Krassen polijsten.

 
 
 
 
 
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 31
Berichten: 103
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Krassen polijsten.

 · 
Posted: 14.01.2024 - 20:30  ·  #1
Goedenavond,

Ik heb een V70 met best wel wat (diepe) krassen. Vandaag begonnen met handmatig polijsten met commandant nr 5 (krasverwijderaar). Overigens voor de eerste keer van mijn leven dat ik een schade heb geprobeerd bij te werken. Na een uur werd ik wat ongeduldig en heb ik op een deel wat te veel kracht gezet. Nu vraag ik me af of ik alleen door de blanke lak heen ben gegaan of ook door de kleurlak?

Nu vraag ik me ook gelijk af of ik de ondiepe krassen die er uit te polijsten zijn (ongeveer 60 procent van de krassen die er op zitten) ook kan opvullen met blanke lak? Dus ontvetten, beetje wetsanden met een 3000 of 4000 korrel, schoonmaken, afplakken, nogmaals ontvetten, spuitbus blanke lak er over heen (2K in dunne laagjes) en dan glad polijsten/waxen?

Ik begrijp dat je met polijsten een stukje van de lak af haalt waardoor je de kras eruit poetst, maar als je deze opvult met blanke lak heb je eigenlijk hetzelfde resultaat toch? Een egale lak waardoor de schade verdwenen is.

Of denk ik nu te eenvoudig?

Ik ben op dit carrosserie deel begonnen omdat hier de meeste diepe krassen op zitten, dus overspuiten moest eigenlijk al. Zo kan ik mooi oefenen. Hij moet sowieso naar de spuiter voor de voorbumper. Ik wil eerst zelf de auto helemaal rond gaan en de overblijfselen laten spuiten.

Zie foto's voor en na;

Hoor graag jullie expertise :)

Oh ja, edit; ik heb inmiddels maar een excentrische polijstmachine besteld.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Krassen polijsten.

 · 
Posted: 14.01.2024 - 20:34  ·  #2
Eerst even opvullen en dan met nat schuurpapier vlakken en dan polijsten is hoe die compleet verdwijnt.

Maar een uur bezig? Dit is machinaal enkele minuten werk, dit kan nooit met de hand gecorrigeerd worden.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 31
Berichten: 103
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Krassen polijsten.

 · 
Posted: 14.01.2024 - 20:37  ·  #3
Quote door V70R^2

Eerst even opvullen en dan met nat schuurpapier vlakken en dan polijsten is hoe die compleet verdwijnt.

Maar een uur bezig? Dit is machinaal enkele minuten werk, dit kan nooit met de hand gecorrigeerd worden.


Je kent het wel, je bent gierig maar je wilt wat. Haha. Ik heb inmiddels een polijstmachine besteld! Kan ik dit enkel met blanke lak oplossen denk je? Ik heb namelijk nog een paar diepe krassen die er hetzelfde uit zien.
Henry-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-oost Drenthe
Berichten: 122
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Krassen polijsten.

 · 
Posted: 14.01.2024 - 20:48  ·  #4
Ik persoonlijk ben niet zo'n voorstander van commandant, tenminste alleen voor een uni lak.

Heb zelf een paar jaar geleden een dual action polijstmachine aangeschaft met de nodige attributen erbij; was een stevige investering maar die heeft zich al dubbel en dwars terugverdiend.
Daarnaast veel geduld hebben en je boekt de mooiste resultaten.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 31
Berichten: 103
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Krassen polijsten.

 · 
Posted: 14.01.2024 - 20:52  ·  #5
Quote door Henry-V70

Ik persoonlijk ben niet zo'n voorstander van commandant, tenminste alleen voor een uni lak.

Heb zelf een paar jaar geleden een dual action polijstmachine aangeschaft met de nodige attributen erbij; was een stevige investering maar die heeft zich al dubbel en dwars terugverdiend.
Daarnaast veel geduld hebben en je boekt de mooiste resultaten.


Waarom geen fan van commandant? Wat raad je dan aan? Ik heb commandant 4, 5 en 7. Ik heb via google informatie opgezocht (zat nog niet op dit forum) en daar kan je eigenlijk geen wijs uit. Ik heb 4, 5 en 7 gekocht omdat ik daar de meeste goede reacties over kon vinden. Vooral over de 5 en 7. Met de 4 schijn je uit te moeten kijken. Wat ik apart vind, want als ik de substanties naast elkaar hou lijkt de 4 veel gladder/vetter. Daarnaast vond ik de tip om van laag naar hoog te werken, maar niet lager dan vier. Als je commandant 3 nodig zou hebben dan had ie al bij de spuiter moeten staan (heb ik van horen/zeggen/lezen).

