krakend geluid bij lastwisseling

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

krakend geluid bij lastwisseling

 · 
Posted: 05.03.2023 - 09:21  ·  #1
Sinds een tijdje zit ik met een vervelend probleempje.
Mijn auto is een V70NN '2009 2,4D
Bij lastwisselingen, koppelen/ontkoppelen etc zit ik met een kraak(je) dat ik niet kan identificeren.
Het leek me eerst van de bestuurderszetel te komen, of van de middenconsole.
Heb al alles geprobeerd om dit te reproduceren als de auto stilstaat maar lukt me niet.
Het enige wat in de buurt komt is een geluidje links vooraan dat van de vering lijkt te komen.
Je kan het geluid het best vergelijken met een drooglopende veer.
Komt iemand dit bekend voor? evt tips?
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: krakend geluid bij lastwisseling

 · 
Posted: 05.03.2023 - 14:05  ·  #2
Ik ben meerdere keren daarvoor terug gegaan naar de garage waar ik ‘m gekocht had. Kraken en piepen wat van linksvoor leek te komen.

1e keer bleek het bovenste lager van de voorpoot te zijn. Deze vervangen en het was weg.
Wat later kwam het terug, ik merkte het vooral bij filerijden, optrekken en gas los. Volgens de garage was dat door corrosie op de binnenste stuurkogel (geen idee, het zal wel). Hadden ze vervangen en het was weer weg.
Wat later kwam het weer terug, leek weer van linksvoor te komen. Mijn buurman zag dat het slijtpatroon van de linker remschijf niet goed was, 2cm van de buitenste rand werd niet benut door de blokken. Ook bleek er een kleine speling op de remklauw te zitten, wellicht was dat de oorzaak? Maarja, dus weer terug naar die toko.
Toen bleek dat het eerder vervangen lager een productiefout te hebben en was daardoor weer aan bonken, dus die is weer vervangen. Vwb het slijtpatroon van de remschijf, hadden ze geen verklaring voor, dus remschijf en blokken vervangen. Allemaal netjes onder garantie verholpen, maar werd er niet vrolijk van. Het gekraak is nu iig helemaal weg.

Begrijp dat de blok ophanging en de stabilisatorstang ook nog wel eens een oorzaak kunnen zijn.

Edit: Kreeg van de dealer laatst ook te horen dat afgespoten vuil bij het wassen evt tussen de veer en de onderste schotel(?) kon komen te zitten en dat ook gekraak kan veroorzaken (maar dan verwacht ik het niet alleen van links). Dat zou weer verholpen kunnen worden door een stukkie (10 cm ofzo) tuinslang af te snijden en daar onder oude veer heen te doen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: krakend geluid bij lastwisseling

 · 
Posted: 06.03.2023 - 09:04  ·  #3
Kraken (of tikken) bij lastwisseling kan ook goed een versleten torquesteun zijn, die kantelen van het blok moet tegengaan. Er zit er een bovenop het blok, rubber deel in die balk die over de motor loopt, maar de meest verdachte is die onderaan het blok, van de versnellingsbak naar het subframe. Die heeft 2 cirkels waar de kleine het eerst van stuk gaat, die heeft het minste materiaal om de krachten op te vangen. Je zou die evt even kunnen insprayen met siliconenspray, als het kraken dan tijdelijk weg is weet je dat het daar aan lag. Tenzij het echt metaal op metaal geknerp is natuurlijk, dan zou ik het ook eerder in de ophanging zoeken.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: krakend geluid bij lastwisseling

 · 
Posted: 06.03.2023 - 18:52  ·  #4
lastig idd. kraken is bij mijn weten vaak veer op veerschotel of lager en taats bovenkant veerpoot
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: krakend geluid bij lastwisseling

 · 
Posted: 06.03.2023 - 20:31  ·  #5
Bedankt allemaal voor de tips. Heb gisteren onder de wagen gelegen en overal aan getrokken en geduwd, daar schort volgens mij niets aan.
Ergens blijf ik toch de stoel of de middenconsole verdenken, en dan nog eerder de stoel want daar zit ik in en krijgt wel wat krachten te verduren.
Ik denk dat ik het één van de volgende dagen eens demonteer en kijk of ik iets kan bespeuren dat niet ok zit.

@Bolbo, mijn wagen is een NN, jij hebt een N voor ogen. Toch bedankt om mee te denken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0