(

Nu viel me bij het lezen van de handleiding op dat ik twee zekeringen heb voor de trekhaak; één op nummer 9 (30-voeding) en de genoemde op nummer 15 (15i-voeding)
Nu heb ik de zekering van 9 eruit gehaald en alleen die van nummer 15 laten zitten. En geen kortsluiting en een werkende koelkast bij lopende motor!

Nu is me niet duidelijk wat de functie is van zekering nummer 9 en verklaart het gelijktijdig gebruiken van die zekeringen de kortsluiting?
Wie kan me helpen???

Alvast bdankt!
Simonron
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 85
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Kortsluiting bij aansluiten aanhanger/caravan op multiconstekker

 · 
Posted: 10.06.2014 - 20:54  ·  #9
Probleem opgelost.
Zat toch in de caravanstekker. Massa-draad zat te strak waardoor deze bij draaien van de Jaeger-stekker na een poosje losschoot en kortsluiting veroorzaakte.
Allebei de zekeringen geplaatst en het werkt weer als een zonnetje. Gelukkig geen probleem met de kabelset van de trekhaak.
Simonron
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 66
Berichten: 85
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Kortsluiting bij aansluiten aanhanger/caravan op multiconstekker

 · 
Posted: 13.06.2014 - 08:21  ·  #10
Helaas bleek dit toch niet de oplossing. Uiteindelijk kreeg ik ook een kortsluiting zonder dat de caravan aangekoppeld was.
Toen de gesealde originele Volvo stekkerdoos van de auto losgeschroefd en wat bleek.
Er liep allemaal water uit!!!! Ondanks dat het helemaal dicht gekit was toch water.

Gelukkig waren alle draden genummerd dus heb ik de stekkerdoos vervangen. En nu maar hopen dat het probleem voorgoed is opgelost.

Doe er jullie voordeel mee.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Kortsluiting bij aansluiten aanhanger/caravan op multiconstekker

 · 
Posted: 13.06.2014 - 08:26  ·  #11
Top! ;-)

=)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0