Goed om te horen dat het zijn investering meer dan waard is.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Krassen polijsten.

 · 
Posted: 14.01.2024 - 21:23  ·  #6
Top dat je een machine hebt besteld.

Persoonlijk gebruik ik voor zo een kras juist geen blanke lak, enkel kleur, even er op smeren, met een (oude credit)kaart strak/glad af vegen en daarna wetsanden en polijsten.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 31
Berichten: 103
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Krassen polijsten.

 · 
Posted: 14.01.2024 - 21:26  ·  #7
Quote door V70R^2

Top dat je een machine hebt besteld.

Persoonlijk gebruik ik voor zo een kras juist geen blanke lak, enkel kleur, even er op smeren, met een (oude credit)kaart strak/glad af vegen en daarna wetsanden en polijsten.


Bedankt voor de tip! Ik kan weer verder.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 31
Berichten: 103
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Krassen polijsten.

 · 
Posted: 14.01.2024 - 21:31  ·  #8
Deze heb ik overigens besteld.
Henry-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-oost Drenthe
Berichten: 122
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Krassen polijsten.

 · 
Posted: 14.01.2024 - 21:45  ·  #9
Ik heb ooit in een ver verleden een witte unikleur peugeot 405 compleet gepolijst met commandant en die werd weer echt wit, heb hetzelfde ook eens op een blauw metallic V70 gebruikt, met als resultaat een beetje een doffe plek.
Misschien dan toch de verkeerde commandant op de verkeerde manier gebruikt. Daarom laat ik commandant links liggen. Zeg niet dat het slecht is, maar persoonlijke keuze.

Ik heb later een compleet pakket gekocht met daarin producten van Monello, in de loop der tijd e.e.a bij gekocht van o.a meguiars, poorboy's world en Mezerna.
Heeft best wel wat tijd gekost om het trucje door te krijgen, en er zullen vast meerdere merken zijn die goed spul op de markt hebben. Kwestie van proberen.

Klein voorbeeldje: V40 vol krassen:



Weg kras:



Ook de 207 moest eraan geloven:

JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 31
Berichten: 103
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Krassen polijsten.

 · 
Posted: 14.01.2024 - 21:50  ·  #10
Quote door Henry-V70

Ik heb ooit in een ver verleden een witte unikleur peugeot 405 compleet gepolijst met commandant en die werd weer echt wit, heb hetzelfde ook eens op een blauw metallic V70 gebruikt, met als resultaat een beetje een doffe plek.
Misschien dan toch de verkeerde commandant op de verkeerde manier gebruikt. Daarom laat ik commandant links liggen. Zeg niet dat het slecht is, maar persoonlijke keuze.

Ik heb later een compleet pakket gekocht met daarin producten van Monello, in de loop der tijd e.e.a bij gekocht van o.a meguiars, poorboy's world en Mezerna.
Heeft best wel wat tijd gekost om het trucje door te krijgen, en er zullen vast meerdere merken zijn die goed spul op de markt hebben. Kwestie van proberen.

Klein voorbeeldje: V40 vol krassen:



Weg kras:




Oh dat ziet er goed uit! Ik heb ook Mezerna gekocht nu. Zie mijn linkje hierboven. Het is inderdaad even aanmodderen maar wel heel dankbaar werk. Lijkt me leuk om dit goed onder de knie te krijgen. Een skill for life denk ik dan. Vallen, opstaan en geduld.

Edit: De 207 trouwens ook hoor! Die is alleen niet mee gekopieerd.
Henry-V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-oost Drenthe
Berichten: 122
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Krassen polijsten.

 · 
Posted: 14.01.2024 - 21:57  ·  #11
Geduld is een belangrijke factor, het goede materiaal en daarnaast genoeg koffie :-)
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 31
Berichten: 103
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Krassen polijsten.

 · 
Posted: 14.01.2024 - 21:58  ·  #12
De laatste twee zijn niet zo moeilijk. Ik denk dat met het juiste materiaal het eerste ook wel komt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0