Koude lucht tuning

bij LPG hoe kouder hoe beter ;).

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Koude lucht tuning

 · 
Posted: 08.02.2013 - 18:30  ·  #1
Van de Volvo 850 weet ik hoe kouder hoe beter hij liep. Datzelfde gold ook voor de classic 70 en eigenlijk was ik verbaasd dat de buis van uitlaatspruitstuk naar luchtfilterhuis bij mijn S60 LPi niet was weggehaald. Immers de auto rijdt op LPG.

Ik zit nu te overwegen om een tweedehands luchtfilterhuis te bemachtigen en eens te gaan experimenteren met het verwijderen van de klep voor de regeling van de warme / koude luchttoevoer naar de motor.

Mijn vermoeden is dat dit voor de B5244S (2) motoren ook wel eens een stap voorwaarts zou kunnen zijn als je de luchttoevoer altijd op maximaal koude lucht gaat zetten.

Zijn er hier mensen die hier bij deze auto's ervaring hebben met deze modificatie?
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 08.02.2013 - 18:33  ·  #2
Op de site van Maserati-liefhebbers loopt daar een onderwerp over, ik heb het volgende gekopieerd voor je:


Invloed temperatuur op het gemeten vermogen en koppel

De temperatuur van de buitenlucht heeft grote invloed op het gemeten vermogen en koppel van een turboauto. Koude lucht bevat niet alleen meer zuurstof per volume-eenheid, maar heeft ook een zeer gunstig effect op het afkoelen van de inlaatlucht door de intercooler (Top- of Front Mounted IC).

In het gebied van 200 tot 350 pk motorvermogen en bij buitenluchttemperaturen die liggen tussen -5°C en +30°C, zorgt een daling van de buitenlucht van 10°C voor een vermogenstoename van 4% en een koppeltoename van 3%. Bij het vermelden van gemeten motorvermogens en motorkoppel is belangrijk te vermelden wat de buitenluchttemperatuur of de inlaatluchttemperatuur is. Over het algemeen is de inlaatluchttemperatuur (gemeten door de MAF-sensor in het inlaattraject, vlak na het luchtfilter) ca. 5°C hoger dan de buitenluchttemperatuur.

Voorbeeld:
Stel er wordt bij 10°C een max. motorvermogen gemeten van 300 pk en een max. koppel van 400 Nm, dan zullen deze waardes bij 20°C zijn: 288 pk en 388 Nm.

Overigens klopt deze lineaire correctie voor het vermogen niet als de capaciteit van de turbo de beperkende factor is. Op een gegeven moment kan de turbo niet meer (koude) lucht verplaatsen. Hoe koud het ook wordt.




Ik hoop dat je hier iets mee kunt, technisch ben ik niet, dus met vragen kan ik je helaas niet helpen :'(

Succes
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 08.02.2013 - 18:51  ·  #3
...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 08.02.2013 - 18:58  ·  #4
;) Ach.....als het 2% scheelt, dan is het al gauw 3-4 PK en 4-5 nm extra.

Alle kleine beetjes helpen, en wetende dat LPG en warme lucht een slechte combinatie is, was ik dus eigenlijk wel geinteresseerd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

@Stijn

Bedankt voor je gedetailleerde antwoord.

Ik ga hier eens verder mee experimenteren. Eerst een donor luchtfilterhuis zien te vinden.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 08.02.2013 - 21:18  ·  #5
Quote door EnnoE34

Van de Volvo 850 weet ik hoe kouder hoe beter hij liep. Datzelfde gold ook voor de classic 70 en eigenlijk was ik verbaasd dat de buis van uitlaatspruitstuk naar luchtfilterhuis bij mijn S60 LPi niet was weggehaald. Immers de auto rijdt op LPG.

Ik zit nu te overwegen om een tweedehands luchtfilterhuis te bemachtigen en eens te gaan experimenteren met het verwijderen van de klep voor de regeling van de warme / koude luchttoevoer naar de motor.

Mijn vermoeden is dat dit voor de B5244S (2) motoren ook wel eens een stap voorwaarts zou kunnen zijn als je de luchttoevoer altijd op maximaal koude lucht gaat zetten.

Zijn er hier mensen die hier bij deze auto's ervaring hebben met deze modificatie?


Hoe kouder hoe beter is alleen van toepassing op turbo motoren die dan ook nog eens voorzien zijn van LPI.
Daar kan je enorm veel winst mee behalen.


Nu even terug naar de 850, je zult denk ik ook wel hebben gemerkt dat de lagere temperaturen ook hebben geleid tot een flink hoger verbruik.
Dan weet je ook waarom die aanzuigbuis er nog aan zit, te koud is dus niet altijd goed.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 24.02.2013 - 22:52  ·  #6
Afgelopen 850 km heb ik rond gereden zonder verbinding uitlaatspruitstuk & luchtfilterhuis. Dat betekent dat de lucht niet wordt opgewarmd door de warmte afkomstig van het uitlaatspruitstuk.

Het duurt wat langer dat de motor op temperatuurkomt was mijn gevoel. Nu kom ik sowieso niet veel boven de 2000 toeren voordat ik de ring van Almere op ben, en daar heb ik dan weer 2km voor nodig.

Waar het nadelig voor is? Het brandstofverbruik voor tijdens de opwarmfase. Maar om nu te zeggen dat het nadelig uitpakt voor het brandstofverbruik? De afgelopen 850 km heb ik bijn 1 op 10 gereden op LPG. De motor pakte (lekkerder) op. Alleen is de vraag wat doet ie tijdens de opwarmfase. Een aandachtspunt waar vooral de EURO 3 en 4 wagens juist dit soort constructies van warme inlaatlucht regeling voor aan boord hebben om te voldoen aan de uitlaatgas emissies van voornamelijk de EURO 4 richtlijn.

Als de tendens is met koude lucht dat ik op LPG vanaf warme motor zuiniger ga rijden, dan is het iets om verder uit te gaan zoeken. Maar dan wel i.c.m. een dampgas installatie.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 25.02.2013 - 07:51  ·  #7
Ik was weer een stapje verder met de vragen bij koude lucht tuning.

Naar nu blijkt hebben de bi-fuel modellen een ander luchtfilterhuis dan de benzine modellen.
Het lijkt er op dat de bifuels geen buis hebben van uitlaatspruitstuk naar luchtfilter, en het andere punt wat ik vermoed is dat de lucht dus altijd van buiten naar binnen wordt gezogen. Dus ook de schakelaar tussen warme & koude lucht is afwezig.

Dat betekent dat ik op zoek ga naar een luchtfilterhuis + aanzuigbuis van een bifuel. Als Volvo bij bifuels besloten heeft om een ander type luchtfilterhuis te monteren, is dat vast met een reden gedaan.

De stelling over hoger verbruik begin ik dan ook steeds meer in twijfel te trekken. Het moet in combinatie met rijden op LPG alleen maar voordelen hebben.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 26.02.2013 - 17:33  ·  #8
Om het geheel samen te vatten:

1. een bifuel heeft dus een onbeperkt koude lucht toevoer voor het luchtfilter (geen restricties, in vergelijking met een originele 140 of 170 pk op benzine;
2. Koude lucht bevat meer zuurstof. Dat is voor het rijden op LPG eigenlijk alleen maar "prettig".
3. Koudere lucht zorgt er voor dat de temperatuur in de motor minder hoog op loopt.
4. meer zuurstof zorgt voor efficientere verbranding, en waarschijnlijk een lagere temperatuur in de motor.

samen met :

87 graden thermostaat
goed werkende radiator (liefst een nieuwe 40 mm dikke radiator)
en aanvullend een goede stage 0 tuning

zou dit plaatje er voor moeten zorgen dat :
1. de auto wat sneller reageert op het gasgeven
2. de brandstof economie zou niet noemenswaardig moeten toenemen
3. de motor wordt minder belast omdat de verbrandingstemperatuur omlaag zou moeten gaan
4. een koprevisie wordt op deze manier in theorie uitgesteld.
5. en last but not least : meer rijplezier.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 28.02.2013 - 21:11  ·  #9


Mooie Cold Air Intake.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 28.02.2013 - 21:32  ·  #10
...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 28.02.2013 - 21:39  ·  #11
...
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 28.02.2013 - 21:48  ·  #12
Bij turbomotoren (vanwege de enorme zuigkracht van de turbo) zal het niet veel nut hebben om een ander luchtfilter te monteren.

Ik geloof dat dit pas wat uit gaat maken als je gaat spreken van flinke tuning van de totale motor.

Bij een ongeblazen motor kan dit wel wat meer schelen omdat deze zelf de lucht moet aanzuigen en bij een sportfilter de aanzuigweerstand iets lager is.

Zodra je zo'n filter trouwens in het originele filterhuis stopt valt de extra herrie wel mee:

Verder is een nadeel van de meeste aftermarket sportfilters dat deze worden geimpregneerd met olie die weer je LMM kan beschadigen met alle gevolgen van dien. :sick:
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 28.02.2013 - 21:54  ·  #13
...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 28.02.2013 - 21:58  ·  #14
Die turbo is inderdaad niet te missen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koude lucht tuning

 · 
Posted: 28.02.2013 - 22:23  ·  #15
...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0